Så blir du nummer ett i sociala medier

Förvandla din passion till din drivkraft – och prata till människors hjärtan. Det är sociala medier-experten Frida Boisens tips till företag som vill nå fram med sitt budskap i det digitala bruset.

Smarter_Communication_Day_Stockholm_2016-875x580-CD11746.jpg

Frida Boisen gav tips om hur företag kan använda sociala medier för att bygga sitt varumärke, story och affär.

Snapchat, Facebook, Instagram och Twitter. Vad är vitsen med att vara närvarande i dessa kanaler egentligen? Med den frågan inledde Frida Boisen, digital chef på Bonnier Medier, sin föreläsning på Smarter Communication Day 2016.

– Bara Facebook har drygt 1,44 miljarder användare världen över. Social trafik är därför viktigare än någonsin för företag som vill nå ut med sina budskap till många, sa hon.

Känslor skapar viral puls

Väckarklockan ringer, du öppnar ögonen och går in på Facebook eller någon annan social medier-app innan du ens har stigit upp ur sängen. Du känner säkert igen sig. Så här beter sig nämligen majoriteten av alla smartphone-användare.

– Intresset för social media handlar om att vi vill känna oss levande. De flesta av oss är mottagliga för alla slags budskap, bara de talar till våra hjärtan, förklarade Frida Boisen vidare.

Frida Boisen ger fyra nycklar till den som vill ge sina budskap en viral puls.
– Använd kraften i ilska, glädje, värme och rädsla. De gör att den virala snöbollen lätt sätts i rullning.

Hitta berättelsens hjärta

Likaså gillas och delas gärna bilder på söta djur eller roliga situationer av många.
Frida Boisen visar en bild på en leendes 94-årig dam iklädd luciakrona.

– Får denna bilden dig att känna "Aww"? Då har den stor potential att spridas viralt. Alla gillar en underdog, hjältar och vinnande berättelser. Det finns något fantastiskt i allt – oavsett om du vill förmedla eller sälja.

Fastnar du och inte vet riktigt vad du ska berätta – invertera!
– Tänk på vad du eller dina kunder avskyr och berätta om motsatsen. Översätt det sedan till en pay off som alla förstår och var konsekvent i din berättelse.

Engagera mera!

Micro targeting är ett annat sätt att få följare.
– Starta en grupp för alla som älskar samma sak som du gör. Säg det först och sätt agendan. I de sociala kanalerna är alla experter.

Men framför allt: använd de verktyg som finns för att nå ut med ditt budskap.
– Rörlig kommunikation är det nya förstaspråket. Och underskatta inte betydelsen av hashtags. När jag använde #godisstopp i en av mina krönikor kastade människor godis på byggnaden där jag arbetar, så pass engagerade blev de.