Så lyckas du med datadriven marknadsföring

Tips från Mats Lindgren, Director Consulting på PostNord Insight, om hur du skapar datadriven marknadsföring som ger effekt.

PostNord_Insight-Datadriven_marknadsforing-872x580 kopia.jpg

– Säg att du har varit på en resa till Thailand över jul och att bokningssajten har uppgifter om din ålder, din familj och din adress. Att då skicka ett mejl med rabatterbjudande på det hotell som du precis har checkat ut ifrån – det är inte relevant, det är bara irriterande.

– Att däremot inse att dina barn snart har sportlov och skicka ett erbjudande på en skidanläggning i Alperna – det är att erbjuda kunden ett mervärde, säger Mats Lindgren.

Relevans är A och O.
– Ett bra CRM-system där företaget har kunskap om kundens önskemål är avgörande i dagens marknadsföring. Men det räcker inte. Systemet måste inte bara känna till kundernas historik, det måste också kunna förutse vad kunderna vill ha framöver.

 

Mats Lindgrens bäst tips om hur du lyckas med datadriven marknadsföring

Sätt ett mål. För att veta vilka verktyg du behöver måste du veta vad du vill uppnå, till exempel öka vinsten med 10 procent i en viss kundgrupp.

  • Data är bra, men du måste lägga till intelligens för att bli relevant för kunden. Ska datadriven marknadsföring funka räcker det inte att du vet vad kunden har gjort, du måste använda din data för att försöka förutse vad kunden vill göra framöver. Då har du chans att komma med relevanta erbjudanden.
  • Testa trigger marketing. Om du till exempel vet att din kund precis har fått barn kan du skicka erbjudanden när bebisen är nyfödd. Men det är inte särskilt svårt att samtidigt räkna ut att kunden kommer att bli väldigt glad för rabattkuponger på blöjor även om ett halvår. Helt enkelt: Vad kommer din kund att möta för utmaningar framöver, baserat på en viss händelse, och hur kan du hjälpa hen med dem?
  • Respektera den personliga integriteten. Har du ingen koll alls blir du irrelevant, kommer du för nära blir du obehaglig.
  • Se till att alla kanaler pratar med varandra. Om en kund ringer kundtjänst ska personalen där ha tillgång till all tidigare mailkorrespondens, köphistorik med mera. Dina datakällor måste helt enkelt prata med varandra.