Algoritmer ger varumärken en match

Kommer matematiska algoritmer att minska värdet av varumärken? Blir det mindre viktigt vilken logotype som finns på förpackningen, så länge vi är nöjda med de fakta vi samlat in?
– Det tror jag absolut kan ha bäring, säger Nils Svangård, grundare av analysföretaget Tajitsu.

PostNord_Stralfors-Nils_Svangard-875x580.jpg

Bli mer datadriven i din marknadsföring. Testa, experimentera mer och mät vad som ger mest gensvar, tipsar Nils Svangård på analysföretaget Tajitsu..

All data som omger oss gör det allt enklare att leta fram de egenskaper vi söker hos en produkt. Ekologisk. Tillverkad med justa arbetsvillkor. Energisnål. Bästa pris och prestanda.

– Som konsumenter får vi allt starkare preferenser och söker oss fram för att hitta det som är viktigt för oss. Många gånger är det den vägen vi kommer fram till en produkt istället för att gå via varumärket, säger Nils Svangård.

Händer i realtid

Han tror att arbetet runt varumärken och marknadsföring inom en snar framtid kommer att behöver förändras.

– Varumärkesbyggande är ju av tradition långsamt. Idag, då allt händer i realtid, måste vi reagera snabbare på konkurrenternas aktiviteter och om det händer något som inte är positivt för företaget. Omvärldsbevakning och kundservice är bästa åtgärderna för att behålla varumärkets värde.

– En av de största anledningarna till att någon inte genomför ett köp är en dålig kundupplevelse. Det är väldigt viktigt att kunna lyssna och respondera direkt på kunder i alla kanaler och ge dem en konsekvent upplevelse. Det är dessutom väldigt viktigt att veta vad konsumenter skriver och tycker om en produkt; recensioner, betyg och så vidare. Det är klart att varumärken i sig är viktiga, men jag tror att vissa målgrupper kommer att bli allt mer flyktiga och främst leta på pris och kvalitet.

Hur ska då ditt företag stå ut från bruset och få kunden att hitta just dig?

Kanske gäller det att bli bättre på att förstå hur datorn fungerar och gör sina urval, och bredda sin kompetens om hur människor söker. Hur kommer mitt varumärke att synas med hjälp av sökord, vad och vilka ord söker människor mest på?

– Det kommer allt fler verktyg för att övervaka och förstå sociala medier och trender. Man kan exempelvis titta på vad som driver trafik till sitt eget varumärke, vad som diskuteras kring konkurrenter och vilket eget innehåll som ger mest genomslag i media. Ett tips är att bli mer datadriven kring sin marknadsföring. Testa och experimentera mer, mät vad som ger bäst gensvar och leder till nya kunder. Det är väldigt lätt på exempelvis Facebook, säger Nils Svangård.

Utvecklingen av algoritmer går snabbt

– Stora företag sitter idag på enorma datamängder och det är de som driver forskningen framåt. Under huven på alla sociala nätverk som omger oss finns algoritmer. Hos Facebook och Google styr de vad de tror du vill se, byggt på dina tidigare val.

Ibland publicerar Facebook annonser för en liten testgrupp. De kanske visar tio budskap för att se vilka genomslag de får och väljer sedan målgrupper utifrån resultatet. Det har gått så långt att problemet och utmaningen idag snarast är att den väljer för snävt. Den stänger av det vi kanske vill titta på och du missar en del av det du vill se, säger Nils Svangård.

En dator, menar Nils Svangård, kan inom vissa områden göra bättre bedömningar än en människa.

– Fördelen är att den är konsekvent och inte gör några mänskliga fel. Det spelar ingen roll om det är måndag morgon eller fredag eftermiddag, urvalet blir detsamma. Den kan reagera blixtsnabbt på tusentals kunders aktiviteter samtidigt. Den kan simulera åtgärder; vad händer vid ett sådant här scenario? Vilka kunder reagerar positivt på en annons, vilka negativt? Hur mycket tror vi den här annonsen kommer att öka försäljningen? Vilket genomslag förväntas den få på Twitter eller Facebook? Datorn har lärt sig historiskt.

– Det är en stark trend med autonoma system. Allt mer automatiseras överallt, det blir mer och mer algoritmer. Det kommer inom alla branscher. Självkörande bilar är redan här.