Lättare säljprocess med 3D-print

Med 3D-printade prototyper kan Glenair Nordic visa sina kunder hur en kundanpassad produkt kommer att fungera i verkligheten.
– Det hjälper oss väldigt mycket i säljprocessen, säger tekniska försäljningschefen Filip Sandberg.

Filip-Sandberg_Glenair-Nordic_875x500.jpg

Filip Sandberg, Technical Sales Manager på Glenair Nordic. Foto: Glenair Nordic

Företaget

Glenair tillverkar allt från förbindningsteknik – kontakter som kopplar ihop tekniska komponenter – till fiberoptik som är anpassade för krävande miljöer såsom flyg, oljeplattformar, gruvor och rymdindustrin.
– Våra produkter sitter i tuffa och krävande miljöer där människor inte vill vistas, där det till exempel är kallt, varmt, fuktigt och skakigt, säger Filip Sandberg, Technical Sales Manager på Glenair Nordic.

Utmaningen

Glenair har många standardlösningar. Men ofta vill kunder ha en modifiering på dessa för att produkten ska passa in i kundens system. För att kunna förevisa en modifierad produkt så gör bolaget kundunika konceptstudier, vilka de printar ut i 3D för att använda som säljstöd. Sedan tio år har dessa skrivits ut med bolagets interna 3D-skrivare. Men eftersom skrivarna inte finns i Sverige medför en intern beställning en viss ledtid, vilket Glenair Nordic ville komma ifrån.

Lösningen

För att få snabba leveranser och effektiv support av 3D-printat säljstöd så har Glenair Nordic börjat ta hjälp av PostNord Strålfors. Genom lösningen 3D Solutions onlineplattform kan bolaget snabbt och enkelt beställa 3D-print.
Filip Sandberg har använt 3D-printar både för att förevisa i bolagets fabriker hur en färdig produkt ska bli och som säljstöd hos kund.
– 3D-printarna ger ett säljstöd genom vilket vi kan förmedla våra tankar och idéer kring lösningen på ett problem. I vissa fall kan vi till och med ha en 3D-print som mekaniskt kan monteras och på så sätt kontrollera så att designen fungerar.

Resultatet

Att beställa print via PostNord Strålfors 3D-portal tycker Filip Sandberg är enkelt.

– Portalen har ett enkelt användargränssnitt som är lättförståeligt och den är snabb att använda. Och leveransen går snabbt – jag går in på hemsidan, lägger en beställning och har produkten inom två till tre dagar. Det är mycket snabbare än för våra konkurrenter som behöver 12 till 14 veckor på sig för att visa upp en prototyp.

Det är även en snabbare produktionstid än att beställa internt hos Glenair.

– Genom att använda PostNord Strålfors som lokal leverantör så får vi en snabbare leverans samt enklare och väldigt snabb support.

Samtidigt tycker Filip Sandberg att resultatet är mycket bra.

– Printarna är proffsiga med väldigt fina detaljer. Allting ser ut som man har tänkt sig.

Framförallt så ger 3D-printen en väldigt bra effekt ute hos kund.

– Kunderna blir oerhört positiva när de får se en 3D-print. Det gör det mycket lättare för dem att visualisera och få en känsla av hur slutresultatet kommer att bli. I slutändan resulterar det i en bättre diskussion med kunden vilket hjälper oss väldigt mycket i säljprocessen.

Framtiden

Glenair Nordic kommer att fortsätta att använda 3D Solutions från PostNord Strålfors.

– Vår användning kommer bara att öka. Det är inte omöjligt att vi dessutom kommer att utveckla hur vi använder 3D-print. Våra projekt blir allt mer komplexa och vi utvecklas tillsammans med dem. Exempelvis har vi tittat på att även tillverka skarpa slutprodukter med 3D-print istället för att fräsa ut dem.