Smarter Communication Magazine
Håll dig uppdaterad om senaste kommunikationstrenderna, ny teknik samt vilka utmaningar företag som vill kommunicera effektivare står inför. Du kan läsa Smarter Communication som e-magasin eller prenumerera och få tidningen direkt hem i brevlådan.

#3 2018 – Det handlar om förtroende
På en datadriven marknad är det nödvändigt att slå vakt om kundernas förtroende. Transparens och tydliga värderingar är framgångsfaktorer för relationer som håller över tid.
Läs hela magasinet som e-publikation, i PDF-format, eller de enskilda artiklarna som webbsidor.
Artiklar i #3 2018:
- Vikten av att vara genuin – så fångar du generation Z:s uppmärksamhet
- Tillit i digitaliseringens spår – ta vara på konsumenternas förtroende
- En guide på resan – enkelhet och transparens förgyller kundupplevelsen
- Revolution i flera dimensioner – 3D-print skapar mängder av affärsmöjligheter
- Printa dig själv – för 250 kronor – beställ en 3D-byst av dig själv med ett knapptryck
- Digitalisering för alla – unga uppfinnaren Perttu Pölönen tror på tekniken
- Tillsammans – för innovation och kundnytta – levererar värde där kunden bryr sig
- Ny teknik – både enkelt och svårt – dynamisk kommunikation kräver nya processer
- "ISO är som en liten bibel för oss" – informationssäkerhet av yttersta vikt
- När teknik orsakar panik – vad är det med ny teknik som oroar oss?
- AI – vän eller fiende? – Bure Noréus, Data Scientist, besvarar våra AI-frågor
- Tecken i tiden – en enda detalj kan förändra hur ditt varumärke uppfattas
Tidigare utgivna nummer

Är du digital nog?
Bara kunden kan avgöra hur ditt erbjudande står sig på marknaden. Men i ett allt mer digitalt samhälle vet vi att valfrihet ger konkurrensfördelar och att de företag som förvaltar sin kunddata smartast har större möjligheter att vara relevanta.
Artiklar i #2 2018:
- Med sinne för kommunikation – ny teknik ger inblick i kundens hjärna
- Skellefteå Kraft fick nöjdare kunder tack vare digitalisering
- Kunskap bygger bra kunddialog – kommunikation i omnichannel ger nya insikter
- Den dynamiska modellen – anpassa budskapet efter kanalen
- På kundens sida – Daniel Ewerman är expert på kundupplevelser
- Vart är vi på väg – snart försvinner kontanterna
- AI och chattbottar stoppar bedragarna – nya betalformer kräver ökad säkerhet
- Gör rätt – i varje del av kundresan – Margareta Boström har skrivit en bok om hållbara kundrelationer
- Kanalval för kundresan – möt behoven i varje fas
- En push i rätt riktning – stötta kundresan med pushnotiser
- "Vi försöker använda de enklaste kanalerna" – Ikano satsar digitalt
- Ta hand om datan – bättre management ger ökad effektivitet
- Slutet gott, allting gott – lär dig behärska peak-end rule

Kartlägg kundens resa
Varje del räknas. Genom att kartlägga kundens upplevelse i varje enskild del av kundresan – från det första nyfikna sökordet till konvertering och avslutad tjänst – går det att identifiera möjligheter till förbättring. Så visa att du bryr dig och stärk både effektiviteten och kundlojaliteten!
Artiklar i #1 2018:
- Upptäck fördelarna med kundresemappning
- Design för bättre kundupplevelser
- Träffa rätt – hellre än brett
- "Customer Journey Mapping var ett viktigt steg mot att förstå kundernas känslomässiga resa"
- "Jobbet är inte gjort förrän du levererat det du lovat"
- Välj rätt väg för kundresan
- AI och chatbottar skapar framtidens kundkommunikation
- Förenkla – så konkurrerar du bättre
- Få insikt i förväntningarna på ditt bolag
- Har du missförstått begreppet digitalisering?
- God hantering av persondata kan stärka ditt varumärke
- Bättre dialog förhindrar betalningsanmärkning
- Så påverkas betalningsviljan av Köpupplevelsen

Sy ihop dina kanaler
Meningsfull och relevant. Så ska kundernas upplevelse vara då de är i kontakt med ditt företag – oavsett om det sker via sociala medier, i en fysisk butik eller då de loggar in för att betala en digital faktura. Med en omnichannel-lösning ger interaktion i en kanal avtryck i nästa. Så sy ihop dina kanaler!

Kundresan 2.0
Personaliserad mix för bästa kundresan. Med kunskap om hur du kan använda digitaliseringen för att hitta kunder och erbjuda dem det de efterfrågar, kommer din verksamhet att utvecklas på nya marknader. Häng med på den digitala kundresan.

Är du säker?
Oavsett hur kort eller långt ditt företag har kommit på den digitala resan finns det en sak som alltid är aktuell. Säkerheten. Därför ägnar vi nästan ett helt nummer åt detta.

Lär dig prata med din data
Vad betyder ditt varumärke när data och algoritmer allt oftare styr kundernas val på internet? Men vägen dit är annorlunda än tidigare och datadriven kommunikation är här för att stanna.

Ett gott rykte ger långa relationer
Alla människor vill bli omtyckta. Detsamma gäller för företag. Om du strävar efter långa kundrelationer måste du vara uppmärksam på kundernas behov och arbeta med företagets rykte.

Disruption: Vinna eller försvinna
Den snabba tekniska utvecklingen har skapat möjligheter för små uppstickare att effektivt sätta dagens affärsmodeller ur spel. Vi tittar närmare på disruption och visar hur du kan bli en vinnare.

Hur fungerar automatiserad kommunikation?
Idag finns det nya och effektiva sätt att samtala med dina kunder – när som helst och var som helst. Men får att nå dit måste du hitta och använda dig av de spår som kunden lämnar efter sig och samtidigt se och förstå behoven.

One-to-one med alla kunder
- Ömsesidig lojalitet.
- Varför ska jag äga allt?
- Respons över förväntan.
- Snabbrörliga kunder.
- Följ kundens ledning.

Ett sekel med smarta affärer
- Tillbaka till framtiden – trendspaningar för 10 år sedan
- Ny konsumentmakt i plånboken
- Instant shopping förändrar konsumentbeteenden
- Nya affärer med prediktiv ananlys
- Strålfors smarta affärer under 101 år

Våga digitalisera din affärsmodell
- Hård kamp om pengarna
- Så digitala är dina grannar
- Se över din affärsidé
- Uppkopplade prylar

Låt kunden visa vägen
- Bjuder in konkurrenterna
- Kortläsare med möjligheter
- Digitala utmaningar
- Belöna dina kunder

Vad vet du om dina kunder?
- Konsumenter
- Affärsmodeller
- Varumärken

Är du redo för framtidens kommunikation?
- Ta reda på vad kunderna tycker
- Analysera för bättre dialog
- Så blir du en supernätverkare
- Trenderna inom kommunikation

Multichannel – Kunden kommunicerar i alla kanaler
- Digitalt körkort
- Vi tittar österut
- Eye tracking
- Versionera mera

Release the power of communication
- Allt kommunicerar – överallt
- Vad vet du om Big Data?
- Marknaden är enbart service

Vi är kompisar … eller?
- Läsarna är tidningarnas nya makthavare
- Förtroende och inspiration
- Ingen lojalitet utan kunskap
- Det här är triggerlogik