Allt fler har upptäckt kraften i M2M

Möjligheterna med M2M och IoT är oändliga. Ändå är det få som fullt ut har integrerat tekniken i sin affärsmodell. Men det finns de som var tidigt ute och har lärt sig hur man ska göra – och många av dem använder sig av patenterade sim-kort från PostNord Strålfors och Telenor Connexion.

Än har näringslivet och konsumenterna i stort inte lärt sig hur Machine to machine, M2M,
och Internet of things, IoT, ska användas. Men det finns undantag – några företag har framgångsrikt använt den uppkopplade tekniken i flera år. Det är allt från lastbilstillverkare som Volvo lastvagnar och Scania till larmtillverkare som Securitas och mätsystemproducenter som Actaris.

De senaste två, tre åren har det börjat röra sig så smått inom området och efterfrågan har gått upp, menar Henrik Gunnarsson, förvaltare av telekomapplikationer på PostNord Strålfors.

– Vi har en bra volymtillväxt genom alla de prylar som börjar bli uppkopplade. Mycket är tack vare regleringar av marknaden som kräver automatiserad mätutrustning, till exempel är det lag på automatisk avläsning av elmätare i Sverige.

PostNord Strålfors samarbetspartner Telenor Connexion har även de sett hur näringslivet har börjat lägga mycket tid och resurser på att förstå och utveckla tjänster för M2M och IoT, vilket har gett en uppgång i efterfrågan.

– Vi har haft en bra tillväxt i flera år. Siffrorna för 2015 är inte klara än, men under 2014 hade vi en intäktstillväxt på 50 procent. De senaste tre åren har tekniken blivit allt viktigare och många av våra kunder som jobbar med detta sedan länge har börjat få en väldigt bra efterfrågan på denna typ av uppkopplade produkter och tjänster, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Många andra bolag tror också att den uppkopplade tekniken kommer att bli stor inom några år, visar en undersökning som Telenor Connexion genomförde år 2014 med 100 tillverkande företag i Sverige. 60 procent av företagen trodde då att IoT kommer att ha förändrat deras bransch inom fem år. Och 77 procent har eller planerade att implementera uppkopplade lösningar inom två år.

– Det är en spännande tid nu eftersom vi befinner oss vid den tidpunkt där uppkopplade produkter och tjänster börjar få ett väldigt stort genomslag. Vi märker att företag i alla branscher runt om hela världen vill erbjuda det till sina kunder och att kunderna också börjat efterfråga dessa smarta tjänster. 

Först ut på marknaden

PostNord Strålfors roll i sammanhanget är att programmera sim-korten som används till kommunikation i M2M- och IoT-tillämpningar – bland annat till just Volvo lastvagnar, Scania, Securitas och Actaris. Korten anpassas efter de krav kunden har och den funktionalitet de önskar. Det kan handla om hur man styr vilka nät kortet ska ansluta till, vilka tjänster som är tillgängliga och vilka nummer som ska gå att ringa.

– Om man har sim-kort i ett hemlarm så vill man kanske inte att någon ska kunna plocka ut och börja ringa med det, utan det ska vara låst till att kontakta larmcentralen, säger Henrik Gunnarsson.

Programmering av sim-kort är något som PostNord Strålfors har sysslat med länge. Bland annat har de ett omfattande samarbete med Telenor Connexion, vilket startade redan då telekombolaget fortfarande hette Europolitan i Sverige – det vill säga före 2002.

För att råda bot på sim-korts känslighet för stötar, damm och smuts så har de båda bolagen tillsammans utvecklat en patenterad teknik med fasta sim-kort som lödas direkt på utrustningen.

– Vi var pionjärer inom området, först ut på marknaden, när vi tillsammans utvecklade tekniken år 2008 och när vi gjorde de första pilottesterna 2009. Då var inte efterfrågan så stor, men nu ökar volymerna, säger Henrik Gunnarsson. 

Billigare och hållbarare

De tåliga fast monterade sim-korten är något som PostNord Strålfors rekommenderar till de kunder som använder sina produkter i fuktiga och smutsiga miljöer. Och till dem som har börjat producera större volymer.

– Det är en viss uppstartskostnad med fasta sim-kort, men de tar mindre plats och automatiserar produktionen, så det lönar sig när man kommer över en viss volym.

Nackdelen med dessa fasta kort är att det blir svårt att byta tjänsteleverantör. Men i denna aspekt håller tekniken på att mogna. Nya initiativ och pilotprojekt i form av EUICC, Embedded Universal integrated circuit card, gör det möjligt att byta operatör med bibehållet sim-kort.

Hur ser marknaden ut om tre år?

– Då tror jag att de allra flesta bolagen börjat integrera uppkopplade lösningar på något sätt i sina produkter. En del är igång med pilotprojekt och andra är i full produktion med tekniken som standard i sina produkter, precis som appen Volvo On Call idag är standard i alla Volvobilar där den förr var tillval, säger Mats Lundquist.

Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.Exempel på M2M och IoT i praktiken

  • eCall. Vid en olycka ringer bilen automatiskt upp 112. Alla nya bilar i Europa ska vara utrustade med tekniken från och med april 2018 enligt beslut av EU-parlamentet. Hårdvaran skulle även kunna användas till att exempelvis kontrollera serviceintervall och ladda ner mjukvaruuppdateringar.
  • Fleet management. Genom att ha ständig kontroll på var fordon och maskiner befinner sig kan till exempel transportföretag och jordbrukare styra sina fordons- och maskinparker på ett effektivare sätt.
  • Power by the hour. Modellen att endast betala för tiden en produkt används har använts i årtionden. Genom integrerad mätutrustning blir det lättare att använda denna modell – det blir till och med möjligt att mäta användning av enskilda komponenter i en motor.
  • Hemlarm. För ökad säkerhet kan larm vara uppkopplade både genom internet och genom mobil uppkoppling via ett inbyggt sim-kort.
  • Telemedicin. Med modern teknik kan allt från KOL-patienter till personer med sömnapné undersökas på distans i hemmet.
  • Spårsändare. Med hjälp av små och billiga GPS-sändare kan alltifrån bilar till mobiltelefoner och barn spåras.