Snabbare betalningar med Mobilfaktura

Mobilen är kanalen som vi alltid bär med oss. Därför agerar vi snabbt när vi får viktiga meddelanden dit. Med Mobilfaktura skickas fakturor direkt till kundens mobil. Det ger bättre kundupplevelser, högre betalningsvilja och kortare inbetalningstider.

Mobilfaktura_872.jpg

Med PostNord Strålfors Mobilfaktura får privatkunder och mindre företagskunder faktura och betalningsmöjlighet paketerad i samma lösning.

Sedan flera år finns möjligheten att låta kunden själv bestämma hur denne vill få sina fakturor. De kan skickas elektroniskt eller fysiskt. Nu kan kunderna även få välja hur de vill betala dem. Med Mobilfaktura får privatkunder och mindre företagskunder faktura och betalningsmöjlighet paketerad i samma lösning. 

Tidigare sms-lösningar på marknaden har endast innehållit betalningsbelopp och OCR-nummer. Med Mobilfaktura skickas en sms-faktura där betalningsfunktionen inkluderas som en del av lösningen. Mottagaren kan sedan betala via sms:et genom att välja betalningskanal – internetbank, kort eller olika nordiska betalappar som Swish, Vipps eller Mobilepay.

Högre uppmärksamhet och högre betalningsvilja

En av de stora fördelarna med att betala med Mobilfaktura är att sms får mycket högre uppmärksamhet än fakturor i andra kanaler. Samtidigt är betalningsviljan för sms-fakturor högre eftersom mobilen är kanalen vi alltid bär med oss och alla reagerar när det kommer ett sms. Därför blir tiden från uppmaning till handling blir mycket snabbare med en sms-faktura än med andra kanaler. Och det gäller inte enbart den yngre och mer mobilvana generationen.

Så funkar Mobilfaktura

  1. Datafiler skickas till PostNord Strålfors.
  2. Datafilerna bearbetas och fakturor skickas ut i den kanal som mottagaren har valt – som fysisk faktura, e-faktura, till digital brevlåda eller som Mobilfaktura.
  3. Ett sms skickas ut till de mottagare som har valt att få Mobilfaktura.
  4. I sms:et finns det en länk till fakturan. Det kan även inkluderas andra budskap, information eller marknadsföring.
  5. Länken leder till en landningssida med all betalningsinformation. Sidan utformats efter kundens önskemål – bland annat vilka betalningskanaler som mottagaren ska kunna använda.
  6. På landningssidan betalar mottagaren fakturan via mobilen genom att välja mellan tillgängliga betalningskanaler – såsom internetbank, kort eller olika nordiska betalappar.
  7. Om extra hög säkerhet önskas kan e-legitimation användas.
  8. Den som väljer kortbetalning behöver endast fylla i sina kortuppgifter en gång, sedan är de sparade i systemet.