Med en påminnelse via SMS sker 60% av betalningarna inom två timmar
Lowell, en av Europas största aktörer inom kredithanteringstjänster, är fakturapartner till en gymkedja i Norden. Kunden sköter autogiro i egen regi och tar hjälp av Lowell för utskick av fakturapåminnelser. Genom att skicka första betalningspåminnelsen via SMS får medlemmarna chansen att betala direkt via Swish utan påminnelseavgift, och kunden får in sina avgifter snabbt.
Lowell skickar SMS med betalningspåminnelse, en s.k. soft reminder, till kundens medlemmar cirka tre dagar efter förfallodag när dragningen av prenumerationen eller autogirot misslyckats eller när bindningstiden upphört.
Rätt avsändare och smidiga betalningsalternativ
Kunden står som avsändare av SMS:en och via en länk till en landningssida kan medlemmen betala sin faktura direkt via Swish eller QR-kod om någon annan ska betala via Swish.
– Sedan vi började med betalningspåminnelse via SMS ser vi att andelen inbetalningar har ökat månad för månad. Mottagarna har en relation med kunden och att kundens namn står som avsändare bidrar nog starkt till att en stor andel öppnar SMS:en och vågar öppna länkar, säger Ola Cederlöf som är ansvarig för inkommande och utgående flöden på Lowell.
Mottagarna betalar snabbt
SMS:et innehåller en personlig hälsning, information om vilket belopp som ska betalas in och när och en länk till en landningssida. När medlemmen öppnar landningssidan och betalar via Swish finns all betalningsinformation förifylld i Swish-appen.
– Nu ser vi cirka 45% betalningar på de SMS som levererats i Sverige och att mottagarna agerar omedelbart. Av alla som betalar genom dessa SMS gör 60% det inom två timmar, säger Ola.
Länken är giltig i tre dagar från att medlemmen fått SMS:et. Efter betalning får medlemmen en bekräftelse att betalningen är genomförd och bekräftelsen finns kvar på landningssidan om medlemmen går tillbaka för att kolla att betalningen gick igenom.
Innan Lowell skickar ut påminnelsen validerar de att mobilnumret är i rätt format. Om numret är i fel format, SMS:et bouncar, Lowell inte har ett mobilnummer till medlemmen eller om medlemmen inte betalar påminnelsen, då skickar Lowell en fakturapåminnelse via Kivra i första hand. Om medlemmen inte finns registrerad i Kivra går påminnelsen ut som print.
Ökat kassaflöde och färre supportärenden
Tack vare påminnelserna via SMS har kundens kassaflöde ökat och antalet supportärenden till kundtjänst minskat.
– Jag tror att användarupplevelsen är väldigt positiv. Om du missat att betala får du en snabb möjlighet till revansch att betala din faktura direkt. Det är en otroligt smidig och enkel tjänst som gör det lätt att göra rätt för sig, säger Ola.
Erbjuder nya betalningslösningar
I Norge använder kunden sedan tidigare Lowells fakturapåminnelser via SMS med kunden som avsändare och länk till landningssida.
– Där betalar cirka 40% direkt på dessa SMS, så kunden ville ha den lösningen även i Sverige, säger Ola Cederlöf.
För Lowell är det också en värdefull lösning eftersom de har tillgång till utförlig statistik som de tillsammans med egna erfarenheter kan bygga nya case på och erbjuda till fler kunder. Men de vill också hela tiden hitta nya digitala kanaler inom framför allt betalningslösningar.
– Vi har en löpande dialog med Strålfors som är på tårna hela tiden för att erbjuda nya lösningar som bland annat autogiro direkt via en app, avslutar Ola.
Vi hjälper kredithanterings- och inkassobolag att snabbt skicka fakturor till rätt person, i rätt kanal, med möjlighet till flera betalningslösningar. Vill du veta mer? Kontakta en av våra experter så hjälper vi dig att komma igång!