”The Big Five” styr världen online – maktspelet i den digitala revolutionen

Ingen som är online kan undgå de fem mäktigaste bolagen i världen: Apple, Amazon, Facebook, Google och Microsoft. De styr inte bara den digitala revolutionen, de styr även dig.
– Du som använder gratistjänster är inte kund eller användare – den data som du genererar är produkten, säger journalisten och författaren Andreas Ekström.

Smarter_Communication_Day_Stockholm_2016-875x580-CD11500.jpg

Journalisten och författaren Andreas Ekström berättade hur unik storytelling och marknadskommunikation gjort ”The Big Five” så framgångsrika.

Alla startup-bolag kan vittna om sanningen i påståendet: Du överlever inte i online-världen utan att interagera med världens fem mäktigaste bolag: Apple, Amazon, Facebook, Google och Microsoft.

Krönikören och författaren Andreas Ekström, kallar dessa bolag för "The Big Five" – en term som vanligtvis används för de mest eftertraktade stora bytesdjuren i Afrika.

– För att överleva online idag måste företag ställa sig frågorna: Är mina tjänster kompatibla med Microsofts mjukvaror, går de att använda med Apples produkter, sälja på Amazon, hitta på Google och prata om på Facebook?, sa Andreas Ekström när han stod på scen på Smarter Communication Day 2016.

Nutidens digitala bibliotekarie 

Det senast decenniet har Google gått från att vara en söktjänst på nätet till att bli en universell bibliotekarie. "Att googla" har blivit en term som numera är lika med att söka efter svar online.

– Vi människor är av naturen lata. 95 procent av alla som Googlar klickar på de fem första Googleträffarna. Det formar vår världsbild och är ett hot mot vår förmåga att tänka källkritiskt, menar Andreas Ekström.

Han håller upp ett varnade finger när det gäller nätneutraliteten.
– Grundprincipen med internet är att all information ska kunna resa lika snabbt. Om vissa aktörer får för stor makt försvinner principen att ingen ska kunna köpa fördelar på nätet.

Från användare till fans

Andreas Ekström nämner Facebook som exempel. Den sociala nätverksjätten tittar redan på möjligheten att erbjuda gratis surf om man använder deras tjänst.
– Facebook vill göra sin tjänst synonym med internet. Facebook får därmed inte bara ett börsvärde, utan blir en del av vårt sätt att tänka.

På samma övertygande sätt lyckas Apple sälja sina datorladdare för 800 kronor styck.
– Apple tar så mycket betalt för sina produkter att folk glömmer vad de faktiskt köper. Det är imponerande och bara möjligt för produkter som berör användarna på djupet.

Denna åtrå förvandlar lätt kunder till ambassadörer – och slutligen till fans.
– När kunder står i kö, inte för att få – utan för att få köpa, en Apple-produkt har varumärket blivit en del av kundens DNA, sa Andreas Ekström.

Online-världen fortsätter växa

Men något ny it-bubbla tror Andreas Ekström inte på.
– 3,4 miljarder människor är online. Det är därför ingen slump av att många av de största digitala aktörerna sponsrar bredbandssatsningarna. Det räcker att dessa bolag är med i spelet för att vinna, hur stor vinsten blir vet vi först om tio år.

Till alla andra företag är Andreas Ekströms tips att rusta sig för resultatet av den digitala revolutionen.
– Det är ni som känner era kunder och vet hur er marknad fungerar. Ta reda på var den är på väg och hur ni kan fortsätta att vara relevanta för kunderna.