”Tydlig fakturering sparar pengar, så enkelt är det”

Med ett nytt namn och en ny strategi satsar det Finkraft stort på företagskunder. Det ställer helt nya krav på såväl kundkommunikationen som den egna organisationen.
– Våra fakturor måste vara enkla att förstå så att vi levererar en bra kundupplevelse, säger Finkrafts vd Peter Mero.

Finkraft_Peter_Mero_Stralfors_VNN_875x580.jpg

Företaget

Den finska energimarknaden består av ungefär 80 leverantörer. De flesta är lokala bolag som arbetar med att överföra eller producera energi. Här tänker Finkraft annorlunda.

– Det enda vi gör är att sälja grön el till bra priser. Vi är helt oberoende av alla producenter och kraftöverföringsföretag. Det gör oss unika, säger Peter Mero, vd för Finkraft.

Namnet Finkraft är nytt – bolaget hette tidigare Market Energi. Även ägaren, holdingbolaget European Energy Group, är ny. 

Utmaningen

Med den nya ägarstrukturen följde en justering av affärsstrategin. På kort tid har Finkraft gått från att enbart ha privatkunder till att ha mellan 30 och 40 procent B2B-kunder, med målet att nå 50 procent inom ett år.

Tidigare kom Finkrafts kunder in genom aktivt telemarketingarbete, bra betyg från andra kunder och ett konkurrenskraftigt lägstapris på konsumentjämförelsesajten energiavirasto.fi. Det är ett arbetssätt som funkar bra för att få in privatkunder, men för företagskunder krävs en annan taktik.

– Våra fakturor måste vara enkla, vi måste ha riktigt bra priser och vår kundservice ska helst svara i telefon inom en minut.

Finkrafts fakturor baseras på en stor mängd information. Att kunna kommunicera all denna information enkelt och tydligt är en utmaning, inte minst eftersom kunderna är många och allt måste vara 100 procent korrekt.

Lösningen

För att undvika dyra samtal till kundtjänst handlar det om att göra fakturorna så enkla som möjligt. Eftersom Finkrafts produkter ständigt förändras behöver företaget en flexibel lösning där det snabbt går att justera fakturamallarna efter behov.

– Det får vi av PostNord Strålfors, säger Peter Mero. 

Resultatet

Effekten har inte låtit vänta på sig.

– Vi har idag betydligt kortare processer när vi förändrar våra fakturamallar, vilket givetvis sparar pengar för oss. Vi ser också en stor skillnad i leverans av fakturorna och dessutom har antalet samtal till kundtjänst sjunkit med över 20 procent. 

Framtiden

Under 2014 räknar Finkraft med att omsätta 7 miljoner euro. Men målet är att siffrorna ska öka markant.

– Vi ska växa organiskt och kommer att synas betydligt mer framöver. Inom fem år räknar jag med att vi är en betydligt större aktör i Finland, säger Peter Mero och menar att PostNord Strålfors blir en viktig del i denna process.

– De kommer att stötta oss så att vi blir effektivare. Våra produkter måste hela tiden vara uppdaterade och faktureringen blir då en viktig del eftersom det är vår enda regelbundna kontakt med kunderna. Tydlig fakturering sparar pengar. Så enkelt är det.