Verdidrevet-forbruk_3-1.jpg
Marknadstrender Hållbarhet

Företag förväntas ta ställning

Konsumenter har inte bara högre förtroende för företag än för myndigheter, de förlitar sig också på att näringslivet ska vara en del av lösningen på politiska och sociala problem.

Hur ett företag positionerar sig i värdefrågor påverkar om konsumenter kommer att handla av det eller inte. Det uppger två tredjedelar av respondenterna i Edelmans Earned Brand Study 2018. Inställningen går igen i alla åldersgrupper och inkomstnivåer. 60 procent vill att information ska finnas tillgänglig vid varje konsumtionstillfälle. Här är tio företag som tagit ställning:

1. Nike

Nike valde
Colin Kaepernick
som affischnamn.Just do it” har varit sportmärket Nikes slogan i 31 år. Jubileumskampanjen 2018 frontades av superstjärnor inom sporten som tennisproffset Serena Williams och basketspelaren LeBron James. Men än mer uppmärksamhet väckte valet av quarterbacken Colin Kaepernick som för att uppmärksamma polisens våld mot svarta amerikaner vägrade stå upp när nationalsången spelades på fotbollsmatcher. Nike möttes av stora protester, men stod fast vid sitt val: – Vi upplever att Colin är en av de mest inspirerande sportprofilerna i sin generation och han har använt idrottens kraft för att hjälpa världen ta steg framåt, sa Gino Fisanotti på Nikes marknadsavdelning.

2. ACO

I mars 2019 lanserade det svenska hudvårdsmärket ACO kampanjen Wash the web. Syftet var att lyfta problemet med hat på nätet, vilket de gjorde genom att uppmana influencers att prata om sina erfarenheter av näthat. För varje köp av ACO:s duscholja gick två kronor till Friends arbete mot mobbning.

3. Oatly Havredrycksproducenten

Oatly driver ett forskningsprojekt tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet. Tio testbönder kommer att få sin klimatpåverkan kartlagd när de ökar andelen grödor för humankonsumtion. Projektet är del av ett större europeiskt initiativ för ett mer hållbart jordbruk i hela Europa. 2019 började Oatly också redovisa sina produkters klimatavtryck direkt på förpackningen och uppmanar andra livsmedelsföretag att göra likadant. Nike valde Colin Kaepernick som affischnamn. Valet av glass ett politiskt ställningstagande?

4. Max

Den svenska hamburgerkedjan Max klimatkompenserar för 110 procent av sina koldioxidutsläpp. De ansluter sig därmed till den grupp företag som inte bara kallar sig för klimatneutrala utan klimatpositiva. För att öka trovärdigheten för påståendet har Max också anlitat en oberoende aktör som granskar siffrorna åt dem.

5. Tuxe

En blus och karriärrådgivning, tack! Klädmärket Tuxe vill stärka sina kunders självförtroende och skickar vid köp med tio förinspelade sessioner med affärscoachen Ianna Raimi. Dessa handlar bland annat om hur man sätter upp livsmål och tacklar motgångar i karriären.

6. Lola

Vid lanseringen av intimprodukter med inriktningen sexuell hälsa skapade Lola kampanjen Let’s talk about it som bland annat bestod av en muralmålning med två telefonautomater i Brooklyn. Där kunde nyfikna lyssna till förinspelade meddelanden av experter och kändisar som pratade om sexfrågor. Meddelandena kunde också nås via en allmän telefonlinje. Över 1 600 kvinnor och män ringde in under kampanjens första vecka.

7. SJ

När Stockholm och Göteborg stod värdar för Europride 2018 folierade SJ ett av sina tåg i regnbågens färger för att uppmärksamma festivalen. ”Nu är det viktigare än någonsin att stå upp för allas lika värde. Med vårt regnbågståg hoppas vi sprida glädje och kärlek och samtidigt vara med och föra människor närmare varandra”, sa Pernilla Johansson, Customer Market Manager på SJ.

8. North Face

Klädmärket North Face har designat den koldioxid-negativa klädkollektionen Cali Wool som bland annat innehåller en yllemössa. I samarbete med organisationen Fibershed och gården Bare Ranch används regenerativa jordbruksmetoder som binder mer kol i jorden än vad som släpps ut under produktion och tillverkning. Enligt företaget rör det sig om en klimatvinst motsvarande 4 000 ton om året, en siffra de tror kommer att öka allteftersom fler producenter ansluter sig.

9. Levi Strauss

Chip Bergh, CEO för Levi’s, publicerade 2018 ett öppet brev där han tog ställning för strängare vapenlagar och samtidigt uppmanade fler företagsledare att använda sin maktposition till att göra skillnad i frågan.

10. Ben & Jerry’s

Valet av glass ett politiskt
ställningstagande?Glasstillverkaren Ben & Jerry’s har bokstavligen bakat in sina värderingar i glassen, smaken If it’s melted it’s ruined sprider kunskap om klimatförändringar och Pecan Resist kom till som en motreaktion mot Donald Trumps administration och säljs till stöd för fyra rörelser i USA: Color of Change, Honor the Earth, Women’s March och Neta. Förutom att skänka en del av intäkterna från försäljningen till organisationerna uppmanar Ben & Jerry’s sina kunder att aktivt stödja organisationernas arbete.

Mer från Content Hub

Eksklusivitet-kurerer-reklametretthet_16-9.jpg

Exklusivitet botar reklamtrötthet

I flera attitydundersökningar i Skandinavien märks en utmattningseffekt när det gäller traditionell reklam och marknadsföring. Att sikta brett och hoppas att någon nappar hjälper dåligt om det får effekten att mottagarna installerar adblockers och sätter en ”nej till reklam”-skylt på dörren.

8-konsekvenser-af-oget-forbrugermagt_16-9_SE.jpg

8 tecken på att dina kunder tagit kontrollen

De senaste åren har det talats mycket om att konsumentmakten ökar, men vad betyder det i praktiken och vad gör konsumenterna med den? Vi listar åtta aktuella exempel.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!