Ny teknik – både enkelt och svårt

Tekniskt sett är det relativt enkelt att flytta alla fakturor från papper till mobilen. De stora utmaningarna finns istället i organisation och processer.

Ny-teknik.jpg

Foto: Johan Kalén

Tjänsten mobilfaktura har varit igång hos flera av PostNord Strålfors kunder i över ett år nu.

– Det som är nytt är kopplingen till vår dynamiska lösning, säger Lars Lundström, Head of Digital Services och förklarar:

– Det kallas för dynamisk kommunikation, eftersom det är möjligt att skicka alla typer av budskap anpassade till exakt den kanal och enhet (mobil, dator eller läsplatta) som kunden föredrar. Till exempel till en digital brevlåda, direkt till mobilen som SMS eller till en mobilapp.

Lösningen har tagits fram ihop med samarbetspartnern LINK Mobility.

– Vi har lyckats ta fram något som våra konkurrenter pratar om som framtiden. För oss är det vardag och verklighet, säger Lars Lundström.

Men även om tekniken är på plats och kunderna är övertygade om alla fördelar, dröjer implementeringen hos många större företag och verksamheter.

– Det handlar inte om att de inte kan, utan om att ny teknik kräver nya processer. Det är en helt annan diskussion, som inte har med produkten att göra. Till exempel nya sätt att hantera kundtjänst och en del frågeställningar kring säkerhet, säger han.

Förändrade flöden

Hela verksamheten i ett företag bygger på att fakturaflödena fungerar som de ska. Om fakturorna slutar att skickas ut samtidigt den 25:e i månaden, som tidigare varit det normala, påverkas det interna arbetet så mycket att stora organisatoriska förändringar måste till.

– En övergång till den mobila lösningen innebär att fakturor skickas ut hela tiden och att samtalen till kundtjänst kommer direkt istället, varje gång en slutkund har frågor.

– Tidigare har det normala varit att kundtjänst har en högre bemanning veckan runt den 25:e, förklarar Lars Lundström.

Mot en bättre kundupplevelse

Fakturan är inte bara ett dokument som berättar hur mycket kunderna ska betala för de tjänster eller produkter som ett företag levererar.

– Den är i många fall också det enda de ser från ett företag i vardagen. Det betyder att den är en otroligt viktig del av kommunikationen, säger Lars Lundström.

Han berättar att många av PostNord Strålfors större kunder just nu arbetar för att få igång dynamiska fakturaflöden till mobilen. 

– Det är väldigt spännande projekt och många har kommit en bra bit på väg mot att kunna erbjuda sina kunder full kommunikation i mobilen.