Måla med data

Statistik kan användas till mycket. Till exempel till att väcka intresse för ditt varumärke.
– Hämta data från flera källor och kombinera dem så att de passar ditt behov, säger Alexandra Samuel, amerikansk teknikforskare, skribent och strateg och författare till boken Work Smarter with Social Media.

PostNord_Stralfors-Alexandra_Samuel-875x580.jpg

Alexandra Samuel, amerikansk teknikforskare, skribent och strateg.

Skapa spännande infografik med dina kunddata. Och när du ser hur människor reagerar på ditt material får du dessutom nya insikter.

– Infografik och liknande kommunikation ger möjligheter att väcka uppmärksamhet och sticka ut i en allt trängre nätvärld, säger Alexandra Samuel.

Hennes poäng är att kombinera, att måla med data. Genom att korsbefrukta din egen kunddata med öppen statistik, kan du skapa ett material som är såväl unikt som lättöverskådligt och intressant.

Ett sängföretag ser kanske vad World Cup betyder för sömnmönstren i Europa. Bilföretaget kan kombinera statistik över inbrott med tips om hur det går att undvika inbrott i bilen. Förutom ett mervärde för kunderna, lockar ett spännande material läsare till din sida. Som extra plus är bra och tydlig infografik något som har stor chans att spridas vidare på sociala medier.

– Istället för att lägga ut listor och utdragna observationer, kan du erbjuda kunder och andra viktiga målgrupper verkliga värden genom att presentera data som ger ny insikt om din egen verksamhet eller omvärlden. Och naturligtvis, genom att erbjuda visuell infografik blir dessa data mycket lättare för människor att absorbera liksom mycket mer iögonfallande, säger Alexandra Samuel.

Väck intresse ...

Så här gör du. Sök i öppna källor, exempelvis hos myndigheter och organisationer, från vilka materialet kan användas fritt. Genom att använda dig av ett brett utbud av datakällor kan du skapa relevant information som passar de flesta av dina kunder och följare.

Det amerikanska försäkringsbolaget Allstate använder sig av många tillgängliga källor. Med hjälp av en karta visar de i vilka städer det är säkrast att köra bil. Via ytterligare en karta sätts detta i samband med hur tätt befolkat området är, och på ytterligare en hur regn och snö påverkar säkerheten. På sin blogg har de bonusmaterial av mer allmänt intresse som: "Få bort kaffefläckar på dina bilmattor" och "5 sätt att få en liten yta att kännas större."

Om du tidigare inte provat på detta och kanske inte har en klar uppfattning om vad du bör fokusera på, har Alexandra Samuel några råd i vilken ände du ska börja.

– Det som verkligen sticker ut är berättelser som bygger på data. Det betyder att du måste komma på vad det är du vill berätta och sedan hitta de data som stödjer den berättelsen.

Samtidigt som du måste vara öppen för att uppgifterna du hittar faktiskt kan motbevisa det du vill säga. I så fall är det bara att gå tillbaka till skrivbordet och börja om.

– Kanske ska du ställa en fråga om något som du själv är väldigt nyfiken på och som är direkt relevant för ditt företag eller organisation och sedan leta fram data som svarar på den frågan. Börja med själva berättelsen eller hitta berättelsen i data och strukturera sedan din presentation runt berättelsen. Inte tvärtom.

... hos många

Använd databaser och statistik till att skapa innehåll som sätter ditt eget material i ett större perspektiv. Sök de relevanta sambanden i databaser och följ forskning inom ditt område. Visa att du är experten.

Att visa hur data som samlas in om kunderna används är också ett sätt att bygga lojalitet. Ett exempel är hälsoföretag som tillverkar armband eller appar med vilka det går att mäta hur aktiv användaren är. Dessa gör det ofta möjligt att hålla koll på sömnmönster, fettprocent och kalorier. Genom att länka samman användarnas data går det att se en större bild, vilken tid på dygnet tränar vi helst, vad och var? Skiljer det sig över landet? Berättelser läggs upp för att peppa och väcka intresse. Ofta har de en knorr som lockar andra medier att hänga på, vad vi äter och dricker på midsommar eller personer som träffat varandra genom träningen.