Vinst varje gång – Folkspel hyllar de som brinner

Knattetränaren. Körledaren. Allt-i-allon som fixar klubblokalen. I bakgrunden hos svenska föreningar finns eldsjälarna, utan vilka inget skulle fungera. En gång om
året hyllas de i en egen gala. Eldsjälsgalan.

Folkspel_875x580_PNS.png

Projektledare Carina Olofsson och marknadschef Henrik Lindroth på Folkspel är några av personerna bakom Eldsjälsgalan.

Fem miljoner människor. Så många är engagerade i svenska föreningar och organisationer. Över hälften av befolkningen deltar i organiserade aktiviteter.

I bakgrunden finns ledarna. Människor som inspirerar och ger av sin tid utan att kräva något tillbaka.

Lyfter fram

Föreningslivet eget spelbolag, Folkspel, ägs av 74 riksorganisationer. Den mest kända produkten är Bingolotto och nyare tillskott är Sverigelotten och Bingo online. Allt överskott från lottförsäljningen går direkt till föreningslivet.

En gång om året hyllar Folkspel föreningslivets dolda hjältar i Eldsjälsgalan.

– Galan är ett sätt att lyfta fram och hylla människor som lägger sin själ i våra föreningar. Föreningslivet skapar ett bättre samhälle för oss alla men det kräver tid, engagemang och pengar. Det är här vi kommer in genom att dela ut vårt överskott till svenska föreningar och organisationer, säger Henrik Lindroth, marknadschef på Folkspel.

Ett av Folkspels huvudsyften, säger han, är att skapa en medveten konsument. Vilka lotter köper du, och varför?

– Vill du köpa lotter kan det vara bra att välja sådana som du vet stödjer svenskt föreningsliv utan att ha något eget vinstsyfte. Om du köper exempelvis Bingolotter direkt av en förening så går pengarna till dem. Väljer du att prenumerera kan du ange den förening du vill stötta.

Till prenumeranter

Folkspel samarbetar tätt med PostNord Strålfors, som paketerar och levererar Bingo- och Sverigelotterna och trycker all marknadskommunikation. Varje månad skickas upp mot 100 000 försändelser och fakturor ut till svenska folket.

– Våra kommunikationslösningar utvecklas ständigt. Både fysiska och digitala kanaler kommer väl till pass när målgruppen är så bred som hos Folkspel. Lotterna måste skickas med brev, men fakturor kan gå digitalt, säger Hans Stenberg, Global Account Manager vid PostNord Strålfors.

– Vi ser Folkspel som ett otroligt viktigt projekt. Eldsjälsgalan visar så många bra exempel och ger tillbaka till alla dem som jobbar i det tysta. En stor eloge till alla de människor som osjälviskt lyfter upp det svenska föreningslivet.

Hålls levande under året

Årets Eldsjäl har hittills delats in i fem kategorier; ledare, integration, hälsa, kamratskap och öppen. I år tillkommer Förening som är ett samarbete med Riksidrottsorganisationen (RF).

– Det är oerhört roligt att vi har fått in Årets Förening. Det ska vara en förening som utöver sin ordinarie verksamhet även verkar för att förbättra samhället i stort. Det kan vara ett hälso- eller integrationsprojekt eller något annat, säger Henrik Lindroth.

Vem som helst kan nominera och lägga förslag på en bra kandidat i någon av kategorierna. De nominerade behöver inte vara medlemmar i de riksorganisationer som står bakom Folkspel. Årets vinnare Anna Karlsson, inom kategorin Kamratskap, tillhör till exempel inte någon av dem.

– Eftersom vi vill hålla evenemanget levande varje vecka under året sker nomineringarna kategori för kategori och vi stänger då det är klart. Sedan väljs fyra finalister ut i respektive kategori. Det gör att vi når ut till fler, säger projektledare Carina Olofsson.

3 000 nominerade

Eldsjälsnomineringarna engagerar många. Förra året blev 3 000 personer nominerade. 30 000 röster skickades in och sidorna visades 1,5 miljoner gånger. Personer inom de stora sporterna dominerade, men det fanns även nomineringar för många andra – scouter, körer och frimärkssamlare för att nämna några.

Vinnarna i respektive kategori får ett stipendium på 15 000 kronor och kan dessutom ge 50 000 kronor till ett projekt eller förening som eldsjälen väljer. Pengarna kommer från Folkspels överskott. Carina Olofsson hoppas att uppmärksamheten i förlängningen leder till fler sålda lotter och att fler engagerar sig.

– Det behövs fler ideella krafter, alla föreningar har fått det tuffare att kunna gå runt. Genom att lyfta ledarna så går det att sälja fler lotter som betyder mer pengar till föreningarna. Nomineringarna ger även uppmärksamhet på hemorten, vilket ger extra möjligheter att fortsätta utveckla verksamheten. Många eldsjälar hittar också varandra på galan, knyter kontakt och kan hjälpa varandra.

Ett av Folkspels mål är att jobba mot partner och koppla ihop dem med de nominerade.

– En av våra partner är exempelvis väldigt intresserad av integration. Där tittar vi på basketförbundet och ser om de kanske kan göra något ihop. På så sätt lyfter de varandra och vi är med och bidrar ytterligare till svenskt föreningsliv.

Vill du nominera någon eller läsa mer? Gå in på www.aretseldsjal.se