5 trender för smarta affärer i sociala medier

Sociala medier är en av de snabbast föränderliga kanalerna. Banbrytande ny teknik och innovativa idéer förändrar hela tiden de sociala samspelen på de digitala plattformarna. Här är fem trender under 2017 som hjälper dig att göra bättre affärer
i sociala medier.

Trender_875.jpg

Sociala meddelanden dominerar

Meddelandeapparna Whatsapp, Facebook Messenger, Viber och Wechat har tillsammans fler användare än de stora nätverken Facebook, Twitter, Linkedin och Instagram. Och möjligheten att enkelt kunna kommunicera med meddelanden blir allt viktigare i framtiden. 62 procent av milleniumgenerationen är mer lojala mot företag som engagerar dem i meddelandekanaler. År 2018 beräknas det finnas två miljarder sådana användare. Några företag tar redan vara på denna stora publik. På till exempel Facebook kan den som klickar på en annons direkt föras vidare till ett chattfönster för det specifika varumärket. Detta skapar nya möjligheter för personligare kunddialog.

Autentiskt innehåll direktsänds

Youtube bygger hela sin användarupplevelse på verkliga och ocensurerade ögonblick. Sociala medier har tagit konceptet till nästa nivå genom att erbjuda videosändningar i realtid. Twitter var först ut med sin streamingtjänst Periscope. Sedan en tid tillbaka erbjuder även Facebook sina användare samma möjlighet via Facebook Livestream. Instagram har nyligen lanserat en streamingtjänst likt den Snapchat bygger på. Även traditionella nyhetsmedier har börjat täcka större event genom direktsändning i sociala medier. Sociala medier-experter spår att världens mediebevakning kan komma att förändras helt tack vare dessa sociala livesändningar.

Köpt innehåll tar över

Sedan introduktionen av Instagrams nya algoritm år 2016 sorterar och kundanpassar i stort sett alla de större sociala nätverken sitt innehåll. Det gör det enklare för företag att nå ut till nya målgrupper med annonser och köpt innehåll, men det blir också svårare att sprida organiskt innehåll. Google Adwords, Facebook Ads, banners på andras webbplatser och Native advertising är exempel på hur köpt innehåll idag kan synliggöras. Fördelarna är många: Köpt innehåll kan användas på en stor publik, är kontrollerbar och kan ge snabba resultat. Nackdelen är att köpt innehåll slutar att synas när du slutar betala för det.

Företagsfunktioner och analyser prioriteras

Analyser och rapportering är inget nytt inom sociala medier. Enligt kunskapsföretaget KPMG använde 92 procent av chefer på ledningsnivå data och analyser för marknadsföringsinsikter år 2015. Andra marknadsförare och företagsledare börjar nu intressera sig mer för den data och de analyser som finns bakom alla klick, gillanden och delningar i sociala kanaler. Detta tros vara en följd av den hårdnande konkurrensen på de sociala plattformarna. Företagens utmaning är att förstå den insamlade datan för att kunna engagera den sociala publiken bättre och på så sätt kunna ta smartare beslut. Twitter Analytics, Facebook Insights och Instagrams tjänst Business Tool är några analysverktyg som hjälper marknadsförare att göra detta.

Social commerce ökar

Enligt den statistiska portalen Statista lägger 93 procent av milleniumgenerationen en stor del av sin tid på dygnet på sociala medier. Därför är det inte så konstigt att fler sociala nätverk öppnar upp möjligheter för reklam och handel. Runt 30 procent av WeChat-användarna rapporteras redan ha gjort köp i den sociala plattformen, en siffra som är dubbelt så hög mot föregående år. Twitter har testat en köpknapp och nästan 75 procent av Pinterest-användarna tros ha köpt något de sett på plattformen. Med tanke på den ökande användningen av sök i mobiltelefonen finns det goda skäl till att tro att handeln i sociala medier kommer att öka under 2017.