Beställningen är bara ett klick bort

Enkelt att använda för de anställda och möjlighet att bygga ut med fler funktioner efter hand. Det var några viktiga krav när Lyreco skulle börja skicka ut kunderbjudanden med e-post.

Lyreco_02_thorbjorn Lauritsen_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Thorbjørn Lauritsen, Market Development Manager för Lyreco Skandinavien

Företaget

Lyreco i Danmark är ett dotterbolag som ägs till 100 procent av franska Lyreco-koncernen – en familjeägd verksamhet som säljer kontorsprodukter till företag. Dotterbolag finns i större delen av Europa, i Kanada, Asien och i Australien. Sammanlagt finns Lyreco i 27 länder och har över 10 000 anställda. Lyreco Skandinavien, med huvudkontor i Roskilde, omfattar Danmark, Sverige och Norge.

Utmaningen

Lyreco i Danmark, landets största B2B-leverantör av kontorsprodukter, ville börja skicka ut erbjudanden till sina kunder via e-post. Deras konkurrenter var redan igång och Lyreco behövde ett bra verktyg som var enkelt att förstå och hantera för de anställda på företaget. Men önskemålet var också att systemet skulle vara flexibelt och gå att bygga på med fler funktioner efterhand.
E-breven som skickades skulle också gå att länka direkt till webbshopen. Något som visade sig vara en utmaning i sig, då sidorna för enskilda produkter inte hade egna genvägar. Dessutom krävdes ett befintligt konto och att användarnamn och lösenord fylldes i. En process som blev väldigt omständlig för kunden.
Lyreco i Danmark är en del av en stor koncern som så småningom kommer att få en helt ny sajt där även webbshopen har uppdaterats. Under tiden fick problemet med direktlänkar lösas på annat sätt.

Lösningen

Lyreco i Danmark valde bland en handfull företag till sist ut Strålfors. Förutom en enkel men flexibel lösning, med en särskild mall för Lyreco genom Send Direct, arbetade Strålfors också fram en särskild webbshop för kampanjerbjudandena.
– Det var en lång men spännande process. Både Lyreco och Strålfors skulle vara helt på det klara med vad det var för lösning som vi behövde och sedan skulle vi komma fram till hur det genomfördes på bästa sätt, säger Thorbjørn Lauritsen, Market Development Manager för Lyreco i Skandinavien.
Nu skickas mejl ut en gång i veckan till de kunder som anmält sitt intresse, både i Danmark, Sverige och Norge. Genom att klicka på en intressant produkt slussas kunden direkt till webbshopen och med ytterligare ett par klick är köpet genomfört. Kundnumret finns bifogat i kampanjmejlet.
– Istället för att länka ihop mejlsystemet med den befintliga webbshopen byggdes en ny, enklare variant – en särskild landningssida där alla aktuella erbjudanden laddas upp. Beställningen hamnar i vanliga ordersystemet och kostnaden läggs, via kundtjänsten, på kundens vanliga faktura, säger Thorbjørn Lauritsen.

Resultatet

Sedan årsskiftet 2011/2012 kan Lyrecos skandinaviska kunder få relevanta erbjudanden direkt i sin mejlbox varje vecka. Med en öppningsandel på i genomsnitt 30 procent är Thorbjørn Lauritsen riktigt nöjd. 
Många av köpen är relativt små, hade Lyreco skickat ut en säljare till företaget ifråga hade ordern inte lönat sig. Samtidigt säljer Lyreco ofta upp till 2 000 procent fler enheter av varorna i mejlutskicken under den tid kampanjen varar.
– Lösningen är väl genomtänkt och fungerar precis för de ändamål vi ville.
På huvudkontoret i Roskilde bestäms, i tätt samarbete med leverantörerna, vilka produkter som ska erbjudas till kampanjpriser, grafiker gör sedan en bild med alla varor och priser representerade och efter en simpel uppladdning och länkning till kampanjwebbshopen är mejlen redo att skickas ut till kunder i tre länder.

Framtiden

Lyrecos mål är att utveckla mejlutskicken. Deras egen försäljningsstatistik är en vägledning men det finns också olika mätfunktioner inbyggda i Send Direct.
– Vi vill använda flera av de funktioner som finns i systemet. Vi ska också bland annat genomföra så kallade split-tester för att se vad som fungerar bra och mindre bra. Dessutom kommer vi att börja segmentera och personalisera mejlutskicken, säger Thorbjørn Lauritsen.