Tillsammans – för innovation och kundnytta

Digitaliseringen kräver att alla företag måste se över sin affärs­modell och sina leveranser.
– PostNord Strålfors är inget undantag. Vi lyssnar hela tiden på våra kunders behov, säger Lars Lundström, Head of Digital Services.

Tillsammans-för-innovation-och-kundnytta.jpg

Lars Lundström, Head of Digital Services, leder PostNord Strålfors samarbete med LINK Mobility. Tillsammans utvecklar de kundkommunikation via mobilen. Foto: Christiaan Dirksen

Vad kräver en digitaliserad värld av en verksamhet och hur ställs verksamheten om enklast och mest effektivt? Hur gör man sin affär relevant i en digital värld?

– Genom att leverera värde i mobilen. Genom att leverera kundnytta där kunden bryr sig , säger Fredrik Nyman, vd på LINK Mobility Sverige utan att tveka.

PostNord Strålfors och LINK Mobility har samarbetat i över tio år. Från början handlade det om enkel SMS-distribution, men över tid har samarbetet utvecklats. 

– PostNord Strålfors alltid har varit stora på kommunikation från en till många, varför de var en intressant samarbetspartner för oss, berättar Fredrik Nyman.

– Det vi började med då var meddelandetjänsterna och tack vare våra lösningar kunde PostNord Strålfors kunder snabbt digitalisera sin verksamhet.

Fredrik Nyman. Foto: LINK Mobility

Bortom de 160 tecknen

Just nu handlar samarbetet mycket om dynamiska mobilfakturor och bättre dialog med kunderna. 

Nästa lösning som LINK Mobility och PostNord Strålfors tittar närmare på är kundkommunikation i exempelvis Google Messaging eller Facebook Messenger. 

– Vil vill föra in fler element i kommunikationen. 160 tecken som idag har sina utmaningar, säger Fredrik Nyman.

Han talar om rörligt, grafik, kanske boardingkort eller erbjudanden i en konversationslösning. 

– Det här tror vi mycket på och vi är med i ett tidigt skede.

Målet är smartare kundkommunikation. På flera olika sätt.

– Vi vet att det hos kunderna finns en trötthet när det gäller generiska erbjudanden och efterfrågan är stor på skräddarsydd reklam, skräddarsydd kundtjänst, med flera tjänster, säger Fredrik Nyman.

Många stora kunder

Just nu pågår en digital revolution. Om man inte klarar av att möta efterfrågan, förlorar man slaget. 

– Och tillsammans är vi mycket starkare, säger Fredrik Nyman.

– PostNord Strålfors sitter på en stor mängd fina kunder, Sveriges finaste varumärken. Alla de här kunderna funderar så klart själva på vad de ska hitta på i mobilen. 

PostNord Strålfors och LINK Mobility har pratat mycket om hur de kan göra samarbetet och affärerna mer relevanta. 

– Vi letar hela tiden efter de kompetenser som krävs för en förflyttning, och sedan integrerar vi dessa med den egna affären, säger Lars Lundström.

Det handlar om att matcha konkurrenter, samt följa kunderna och hur deras behov utvecklas på nära håll.

– Vi samarbetar framgångsrikt med LINK Mobility, eftersom de vill flytta dialogen mellan företag och konsumenter till mobilen och därför har utvecklat en rad lösningar för detta, säger Lars Lundström.

– Vi samarbetar med PostNord Strålfors för att hitta nya tjänster till företagsmarknaden. Samarbetet är innovativt och vi testar mycket, säger Fredrik Nyman.