Unikt samarbete med Futursoft lyfter affärerna

PostNord Strålfors har slutit ett återförsäljningsavtal med det finska programvaruföretaget Futursoft, som specialiserat sig på systemlösningar inom fordons- och maskinbranschen.
– De använder vår multikanallösning We Mail som de brandar om gentemot sina kunder, berättar Jukka Leivonen, säljare på PostNord Strålfors i Finland.

futursoft-top-image.jpg

För PostNord Strålfors är pilotprojektet unikt.

– Det är första gången som vi inleder ett samarbete med ett företag som fungerar som återförsäljare av vår produkt, säger Mika Penttilä, säljchef på PostNord Strålfors i Finland, och fortsätter:

– Det finns flera anledningar till samarbetet, men absolut viktigast är att Futursoft presenterat en mycket spännande affärsmöjlighet för oss. Samarbetet har också visat oss att ett antal av våra lösningar passar såväl små som medelstora företag.

Automatiskt och hög säkerhet

Strålfors We Mail är en modern tjänst som snabbt, pålitligt och enkelt får ut rätt budskap till rätt målgrupp. Allt sköts automatiskt med hög säkerhet. We Mail ger små, medelstora och stora företag helt nya möjligheter att outsourca sina fakturautskick.

– Vi har en mycket kort startsträcka för We Mail. Efter att systemet har tagits i bruk kan hela processen automatiseras. Men samtidigt kan du ändra i dina jobb på daglig basis, om du så önskar, säger Mika Penttilä.

Mobilversion ett lyft

Tack vare Futursoft är det idag enklare än någonsin för en liten verkstad att sköta ekonomi och tidredovisning.

– I våra nya system kan mekanikerna rapportera tid direkt i mobilen från verkstadsgolvet och också välja när ett jobb är redo att faktureras. Från andra hållet kan chefen få en redovisning av hur effektivt de olika mekanikerna arbetar, förklarar Mikko Pohjanharju, vd för Futursoft, och fortsätter:

– Vi har fått 100 nya kunder bara den senaste månaden tack vare mobillösningen. Den sparar både tid, resurser och pengar för våra kunder.

– Nu, när Strålfors även tar hand om faktureringssidan, blir vårt erbjudande ännu starkare. Vi finns med med vårt system hos våra kunder hela vägen från order till faktura.

We Mail-lösningen ger dessutom full spårbarhet ner på försändelsenivå, vilket gör att Futursofts kunder enkelt kan hitta gamla fakturor och annan kommunikation via exempelvis ett elektroniskt arkiv.


Mikko Pohjanharju, vd för Futursoft, tillsammans med marknadsassistent Hanna Inkinen, som tillsammans ansvarar för säljstöd.

Specialisering bakom framgång

Grunden till Futursoft lades redan 1993, men företaget har funnits sedan 1998.

– Anledningen att vi hamnade där vi är idag är att vi några år efter starten insåg behovet av att specialisera oss, berättar Mikko Pohjanharju.

Och att det blev reservdelsbranschen beror på att Futursofts system kan hantera miljontals produkter samtidigt.

– Utöver det har vi ett flertal funktioner som hjälper våra kunder med dagliga rutiner. Det är här vi har hittat vår nisch, säger Mikko Pohjanharju.

I början sålde Futursoft enbart systemet till reservdelsåterförsäljare. Men snart insåg de att också verkstäder behövde mjukvara och kontakt med återförsäljare och bilföretag. Genom åren har reservationssystem, tidrapporter och bokningssystem lagts till – och idag med Strålfors-samarbetet också fakturafunktioner.

– Vi har idag över 50 procent av marknaden i Finland och alla de stora kedjorna, som AD och Fixus, är våra kunder.

– Med Strålfors som vår underleverantör har vi nu fått till ännu en viktig pusselbit i vår leverans till kunderna – fakturering i alla kanaler.

Sömlös integration

För en liten verkstad tar det mycket tid att administrera fakturor. Med Strålfors We Mail integrerat i Futursofts plattform är det bara för verkstaden att klicka på skicka, så tar Strålfors hand om resten, oavsett om de vill skicka den som vanligt brev eller digitalt.

– Vi har över tusen kunder som behöver skicka fakturor på det ena eller andra sättet. En del skickar flera tusen, andra bara några stycken. Innan jag träffade Strålfors satt jag och funderade på hur vi skulle kunna samla in allt detta och skicka till produktion. Precis då ringde Jukka Leivonen från Strålfors och erbjöd just detta. Snacka om sammanträffande, säger Mikko Pohjanharju.

Många små blir stor affär

För Strålfors hade det inte varit meningsfullt att göra affärer med dessa små verkstadskunder var för sig. Men tillsammans – det handlar om över 1 000 verkstäder i Finland – bildar de en spännande möjlighet.

– Samarbetet med Futursoft är riktigt spännande, och vi letar hela tiden efter nya samarbetspartner av det här slaget. Vi kan göra det eftersom våra lösningar är flexibla och lätta att anpassa till nya förhållanden, säger Mika Pentillä.

Mikko Pohjanharju håller med.

– Det är lätt att se nyttan. Våra affärer är förnuftigare och lönsammare, samtidigt som våra kunder får en bättre leverans. Vårt erbjudande blir bättre med Strålfors som samarbetspartner, och våra kunders liv blir mindre komplicerat.

Starkt samarbetsavtal

– Normalt säljer vi ungefär 100 nya system per år i Finland. Men vi tror på 200 nya kunder utöver det inom ett år, allt tack vare Strålfors. Så starkt är det här erbjudandet, säger Mikko Pohjanharju.

Futursoft har precis även startat verksamhet i Sverige.

– Än så länge har vi inte så många kunder där, men vi hoppas mycket på Sverige och på samarbetet med Strålfors.

Om We Mail

  • Lösningen som Strålfors levererar till Futursoft heter We Mail och är en utmärkt output-lösning för distanshandelsföretag, publishingföretag med många olika publikationer, detaljhandelsföretag, marknadsavdelningar på större företag eller företag som jobbar med flera varumärken samtidigt.
  • Via tjänsten kan fakturorna skickas som e-fakturor eller via post.
  • I We Mail är det enkelt att variera utskicken. Det kan vara 20 sidor eller 1 sida, papper eller elektroniskt, och det är också möjligt att köra flera språk samtidigt eller att blanda dubbelsidiga utskick med enkelsidiga.
  • Som kund vet du dessutom alltid i förväg vad det kommer att kosta.

Läs mer om We Mail – print, kuvertering och porto i ett