– Vi har köpt en omnikanallösning för fakturor, som ser till att de hamnar där de ska, baserat på slutkundernas önskemål, berättar Christian Gagnum, Head of Retail Partners & Direct to Consumer hos Ikano Bank AB i Norge.
Företaget
Ikano Bank levererar finansieringslösningar till flera stora samarbetspartners. Exempel på leveranser är bland annat lojalitetsprogram, kundkort, fakturalösningar och kundanpassade säljfinansieringslösningar. Totalt handlar det om 80 000–100 000 fakturor som ska ut varje månad för varumärken som Ikea, Shell, Lindex och Coop, plus ett antal egna produkter.
– Vi har också egna slutkunder under eget varumärke, berättar Christian Gagnum.
– För privatkunder omfattar våra banktjänster produkter som refinansiering, konsumentlån och kreditkort. För företagskunder har vi specialiserat oss på leasing samt fakturalösningar inom en rad olika branscher
”Vår erfarenhet av PostNord Strålfors är att de proaktiva. De är bra på att utveckla nya lösningar och få oss att se våra verkliga behov”, säger Christian Gagnum.
Utmaningen
Fler och fler kunder frågade efter möjligheten att kommunicera via digitala kanaler som Vipps, mobilfaktura, e-faktura och Digipost.
– Vi behövde en tjänst som såg till att alla fakturor hamnade där de skulle, baserat på slutkundernas önskemål, berättar Christian Gagnum.
Ikano Bank har en stark önskan att få över så mycket som möjligt till digitala flöden. Det handlar så klart om pengar, men är också viktigt för hållbarhetsarbetet.
– Papper tror vi är på väg bort. Därför tar vi numera ut en avgift för pappersfakturan.
Förutom att Ikano Bank sparar in på porto och tryckkostnader, finns fler fördelar med digitala kanaler.
Christian Gagnum är ansvarig för alla privata produkter hos Ikano Bank i Norge och arbetar med allt från säljinitiativ och budgetar till marketing.
– Vi vill själva bli mer digitala och fatta beslut på rätt grunder. Med digitaliserad kommunikation blir både rapportering och statistik betydligt bättre, säger Christian Gagnum.
Dessutom ökar betalningsviljan och betalningarna kommer in snabbare.
– Det är lätt att brev kommer bort nuförtiden, man tappar bort det och så blir betalningen försenad.
Lösningen
Ikano Bank i Norge har köpt en omnikanallösning för fakturor, som gör det möjligt att skicka administrativ kommunikation helt baserad på slutkundens val.
Lösningen lanserades under sommaren 2019 och är skräddarsydd för Ikano Banks behov.
– Vi har arbetat tätt tillsammans och definierat projektet tillsammans med PostNord Strålfors, men de har gjort allt jobb, berättar Christian Gagnum.
Ikano Bank har nu en digital plattform som enkelt fördelar fakturorna baserat på slutkundens val. Det enda de behöver göra är att testa fakturafilerna inför utskick.
– Det är väldigt skönt och det var viktigt för oss att Postnord Strålfors kunde driva allt själva, eftersom vi har begränsat med resurser för den här typen av projekt.
Resultat
– Vi är väldigt nöjda med att vi med den nya lösningen kan tillfredsställa våra kunders behov av enklare och bättre kommunikationsvägar. Vi är ett gott stycke på väg, men kommer givetvis prata ännu mer med kunderna och se om de saknar något, säger Christian Gagnum.
Han berömmer PostNord Strålfors i projektet.
– De är en erfaren aktör och har bidragit med unik specialkompetens. De känner oss på Ikano Bank väldigt bra och det har gjort det möjligt för oss att få ett system som är helt anpassat efter våra behov.
Christian Gagnum konstaterar att kunden har fokus på just deras kommunikation en kort stund varje månad.
– Ju mer relevanta och tydliga vi är den stunden, desto bättre kommer de att lyssna. Så fakturan är en viktig kommunikationskanal för oss.
Framtiden
Ett möjligt nästa steg för Ikano Bank är segmentering och anpassade utskick.
– Vi är inte igång ännu, men med mer och bättre data blir fler saker möjliga, säger Christian Gagnum.
– Ökad kundnöjdhet är prioriterat för oss. Därför är vi också intresserade av allt som gör det enklare och bättre för kunden, säger han.