Stärk konkurrenskraften med anpassad kommunikation

Det råder stor konkurrens mellan försäkringsbolag och ny teknik gör uppstickare attraktiva för nya målgrupper. Personlig kommunikation i rätt kanaler i rätt tid och enkelhet är nyckelfaktorer för att behålla och skaffa nya försäkringstagare.

Jag vill bli kontaktad

Bransch Bank, finans & försäkring

Gå vinnande ur den hårda konkurrensen

Försäkringstagare förväntar sig snabba och enkla kontaktvägar i alla ärenden med sitt försäkringsbolag. Dessutom vill 64% av konsumenterna att deras försäkringsbolag förstår dem väl (1). Genom att använda kunddatan på bästa sätt kan försäkringsbolag visa att de förstår kunderna och därigenom främja ökad kundlojalitet, merförsäljning och nyförsäljning.

(1) IBM: "Research Insights: Elevating the insurance customer experience", 2020.

Postnord Strålfors hjälper försäkringsbolag att vara konkurrenskraftiga genom att personalisera kundupplevelsen och effektivisera kommunikationen. Läs mer om våra lösningar:

Hjälp kunderna att betala försäkringarna enkelt och smidigt

Hjälp kunderna att betala försäkringarna enkelt och smidigt

Hela 74 % tycker att det är ganska eller mycket viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder, och tack vare digitaliseringen finns fler metoder än någonsin. Med Payment Management erbjuds flera smidiga betalningslösningar via bland annat Swish, internetbankfaktura, digital brevlåda och fysisk faktura.

Läs mer om Payement Management

 
Låt kunderna välja var de tar emot information

Låt kunderna välja var de tar emot information 

Idag förväntar sig både konsumenter och företag personlig kommunikation om sina försäkringar. Med Omnichannel får kunderna själva välja var, när och hur de tar del av informationen, vilket hjälper försäkringsbolag att vara fortsatt konkurrenskraftiga.

Läs mer om Omnichannel

Personanpassa utskicken och effektivisera processerna

Personanpassa utskicken och effektivisera processerna

Kommunikation om försäkringar måste inte vara generisk. Förbättra kundupplevelsen och relationen genom att göra personanpassade utskick med exempelvis erbjudanden och information i rätt kanal. Med webbgränssnittet Access Interactive förenklas också interna processer och samarbeten.

Läs mer om Access Interactive

 
Jeanette-Wittgren_500px_Bg-Grey-WG1_2402.jpg
Jeanette Wittgren
Sales Manager, PostNord Strålfors

Vill du veta mer om hur du gör er kommunikation mer kostnadseffektiv och samtidigt möta kundens krav? Kontakta oss så berättar vi mer.

+46 (0)76 881 20 51
Jeanette.Wittgren@Stralfors.se

Skicka ett meddelande

Inspiration och fördjupning

Lansforsikringar_16-9.jpg

Optimera kundupplevelsen med ett nära partnerskap

För att försäkringsbolag ska kunna möta sina kunders krav på kommunikation behöver de veta vilka lösningar som finns och kommer att lanseras. Micael Rapp, Förvaltningsledare-IT på Länsförsäkringar AB, menar att ett utvecklande och tätt samarbete med en kommunikationsleverantör är grunden för att hålla sig uppdaterad och i framkant.

Maria Lund-Søltoft

Så håller sig försäkringsbolag relevanta på den förändrade marknaden

Försäkringsbolag står inför stora utmaningar när de regulatoriska kraven ökar, tekniken utvecklas och nya generationer kunder förväntar sig flexibla och tillgängliga kontaktvägar. Maria Lund-Søltoft, med lång erfarenhet av affärsutveckling inom försäkringsbranschen, förklarar hur utvecklingen påverkar branschen.

Skadereglering med kunden i fokus

Skadereglering med kunden i fokus

Det norska försäkringsbolaget Fremtind Forsikring hanterar hundratusentals skaderegleringar varje år. Företaget säkerställer bästa möjliga kundupplevelse genom en mix av användarvänliga digitala tjänster och sensitivitetsträning för att få hög kvalitet på de personliga konsultationerna.

Försäkringsbranschens guide

I vår guide utforskar vi tre avgörande områden för att stärka ett försäkringsbolags konkurrenskraft i den dynamiska marknaden. Med pågående prispress, nya aktörer och förändrade kundförväntningar är det hög tid att omfamna digitaliseringens kraft.

Ladda ner guiden

Insurance-guide-hero-banner-SE_Bg-Blue-B1.jpg