Digitalisering för alla

Digitaliseringen ger möjligheter till förbättringar men den kan också föra människor ifrån varandra. Det vill 23-årige uppfinnaren Perttu Pölönen ändra på. 
– Vi måste se till att tekniken hjälper alla, inte bara några få. 

Digitalisering-för-alla.jpg

Perttu Pölönen. Foto: Cata Portin

Perttu Pölönens liv innehåller alla ingredienser för en klassisk framgångssaga. Från en revolutionerande uppfinning i tonåren till prestigefyllda priser och en inbjudan till Silicon Valley. Numera reser han också jorden runt och pratar om framtiden.

När vi når Perttu Pölönen är han i Los Angeles för att förbereda lanseringen av sin innovation MusiClock på den kinesiska marknaden. Det är ett pedagogiskt verktyg som inneburit ett helt nytt sätt att undervisa skalor och ackord. Själv säger han att det var strävan efter enkelhet som gav honom idén. 

Som 15-åring satt han och kämpade med att lära sig musikteori när han tittade på klockan och upptäckte att den hade tolv punkter precis som den kromatiska skalan. Utifrån detta skapade han ett verktyg för att skapa musik som var så enkelt att förstå att också barn kunde använda det. 

– När jag renodlar tills jag hittar kärnan blir materialet bättre. Det gäller såväl inom näringslivet, som för musiken och som talare, berättar han över Skype. 

Intuitivt tror han att det finns en koppling mellan enkelhet och tillit. 

– Om du inte kan presentera en idé på ett enkelt sätt så får du försöka igen tills du hittar ett som är bättre. Annars blir det svårt att skapa förtroende. 

Att sälja in en idé är något han själv fick börja öva på redan under sin tid som student på Sibelius-Akademin. 

Inbjudan till NASA

2013 skickade Perttu Pölönen in ­MusiClock till EU:s tävling för unga uppfinnare och vann. Sedan dess har verktyget blivit en bästsäljande app i tio länder och för finländarna är han numera ett välkänt namn. 

Framgångarna gav honom en inbjudan att studera på NASA:s forskningscenter i Silicon Valley med Google som sponsor. Där väcktes intresset för de globala utmaningarna. 

Som uppfinnare och entreprenör vill han bidra till att minska kunskapsklyftorna i världen. Digitaliseringen skapar en skiljelinje mellan dem som har tillgång till tekniken och dem som inte har det. 

– Vi måste se till att tekniken hjälper alla och inte bara några få, säger Perttu Pölönen. 

Står bakom flera startups

Som exempel ger han mobiltelefonen som i dag spridits över hela världen och gjort livet enklare och bättre för människor. 

– Samma sak måste hända med digitaliseringen innan vi glider ifrån varandra för mycket. Där vill jag bidra med det jag kan bäst och vara till nytta. 

Perttu Pölönen står nu bakom flera startups inom utbildningsbranschen, bland annat den icke vinstdrivande organisationen 360ed som hjälper lärare i utvecklingsländer att fortbilda sig. Med hjälp av ny teknologi kan de se in i klassrum i olika delar av världen och lära sig nya sätt att undervisa. Organisationen driver han tillsamman med kollegan Hla Hla Win i Burma. 

Att som ung och engagerad välja näringslivet framför politiken tror han är typiskt för millenials.

– Att ändra lagar tar lång tid i jämförelse med att göra solcellspaneler så attraktiva att alla vill ha dem. Inom näringslivet finns potential att förändra. Företag har potential att reagera och anpassa sig snabbare. 

Perttu utsågs till årets nykomling på talarscenen i Finland och är omtyckt för sina framtidsspaningar. Ny teknik står för en stor förändring i vardagen men företag måste också förstå hur innovationerna påverkar människor känslomässigt. Vad innebär det att stå på tröskeln till arbetslivet idag?

– Förut gick man i skolan, jobbade, bildade familj och pensionerade sig. Men nu har vi inga garantier för att få ett jobb bara för att vi utbildat oss. Vi är osäkra på hur framtiden för samhället vi lever i ser ut. 

I dag tror han att människor måste lära sig att känna lycka även om allt inte är utstakat på det sätt som det var för tidigare generationer. Man får lära sig att leva med osäkerhet på flera plan och ändå lita på att det ordnar sig. 

– Mycket av det som tagits för givet behöver omdefinieras. Vi tror att vi förstår tillit, kärlek och kommunikation, men vi behöver kanske omformulera vad det egentligen innebär 2018. 

– Att bygga förtroende är förmodligen det mest värdefulla man kan göra, det är nästan som en valuta, säger Perttu Pölönen.

Ifrågasätt nuvarande metoder

För att företag ska klara av att hänga med i de förändringar som sker behöver de utveckla disruptiva affärsmodeller.

– Att optimera och förbättra räcker inte längre, förändring behöver gå snabbare. Vi måste förnya oss och ifrågasätta våra nuvarande metoder.

För hans egen del är den tvärvetenskapliga bakgrunden en tillgång. Från konsten har han fått med sig vanan att alltid observera världen omkring sig och lägga märke till vad som händer och från tech-industrin har han lärt sig entreprenörskap. Att han idag har flera olika yrkesroller har gett honom en bredare syn på samhällsförändringarna.

– Jag vill föra vidare mina erfarenheter och väcka nya tankar. Jag har inte alla svar men som millennial kan jag ändå tillföra något nytt – jag kan tala utifrån ett ungt perspektiv.