Så kartläggs dina tittarvanor – egen algoritm receptet på framgång

Strömningsföretaget Netflix studerar sina kunders tittarvanor in i minsta detalj. Genom att bryta ner vilka serier och filmer prenumeranterna söker efter, var de pausar och var de snabbspolar har Netflix skapat en gedigen databas.
– Algoritmer används för att fatta beslut om vad du kan tänkas vilja se, säger Jutta Haider, docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Lunds universitet.

PostNord_Stralfors-Sa_kartlaggs_dina_tittarvanor-875x580.jpg

Strömningsföretaget Netflix studerar sina kunders tittarvanor in i minsta detalj. Genom att bryta ner vilka serier och filmer prenumeranterna söker efter, var de pausar eller snabbspolar, har Netflix skapat en gedigen databas.

Får du förslag från Netflix om vad du kan tänkas vilja se, och blir förvånad över hur pricksäkra förslagen ofta är? Kanske är det disco-nostalgi från 1980-talet som lockar, kanske kultfilmer om galna forskare.
Netflix behöver inte använda någon kristallkula för att gissa vad du vill se. De vet ganska detaljerat. Varje tänkbar film, dokumentär och serie i Netflix utbud är minutiöst utvärderad. Även du som tittare analyseras med hjälp av Netflix egen algoritm.

– Idag är algoritmer ett väldigt etablerat sätt att presentera information, säger docent Jutta Haider.

Mikrotaggar

Netflix försöker förutse vad du vill se, baserat på dina egna och andra användares preferenser och tidigare val. Detta kallas kollaborativ filtrering.

– Ju bättre Netflix förstår vad just du vill ha och kan erbjuda dig detta, ju större är sannolikheten att du stannar kvar och är villig att betala. Men algoritmerna kan inte enbart vara kollaborativa, alltså bygga på hur andra i en grupp beter sig. De måste också vara personifierade för att passa dig. Ett problem är om man som par eller familj byggt upp ett gemensamt konto och sedan separerar. Då kan du inte flytta över just dina titlar. Det förstår inte algoritmerna, säger Jutta Haider.

Allt material som Netflix sänder märks enligt en mängd olika variabler eller mikrotaggar. Romantiknivå, lyckligt eller sorgligt slut, till och med karaktärernas moral och deras yrken bedöms. Innehållet har brutits ner i närmare 80 000 grupper och undergrupper, allt från "Drama för hopplösa romantiker" till "Kritikerrosade kriminalfilmer från 1940-talet". Genom att även uppmana sina drygt 80 miljoner användare att betygsätta det de ser, blir urvalet ännu säkrare.

Den ansvarige bakom Netflix algoritmer är Todd Yellin, vice vd för produktinnovation. I en intervju i "The Atlantic" kallar han mikrotaggar för "de små energipaket" som en film består av.

Egna serier

Algoritmen spelar även stor roll då Netflix väljer vilka serier eller filmer de ska köpa rättigheter till och även då de skapar sina egna serier. Producenten vet redan på förhand att om serien görs inom en viss genre med vissa skådespelare och en viss regissör blir intresset stort. När succéserierna "House of Cards" och "Orange is the New Black" producerades direkt för Netflix gissade inte företaget vad människor vill se, de byggde på sina egna noga analyserade data.

Netflix växer stort internationellt och producerar inte bara engelsktalande serier utan även bland annat franska, brasilianska, koreanska och japanska. Den första helt egenproducerade serien i Europa var "Marseille" med Gérard Depardieu i huvudrollen.