Dina digitala kanaler – bästa skyltfönstren på nätet

I digital marknadsföring har du stor nytta av dina egna kanaler när du ska hitta nya kunder. Med hjälp av inbound marketing kan du fånga intresset och bygga en relation.

Window_875.jpg

FOTO: MANU PRATS/OFFSET.

Det är i grunden ingen skillnad på marknadsföring idag och före internet. Det alltid innehållet i ditt erbjudande – och hur du lyckas fånga målgruppens intresse, som får en potentiell kund att agera.

– Framgången för marknadsföring är 1 procent genialitet och 99 procent hårt och systematiskt arbete. Det börjar alltid med en bra strategi, baserad på åtgärder, kanaler och verktyg som ger bästa kostnads- och nyttoeffekt. Kunden ska upptäcka något som han eller hon blir nyfiken på och vill få mer kunskap om, säger Stig Hammer, strategisk rådgivare på MarkedsPartner.

– Genom att använda inbound marketing tar du kontroll över ditt innehåll i dina egna kanaler, säger Stig Hammer. Foto: Elise Hofmo

– För att ta fram ett sådant erbjudande behöver du förstå vem kunden är och vilka behov han eller hon har. Det gäller att bli en del av kundens köpprocess och förstå hur ditt företag tidigt kan blir en del av den.

Den stora skillnaden mot gårdagens och dagens marknadsföring ligger i den nya tekniken och i alla nya kanaler. En verktygslåda för marknadsföring idag innehåller bland annat kunskap om big data, sociala medier, sökmotoroptimering och prediktiv analys.

– Med hjälp av din digitala verktygslåda kan du trimma företagets motor till en effektiv säljprocess. Du kan också utveckla värdet på dina egna, ägda digitala kanaler över tid så att du minskar beroendet av att betala för utrymme i externa kanaler.

Effektiv motor

– En effektiv motor är inbound marketing, som bygger på ett intressant innehåll i företagets digitala kanaler, och på kunskap och data om dina målgruppers behov.

Du skapar uppmärksamhet för innehållet i dina digitala kanaler genom att sökoptimera det så att dina potentiella kunder, kan ta del av innehåll som är lärorikt, informativt eller roligt, exempelvis i en e-bok för nedladdning, en podd, ett nyhetsbrev eller ett lärorikt och nyttigt videoklipp, säger Stig Hammer.

Inbound marketing i digitala kanaler gör det också enklare att följa upp vad besökarna vill ha och upplever som intressant. Det är värdefullt marknadskapital.

– Vårt andra mest lästa blogginlägg under förra året gjordes redan i april 2013 och vi kan se att det har varit populärt ända sedan det publicerades. Utfallet av genomförda marknadsinsatser blir större när du själv kan styra över innehållet i dina kanaler. Det är inte möjligt i traditionella kanaler.

Strategi först

Men innan du börjar med inbound marketing behövs en tydlig strategi för hur ditt företag ska arbeta med det i förhållande till säljprocessen. Medarbetare, verktygslåda, innehåll och en organisation som stödjer processen måste finnas på plats innan du börjar leta kunder på internet. När du väl har lockat kunden till din webb måste han eller hon uppleva att de hittar någonting värdefullt där.

Stig Hammer och hans kolleger arbetar sedan två och ett halvt år sedan med inbound marketing som motor i företagets marknadsföring.

– Sedan vi lade om vår strategi har vi ökat antalet medarbetare från 18 till 30. Vår ökning har skett för att vi själva använder inbound marketing, vilket också innebär att potentiella kunder upplever oss som en intressant leverantör. Jag är övertygad om att alla norska företag kommer att använda sig av inbound marketing inom fem år.

Marknadsföring med Inbound marketing bygger på fyra delar

  • Locka. Använd en kombination av sökning, innehåll (webbsidor, artiklar, blogginlägg) och sociala medier för att locka potentiella kunder till dina webbplatser.
  • Konvertera. Genom landningssidor med intressanta erbjudanden om innehåll (e-böcker, rapporter, videor, webbseminarier, tillgång till program eller kostnadsfri rådgivning) får du besökare att lämna sina kontaktuppgifter.
  • Sälj. Målinriktad uppföljning av de besökare som registrerat sig baserad på användardata. Automatisera en anpassning efter besökarens beteende och eller gör en regelbunden uppföljning som bygger på att ni levererar värdefullt innehåll anpassat till besökarnas profil och faktiska beteende. När den potentiella kunden visar ett digitalt beteende som tyder på att den är redo att bli kontaktade är det dags för säljavdelningen att ta över processen med personlig uppmärksamhet.
  • Stimulera. Fortsätt att leverera värde utöver företagets produkter och tjänster genom att erbjuda innehåll och produkter som matchar kundens profil och intressen. Det syftar till att göra kunden till en ambassadör för företaget, som delar och granskar ditt innehåll, dina produkter och tjänster inom sociala medier och med vänner och bekanta.