Enkel förmedling avgörande för Consector

Låneförmedlaren Consector hjälper privatpersoner att förhandla lån med svenska banker. Med PostNord Strålfors We Mail-lösning får kunderna snabbt och enkelt lånejämförelser skickat med post till sin folkbokföringsadress.

Consector_872x580.jpg

Företaget

Consector är en låneförmedlare som erbjuder personlig rådgivning för privatlån, bolån och kreditkort. Genom att jämföra och utvärdera erbjudanden från landets olika banker hjälper Consector sina kunder att förhandla med bankerna och minska räntekostnaderna. Bolaget startade 2014 och har idag 45 000 registrerade kunder.

Utmaningen

När Consector fick sina första kunduppdrag fanns en EU-regel som innebar att alla kreditgivare och låneförmedlare var tvungna att informera kredittagare om lånevillkoren per post. Breven skulle skickas till mottagarens folkbokföringsadress.

– En av våra delägare hade jobbat på Posten och visste att PostNord Strålfors har enkla lösningar för just det vi behövde. Strålfors är också ett välkänt varumärke som de flesta av oss någon gång har sett på ett utskick eller ett kuvert, så vi kände oss trygga med valet av dem som leverantör redan från början, säger Jonas Ryberg, vice vd på Consector.

Lösningen

Under det första mötet kom man gemensamt fram till att We Mail var den lösning Consector behövde. Implementeringen gjordes under sommarsemestern år 2015.

– Efter det initiala mötet sköttes mycket av vårt samarbete över telefon. Implementeringen från PostNord Strålfors sida sköttes snabbt och smidigt, jag hade löpande avstämningar med deras säljansvarige Per-Ola Nylund, säger Jonas Ryberg.
Projektet var klart på ett par veckor.

– Vår interna IT-avdelning är inte så stor och det tog därför ett tag innan vi fick allt på plats. Men sedan dess har allt flutit på utan några problem, fortsätter Jonas Ryberg.

Resultatet

Idag skickas cirka 1 000 brev med kreditinformation ut till Consectors kunder på månadsbasis. Brevet består av en standardiserad text, som är granskad av jurister, och skickas ut i ett automatiskt flöde.

Andra typer av utskick, till exempel personaliserade erbjudanden, skickas också ut med WeMail men sker mer ad hoc.
– Det enda vi på Consector behöver göra är att betala fakturan till PostNord Strålfors. De skickar oss en samlad faktura för alla utskick per månad, vilket passar oss bra, säger Jonas Ryberg och fortsätter.

– Det är en förbättring som vi har gjort sedan starten av vårt samarbete. I början fick vi flera fakturor per månad, men det är betydligt enklare nu när allt finns samlat på en månadsfaktura.

– Med PostNord Strålfors We Mail får vi också en lösning som hanterar både utskick och porto, säger Jonas Ryberg.

Framtiden

Framöver vill Consector även kunna skicka automatiserade informationsbrev till kunder som är intresserade av bolån och kreditkort.

– I Sverige är det lag på att kreditupplysningar måste skickas med post till folkbokföringsadressen, även om kredittagaren är ansluten till en digital brevlåda.

– Det finns också ett värde i att skicka ut fysiska brev, de flesta mottagare läser dessa brev både en och två gånger, säger Jonas Ryberg.