AI och chattbottar stoppar bedragarna

Med mobila plånböcker, snabba digitala lösningar och betalningsformer som Swish och Apple Pay görs det fler betalningar än tidigare – men de nya betalsätten öppnar också upp för fler fall av bedrägeri. För att möta hotet tar bankerna hjälp av chattbottar och AI.

AI-och-chattbottar.jpg

Rikard Lindgren är professor i informatik vid Göteborgs universitet och forskningsledare för Swedish Center for Digital Innovation. Han ser en stor potential när det gäller hur AI kan användas för att bekämpa bedrägerier. 

– Idag förlitar sig många banker på analys av digitala spår för att upp­täcka bedrägerier. Genom att studera en användares beteenden kan man upptäcka oönskad användning. 

Inom finansvärlden gäller ett allt större fokus på prediktion, där man tar hjälp av AI för att upptäcka avvikande mönster i användarnas beteenden. 

Ett exempel är Mastercard som använder sig av säkerhetsplattformen Decision Intelligence. Den samlar in data från användarnas transaktioner och flaggar för användarbeteenden som indikerar bedrägeri. 

AI identifierar avvikelser

Genom att lära sig hur en riktig person handlar och genomför överföringar blir det lättare för en artificiell intelligens att upptäcka bedrägeriförsök. Fler användare leder till mer data, vilket ger den artificiella intelligensen ett större underlag att gå efter.

Ett nordiskt exempel är Länsförsäkringar. De investerar i digitalisering och digital innovation för att generera data kring kunder och förstå dem bättre. 

– Genom att ge fördelar till progressiva kunder får företaget tillgång till data som möjliggör en prediktion man aldrig varit i närheten av tidigare, säger Rikard Lindgren.

Det amerikanska företaget PayPal är ett annat exempel på hur användandet av AI kan ge resultat. Endast 0,32 procent av deras vinst går åt till bedrägerier, jämfört med industrins genomsnitt på 1,32 procent. Det kan verka som en obetydlig summa med tanke på att Paypal tillhandahåller betalningar på omkring 28 miljarder dollar per månad, men 0,32 procent innebär att hela 89,6 miljoner dollar per månad går till bedrägeriverksamhet. 

Banker och finansbolag som kan minska mängden bedrägerier har mycket att vinna. 

Mer komplexa flöden i framtiden

Utvecklingen går fort framåt och i framtiden tror Rikard Lindgren på mer automatgenererad information.

– Om cirka tio år kommer vi att se en större mix av maskiner och människor. Man kommer att skapa sig kundförståelse baserat på mer innovativa och kreativa dataflöden, säger Rikard Lindgren.

Enligt honom kan framtidens banker hämta data från annat än bara finansiella uppgifter. Genom att se på information i sociala medier som interaktioner och relationer, kan en bank samla in nya spår och finna mönster – förutsatt att folk vill lämna ut sådan data och att lagen tillåter det.

– Det här gäller även för bekämpning av bedrägeri. 

Utifrån den data som en individ delar med sig av kan man få indikationer på om saker inte står rätt till. 

IBM ligger i framkant när det gäller bedrägeribekämpning för banker. Företaget har tagit fram ett antal lösningar som genom analyser gör det enklare för banker att bekämpa pengatvätt och terrorfinansiering. Utifrån data som finns på databaser och i användarens mobil kan IBM:s system presentera information om användaren och förutse om personen har kriminella avsikter.

Chattbottar hjälper till

Även chattbottar kan hjälpa till med att förhindra bedrägerier, om än på ett annat sätt. En chattbot kan programmeras att se över och identifiera tveksamma aktiviteter och därefter meddela kunden ifråga via deras meddelandetjänst, som exempelvis Facebook Messenger eller Whatsapp. På så sätt kan en kund snabbt verifiera tveksamma överföringar och åtgärda ett eventuellt problem. 

En chattbot kan även hjälpa till om en kund hamnar i problem. Till exempel kan den programmeras att upptäcka om en kund råkar uppge sina kortuppgifter eller annan känslig information och därefter kryptera en konversation online för att skydda kundens uppgifter.