Sociala medier som utvecklar e-handeln

Ju fler som befinner sig i sociala mediekanaler, desto större intresse från företag att nå ut via dessa arenor. Instagram och Facebook Messenger öppnar för en ökad integration mellan sina tjänster och e-handeln.

Telefon_Stralfors_875.jpg

Instagram i USA testar köp direkt från bilder. Bilderna märks med prisuppgift, produktbeskrivningar och länkar direkt till produktens webbplats för inköp. Instagram tar med detta ett kliv framåt för att bli en naturlig plats för försäljning via sociala medier.

20 amerikanska återförsäljare deltar i testfasen. Även om det ännu bara är en test, har detaljhandeln stora förhoppningar om ökad försäljning genom att minska antalet hinder mellan den första köpsignalen och ett genomfört köp.

Detta förutspås också öka intresset för företag att använda så kallade "sociala påverkare", det vill säga personer som är mycket aktiva och har många följare på Instagram. De kan använda den nya funktionen för att knyta en produkt tajtare med inköpsinformation i sina poster.

Facebook Messenger – din nya digitala assistent

Har du MasterCard? Då kommer du snart kunna kolla dina konton, följa transaktioner och tidigare köp i Facebook Messenger. Tjänsten blir möjlig genom en chatt bot-plattform som är en utveckling av den personliga digitala assistenten Siri. Via den nya bot-tjänsten kommer MasterCards kunder också att kunna ställa frågor om sina konton och få lokala erbjudanden av en smart personlig assistent. Tjänsten erbjuds till användare av Facebook Messenger under våren 2017. Flera andra kreditföretag har lanserat liknande tjänster, bland andra American Express och PayPal.

Facebook Messenger samarbetar också med eBay som lanserar en betaversion av en ny artificiell intelligens-driven personlig shoppingassistent – eBay ShopBot. Boten svarar på sökfrågor från kunder ber dem via frågor att förfina sina produktsökningar. För varje fråga får boten mer och mer kunskap om kundbehoven. eBay ShopBot lanseras i en betaversion för att kunna interagera ofta med riktiga kunder. Kunderna kan kommunicera med den virtuella assistenten genom att texta, prata eller ta ett foto av ett objekt.