Förstå kunden och kommunicera smartare – tips till företag som vill leda den digitala utvecklingen

För nionde året i rad arrangerade PostNord Strålfors inspirationsdagen Smarter Communication Day. Ett åttiotal personer kom för att lyssna på spännande föredrag om hur företag kan hänga med i den digitala utvecklingen.

SCD_Henrik Kihlberg_2016.jpg

Säljchefen Henrik Kihlberg berättade hur PostNord Strålfors Sverige hjälper sina kunder med omnikanal och automatiserad kommunikation.

Henrik Kihlberg, säljchef på Strålfors Sverige, inledde dagen med att prata om hur PostNord Strålfors hjälper sina kunder med omnikanal och automatiserad kommunikation. Han poängterade vikten av att företag behöver förstå sina kunder.

– Förståelse för kundresan är avgörande för att din kommunikation ska vara relevant, sa han.

Henrik Kihlberg talade vidare om utvecklingen av den mobila kommunikationen. 70 procent av alla svenskar har idag en smartphone och de gör över 140 aktioner i den – varje dag.

– "Mobile is first". Allt fler kunder använder sina smartphones till att beställa, betala och ge återkoppling. Vi ser exempelvis att sms-betalning är på stark frammarsch, sa han.

Näste man på scen var journalisten Andreas Ekström. Han pratade om "The Big Five", de fem största företagen i den digitala revolutionen och hur de påverkar konsumentbeteenden. Och de påverkar oss mer än vi är medvetna om.

– När du använder en gratistjänst är du inte längre användare eller kund – du är produkten. Datan som du genererar används eller säljs för att i sin tur skapa målgruppsanpassade annonser.

Vidare berättade Magnus Axelsson, Customer & Market Intelligence Manager på Ellos, om hur e-handelsföretaget arbetat internt med automatiserade arbetsflöden.

– Var är kunden, hur sannolikt är det att kunden gör ett köp, vilka kanaler vill de kommunicera med? Genom att svara på sådana frågor, se till att alla hade samma data och förstod den på samma sätt skaffade vi oss ett gemensamt digitalt DNA. Det gör att vi idag kan skapa mer relevant och insiktsfull kommunikation, sa Magnus Axelsson.

Automatiserad kommunikation var också kärnan i föreläsningen av Robert Dinulovic, Client Director på den danska marknadsföringsbyrån Increase.

– 70 procent av all e-post som skickas öppnas inte. Utan smarta system som stöttar dina affärer missar du nya affärsmöjligheter. I värsta fall kan kunderna tröttna och gå till en konkurrent, sa Robert Dinulovic.

Frida Boisen, författare och sociala medier-konsult, knöt ihop säcken med budskapet:
– Hitta själen och passionen i din berättelse. Det finns något fantastiskt i allt – oavsett om du säljer eller vill förmedla. När du talar till folks hjärtan ger du en viral puls till din kommunikation som får människor att vilja gilla och dela den.