Vikten av att vara genuin

Uppblåsta varumärkeslöften biter inte på vår yngsta konsumentgrupp. Vill du vinna generation Z:s hjärta finns det bara ett sätt – var genuin.

Generation-Z-1.jpg

1995 var året då modemens uppkopplingstoner blev en del av ljudbilden i nordiska hem, företag som Amazon och Ebay gjorde det möjligt att börja handla på nätet och Bill Gates var världens rikaste man. En del går så långt som att säga att det var då framtiden började. Kanske är det inte så konstigt att det också blev startskottet för en helt ny generation.

De som är födda mellan 1995 och 2009 är medlemmar i generation Z och är de första som hanterat skärmar och smarta mobiler sedan barnsben. Den tekniska utvecklingen har varit hisnande, samtidigt som de vuxit upp med hot om en allt tuffare arbetsmarknad, klimatförändringar och en orolig omvärld.

Ändrar sig snabbt

Som företag är det inte helt lätt att vinna deras förtroende. Personer ur generation Z är extremt välinformerade och ställer höga krav när de konsumerar. Detta gäller såväl kvalitet och bemötande som etisk hänsyn. Negativa omdömen sprider sig snabbt via användarrecensioner och sociala nätverk. Även om deras köpkraft ännu är låg så påverkar deras åsikter andra generationer. Som influencers är de många gånger opinionsledande. 

– Vår yngsta generation befinner sig hela tiden i ett flöde av information. Det gör att de inte är lika lojala som tidigare generationer. Istället kan de ändra ståndpunkt snabbt om ny information kommer fram, både till för- och nackdel för en organisation, säger Terhi-Anna Wilska, professor i sociologi vid Jyväskylä universitet i Finland.

Det innebär att företag och organisationer inte kan luta sig tillbaka utan måste förtjäna deras tillit om och om igen.

– Det går inte att lura unga personer som alltid har levt i en uppkopplad värld, de ser igenom om någon fejkar eller om ett påstående är nonsens. Därför gäller det att vara genuin.

Att få generation Z:s förtroende kan vara en utmaning. Den är mer selektiv när det gäller vilka ­varumärken den litar på än ­tidigare generationer.

Uppskattar fångande berättelse

Medlemmar i generation Z är vana vid hög standard från sin barndom samtidigt är de smärtsamt medvetna om hur en hög konsumtion belastar vår planet. 

– Många känner nog mer dåligt samvete än vad personer i äldre generationer gör.

Resultatet av att de hela tiden slits åt olika håll är en konsumentgrupp som är både trendkänslig och medveten. Vad som däremot inte har särskilt hög betydelse är pris, säger Terhi-Anna Wilska.

– När levnadsstandarden är hög i samhället så har många råd att köpa dyra produkter. Ett högt pris har inte längre ett värde i sig. Generation Z uppskattar mer om produkten är fin och kreativ eller om det finns en fångande berättelse kring varumärket.

För att vinna den kanske mest svårflirtade generationen som kunder behöver man alltså kommunicera med både hjärta och fingertoppskänsla.