7 steg till omnichannel

Alla pratar om omnichannel men vad är det och hur fungerar det egentligen? Vi reder ut begreppen åt dig.

7steg_2_875x580_PNS.png
  1. Vad är omnichannel?

    Omnichannel är en affärsmodell som sätter mottagaren i centrum. Kommunikationen upplevs likadant oavsett vilken kanal eller enhet som mottagaren väljer att använda och oavsett hur hen växlar mellan dessa – eller använder dem simultant.
  2. Omnichannel vs Multichannel

    Med en multichannel-strategi interagerar företagen med sina kunder i flera olika kanaler, till exempel genom en butik, en webbsida och ett nyhetsbrev. Målet är att nå ut med sitt budskap till så många potentiella kunder som möjligt. Omnichannel är annorlunda. Genom att samla in data och ta vara på de digitala fotspår kunden lämnar efter sig skapas en holistisk upplevelse. Företagen får både en närmre relation till kunden och en tydligare bild av hur köpresan ser ut före, under och efter konvertering.
  3. Effektivare datahantering

    För att skapa en funktionell omnichannel-lösning är datahanteringen i centrum. Har du tänkt på hur ditt senaste köp gick till? Kanske började det med en nyfiken sökfras på Google innan du gick vidare till en fysisk eller digital butik. Med rätt verktyg går det att samla in data oavsett vilken kanal kunden väljer.
  4. Kundupplevelsen

    En av fördelarna med omnichannel är möjligheten att ta hand om befintliga kunder bättre genom att lära sig vad de tycker om och behöver. Det gör det lättare att komma med relevanta erbjudanden.
  5. Mobilen

    Allt mer av internettrafiken flyttas från datorskärmar till mobila skärmar. Enligt rapporten "Digital in 2017: Global Overview" från We Are Social och Hootsuite ligger siffran på ungefär 50 procent. Här i Norden är det därför inte förvånande att vart fjärde e-handelsköp görs med mobiltelefon (E-handel i Norden 2017).
  6. Webrooming/Showrooming

    Med mobiltelefonen alltid nära till hands förändras kundernas köpbeteende. Vi knäpper en bild på saker vi funderar på att köpa, diskuterar med vänner och söker information. Var konverteringen sedan görs är inte självklart. En kund som ägnar sig åt showrooming går till en fysisk butik för att få inspiration, klämma och känna på varorna, medan köpet görs online. Fördelarna för kunden är bekvämlighet, viljan att få varan hemskickad och möjligheten att hitta ett lägre pris. Den omvända kundresan kallas webrooming och innebär att kunden först gör research på nätet och sedan handlar i butik. Det ger kunden möjlighet till personlig service och att få med sig varan hem meddetsamma.
  7. Nya konsumtionsvanor – Nya lösningar

    En ny typ av fysiska butiker har börjat dyka upp där gränsen mellan fysisk och digital handel suddas ut. Ett exempel på detta är Post Nord shop där e-handelsbutikerna Zalando, Outnorth och Eleven visar upp sina varor fysiskt samtidigt som det finns möjlighet att beställa varor och söka information digitalt. Som kund kan du både lägga in beställningar och göra smidiga returer på plats.