Snabbare betalningar med mobilfaktura

Med Mobilfaktura är kundupplevelsen riktigt god. Samtidigt är betalningsviljan högre och inbetalningstiderna kortare.
– Mobilen är kanalen som vi alltid bär med oss, därför agerar vi snabbt när vi
får viktiga meddelanden dit, säger Mekki Ben Othman, produktchef på PostNord.

mobilfaktura_Stralfors_875.jpg

Mekki Ben Othman, produktchef på PostNord.

Sedan flera år finns möjligheten att själva bestämma hur vi vill få våra fakturor. De kan skickas elektroniskt eller fysiskt. Nu kan vi även välja hur vi vill betala dem.

Tidigare sms-lösningar på marknaden har endast innehållit betalningsbelopp och OCR-nummer. Nu lanserar PostNord Strålfors i samarbete med LINK Mobility den nya lösningen Mobilfaktura där en betalningsfunktion inkluderas i sms:et. Mottagaren kan dessutom själv välja betalningskanal – internetbank, kort eller olika nordiska betalappar som Swish, Vipps och Mobile-pay.

Tjänsten lanseras under våren 2017 i Norge och Sverige, för att längre fram även komma till Finland och Danmark.

– Den stora nyttan för våra kunder är att de får en ny kanal som stärker och kompletterar fakturaerbjudandet. Det ger dem en till möjlighet att lättare nå sina kunder, såväl för betalning som för merförsäljning, säger Mekki Ben Othman.

– Att mobilfakturan dessutom är en enkel betalningskanal kan vara en konkurrensfördel för våra kunder. För när slutanvändaren inte längre tvingas in i en betalningskanal, utan istället kan välja själv, får de en mycket trevligare och smidigare kundupplevelse, fortsätter han.

Snabbare betalningar

En av de stora fördelarna med Mobilfaktura är att den får mycket högre uppmärksamhet än fakturor i andra kanaler, samtidigt som betalningsviljan är högre.

– Mobilen är kanalen vi alltid bär med oss, så det är ett väldigt smidigt sätt att nå mottagarna. Eftersom folk reagerar när de får sms så är tiden från uppmaning till handling mycket snabbare än för andra kanaler. Och det gäller inte enbart den yngre och mer mobilvana generationen, säger Mekki Ben Othman.

Fakturor via mejl kan man också få i mobilen, hur skiljer det sig från Mobilfaktura?

– Vi reagerar inte på samma sätt på mejl som på sms. Folk har en tendens att vänta med att titta på mejlen. Och när man väl tittar så handlar man inte direkt. Sms är vi däremot vana vid att svara på mer eller mindre direkt.

Vilken säkerhet finns det i Mobilfaktura?

– Som standard har lösningen flera inbyggda säkerhetsmekanismer. Exempelvis är landningssidan där fakturan visas krypterad och man kan använda e-legitimation för autentisering och signering för betalappar och betalning via bank. För kort är det betalningsoperatören som i dialog med kunden bestämmer säkerhetsnivån.