Föreningslivets bästa vän

Sverigelotteriet är ett prenumerationslotteri där din födelsedag också är lottnumret. Det räcker med att pricka dag, månad eller år för att vinna. Strålfors levererar utskick av fakturor, påminnelser och vinstbevis.

Företaget

Prenumerar du på Sverigelotteriet stödjer du det svenska föreningslivet. Och du kan aktivt välja vart pengarna ska gå, till exempel till din favoritklubb eller till barnens ungdomssektion.
Sverigelotteriet ägs av Folkspel, föreningslivets eget spelbolag. Folkspel ägs i sin tur av 71 riksorganisationer och totalt har de olika förbund tillsammans omkring fem miljoner medlemmar. Utöver Sverigelotteriet äger och driver Folkspel BingoLotto, BingoLottos Julkalender, Sverigelotten samt nätspel på www.bingolotto.se.
Att prenumerera på Sverigelotteriet kostar 149 kronor i månaden. För varje lottnummer som en förening säljer går 40 kronor till klubbkassan – varje månad.
– Det innebär att ett säljtillfälle kan ge en stabil inkomst under lång tid för en klubb. Redan vid 100 sålda prenumerationer tjänar föreningen 48 000 kronor varje år, säger Jessica Bergman som är koordinator på Folkspel.
Folkspel har inga privata vinstintressen. Allt överskott går direkt tillbaka till landets lokala klubbar och föreningar och genom åren har Sveriges idrottsföreningar kunnat dela på totalt 15 miljoner kronor.
Sverigelotteriets konkurrenter är andra prenumerationslotterier, till exempel Postkodlotteriet.

Utmaningen

När du går med i Sverigelotteriet blir ditt födelsedatum också ditt lottnummer. Samtidigt skickas den första fakturan ut.
– Våra kunder får olika fakturor beroende på hur de blivit prenumeranter och hur prenumerationen betalas. Dessutom skickar vi alltid med en vinstplan, två Sverigelotter och vår kundtidning. Allt det här sköter Strålfors åt oss, säger Jessica Bergman.
Delarna i utskicken, till exempel antalet lotter, kan förändras. Totalt kör Sverigelotteriet sex olika typer av fakturautskick.

Lösningen

Eftersom informationen i utskicken är personlig är det viktigt att innehållet når rätt mottagare. För att säkra detta använder Strålfors sin SRM-lösning som säkerställer att rätt innehål plastats per försändelse. Varje månad får alla prenumeranter också två nya Sverigelotter.
– Varje lott har en unik kod. Så fort den landar på inplastningsmaskinens bana paras den ihop med fakturan och knyts då till en unik mottagare, berättar Anders Nöjd som är kundansvarig på Strålfors.
Varje söndag sänds födelsedagsutlottningen i svenska TV4. Som prenumerant behöver man inte ha koll på dragningen. All vinstbevakning sker automatiskt och varje gång någon vinner skickar Strålfors vinsten i ett gyllene Guldpaket.
– Paketen kan innehålla allt från mindre kontantvinster till en ny bil, drömresan, heminredning eller sköna miljoner, säger Jessica Bergman.
Strålfors skickar också ut påminnelser till alla som inte betalt månadsavgiften.
– Vi vill inte att våra kunder sitter där och tror att de har vunnit, men glömt att betala. Därför brukar vi alltid föreslå autogiro, säger Jessica Bergman.

Resultatet

Folkspel och Strålfors inledde samarbetet med Sverigelotteriet i november 2009.
– Allt har fungerat utan problem, från det att vi träffades första gången till första leveransen i februari i år. Leveranssäkert och proffsigt, säger Jessica Bergman. Inom kort ska Strålfors leverera en liknande lösning åt Folkspels andra storsäljare BingoLotto.

Framtiden

Relationen med kunderna är mycket viktigt för Sverigelotteriet.
– Vi är och vill också uppfattas som föreningslivets bästa vän. Men eftersom vi fortfararande är relativt nya ser folk oss som något av en joker. Det är något vi kommer att jobba med mycket i framtiden, säger Jessica Bergman och fortsätter:
– Om fem år vet alla vilka vi är och att allt överskott i Sverigelotteriet går till föreningslivet, säger Jessica Bergman.
I framtiden hoppas hon också att de kan använda fakturabrevet till att kommunicera ännu mer direkt med kunden. Men för att nå dit måste de veta mer. Just nu görs djupintervjuer för att se vad man gör rätt och vad man kan förbättra.
– Vi vill att det ska vara enkelt och smidigt. Det är också viktigt att vi vet så mycket som möjligt om dem vi skickar våra brev till, säger Jessica Bergman.