5 tips på hur du fångar kunden online

Genom att förstå hur den mänskliga hjärnan fungerar förstår du kundernas beteende på nätet. Webbpsykologen Nathalie Nahai ger sina bästa tips för effektive marknadsföring online.

875x580_Nathalie.jpg

1. Uppmuntra köp

Tacka kunden och förstärk köpbeteendet genom att bekräfta vilket bra beslut det var. Exempelvis genom en tack-text eller ett e-postutskick som säger: "Tack för ditt köp – vi uppskattar din affär, du gjorde ett bra val!"

2. Belöna kunden

Ge kunden något tillbaka som tack. Rabatter på nästa köp eller andra personliga erbjudanden är några exempel.

3. Hänvisa till referenser

Referenser från andra kunder, företag, kändisar eller experter hjälper till att övertyga kunden om att han eller hon har gjort ett rätt val.

4. Använd kundens kanaler

Instagram, Twitter, bloggar och Snapchat är exempel på kanaler som används av många kunder för att tipsa sina följare om produkter och tjänster. Använd rätt kanaler för din marknads-föring.

5. Gör valet enkelt

Ord som "professionell", "uppgradera" och pris som slutar på 97, 98 och 99 ger kunden en känsla av att hon eller han får mycket för pengarna. Alla vill känna sig som ett proffs, ha den senaste uppdateringen och göra köp till ett schysst pris.