Content hub

Verdidrevet-forbruk_16-9_NY.jpg

Företag förväntas ta ställning

Konsumenter har inte bara högre förtroende för företag än för myndigheter, de förlitar sig också på att näringslivet ska vara en del av lösningen på politiska och sociala problem.

8-konsekvenser-af-oget-forbrugermagt_16-9_SE.jpg

8 tecken på att dina kunder tagit kontrollen

De senaste åren har det talats mycket om att konsumentmakten ökar, men vad betyder det i praktiken och vad gör konsumenterna med den? Vi listar åtta aktuella exempel.

Vor-tids-megatrends_16-9_NY.jpg

Vår tids megatrender

För att skapa en framgångsrik scenarioprocess är det enligt Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS) nödvändigt att organisationer identifierar vilka megatrender som kommer att påverka dem – och förbereder sig på vilka effekter de kan få för verksamheten. CIFS har definierat 14 strömningar i samhället som vår tids megatrender.

Hvor-gar-kunden_16-9.jpg

Vilken väg väljer kunden?

Med förändrade konsumentbeteenden och en snabb teknisk utveckling är det en fråga många söker svaret på. Copenhagen Institute for Futures Studies använder scenarioplanering för att förbereda sina klienter på flera möjliga framtider.

Google-16-9.jpg

Kontoren som gör jobbet roligare

Dagens teknik gör det möjligt att jobba var som helst. Så vad kan ett kontor erbjuda som inte går att få via arbetsrummet hemma? Kanske delade upplevelser och en boost för kreativiteten. Här är fem företag som inte ser någon motsättning mellan nytta och nöje. 

x-enheter-illustration-16-9.jpg

X-enheter ökar utrymmet för innovation

Med x-enheter kan storbolagen dra nytta av start up-bolagens snabbrörlighet samtidigt som ett lagom avstånd till moderbolaget ger muskler att skala upp verksamheten när tiden är mogen. 

Hilde-Johannessen_16-9.jpg

En guide på resan

Enkelhet och transparens under hela kundresan är nyckeln till att vinna kundernas förtroende. Det tror tjänstedesignern Hilde Johannessen. På konsultbyrån BEKK har hon studerat kundupplevelser i fyra år. 

Stefan-Larsson_16-9.jpg

Tillit i digitaliseringens spår

Illegitim användning av personuppgifter och slarv med datasäkerhet har lett till flera stora skandaler de senaste åren. För att inte den digitala ekonomin ska tappa fart behöver företagen slå vakt om konsumenternas förtroende. 

Gen-Z_16-9_Old_SE-DK.jpg

Vikten av att vara genuin

Uppblåsta varumärkeslöften biter inte på vår yngsta konsumentgrupp. Vill du vinna generation Z:s hjärta finns det bara ett sätt – var genuin.

Kanalval-for-kundresan_16-9.jpg

Kanalval för kundresan

Vilken fas ska kommunikationen stötta? Behov och fokus skiljer sig åt beroende på vilket steg i kundresan kunden befinner sig på. Funktionen avgör kanal och budskap.

Daniel-Ewerman_16-9.jpg

På kundens sida

Författaren och föreläsaren Daniel Ewerman är en av Sveriges främsta förespråkare för goda kundupplevelser. Han har ägnat de senaste tio åren åt att försöka utrota dålig service.

Neuromarketing_16-9.jpg

Med sinne för kommunikation

Med teknik som tidigare var förbehållen forskarvärlden har PostNord tagit reda på hur vårt undermedvetna reagerar på administrativ kommunikation. Undersökningen visar att print har fortsatt högt engagemang, men den digitala brevlådan utmanar.

Price-tags_16-9.jpg

Så påverkas betalningsviljan av Köpupplevelsen

Skulle du betala 100 kronor mer för ett par jeans om expediten sa att du såg snygg ut i dem? Psykologen Lise Bergman Nordgren förklarar hur samma pris kan uppfattas som både högt och lågt.

Ashkan-Fardos_16-9.jpg

Har du missförstått begreppet digitalisering?

Att göra en analog tjänst digital är enbart en teknisk förflyttning. Riktig digitalisering uppstår först när företag tar till sig internetgenerationens beteenden. Det menar TEDx-talaren Ashkan Fardost, expert på digitalisering och disruptiv teknologi.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!