Så får du med dig leverantörerna på digitaliseringsresan
Har du digitaliserat dina processer för order- och fakturahantering? Grattis! Då har du troligtvis också sett vilka positiva effekter det ger. Men du kanske också har fått erfara att dina leverantörer inte hänger med i samma digitaliseringstakt som du och att det kan vara en utmaning att få med dem på resan. Här beskriver vi varför många leverantörer inte anammat ett digitalt arbetssätt och hur du kan få dem att hänga på.
Om du redan har digitaliserat dina flöden för order- och fakturahantering vet du också vilka de positiva följdeffekterna är. Du vet antagligen också att det största värdet ligger i att alla dina leverantörer tar till sig samma arbetssätt och digitala infrastruktur som du. Men många leverantörer hänger inte med. De blir i stället bromsklossar. Varför är det så?
Saknar digital mognad
Större leverantörer med interna IT-resurser är ofta mer benägna att tillägna sig nya, digitala arbetssätt medan mindre leverantörer kan ha begränsade IT-resurser. Ofta saknas de tekniska förutsättningarna eller den interna kompetens som krävs för att arbeta digitalt på ett effektivt sätt. Eller så finns inte den digitala strategi som ska stödja dem i transformationen mot automatiserade flöden på plats.
Om samarbetet mellan dig och dina underleverantörer fungerat hyfsat utan digitalisering hittills har du kanske inte behövt bekymra dig om att ta tag i detta. Men om du själv automatiserar fler av dina processer medan dina leverantörer inte hänger med i samma takt kan det orsaka problem. Att fortsätta kommunicera via telefon eller mejl och uppdatera all information manuellt kan göra att processerna blir onödigt komplexa. Detta kan i förlängningen öka risken för fel och missförstånd och på sikt skada både leveranssäkerheten och produktiviteten i din verksamhet.
Risk att processen stannar upp
Men för många företag blir det en övermäktig uppgift att på ett enkelt sätt onboarda leverantörer och förmå dem att anamma ett digitalt arbetssätt för orderhantering och fakturering. Det finns helt enkelt varken tid, resurser eller kompetens för detta internt på många företag.
Risken är därför stor att digitaliseringen stannar upp och att ni fortsätter arbeta som ni alltid har gjort.
Så här behöver det inte vara
Det positiva är att det finns några saker du kan göra för att driva på processen mot ökad digitalisering hos dina leverantörer.
Här är tre tips:
- Var tydlig när du pratar med dina leverantörer. Berätta vad du har för krav och önskemål. Ta reda på vad dina leverantörer saknar för att klara av att digitalisera. Kanske är det kompetens och systemstöd. Fråga vad du kan göra för att underlätta.
- Fånga ”svansen” av mindre leverantörer och erbjud ett alternativ – En del leverantörer kommer ha svårt att digitalisera de flöden du önskar. Men det finns lösningar som gör att alla leverantörer kan öka digitaliseringstakten - oavsett storlek och förmåga.
- Ta hjälp med att onboarda dina leverantörer – Att digitalisera leverantörer tar tid och kräver kompetens. Ser du en risk att det inte kommer genomföras eller att uthålligheten inte finns internt – ta hjälp!
Vill du veta hur vi kan hjälpa dina leverantörer att följa med dig på digitaliseringsresan?
PostNord Strålfors har tjänsterna och erfarenheten att hjälpa dig med allt från att vara bollplank i planering och strategi eller att praktiskt onboarda dina leverantörer, stora som små.
Hör av dig till oss på PostNord Strålfors! Vi har mer än 30 års erfarenhet av att hjälpa företag att arbeta digitalt – såväl internt som med kunder och leverantörer.
+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se