Att erbjuda enkla, tydliga och smidiga alternativ för betalning av fakturor är nyckeln till en bättre kundupplevelse och ökar chansen att få betalt snabbare.
– Kunder vill betala så enkelt som möjligt, men samtidigt förstå vad de betalar för. Det har vi lösningar för, säger Thomas Otterlund, nordisk produktchef på PostNord Strålfors.
Antalet betalningsalternativ för svenska konsumenter växer snabbt, vilket ger dem friheten att välja det som passar bäst för deras behov och preferenser. Det skapar en smidigare och mer anpassad kundupplevelse för alla.
– En del vill betala sina fakturor så snabbt som möjligt. Andra vill göra det så sent som möjligt. Några vill göra det dagen efter att de får lön, och en del vill att återkommande betalningar ska dras automatiskt från ett bankkonto så de slipper förseningsavgifter. Många vill betala med mobilen, andra via datorn. Valfriheten är viktig, säger Thomas Otterlund.
Att som företag förstå vad konsumenterna vill och kunna erbjuda rätt betalalternativ i rätt kanal ökar chansen att få betalt – och dessutom få betalt snabbt. Påminnelser via exempelvis mail eller SMS med betallänkar är ett effektivt sätt att upplysa konsumenterna om missade betalningar. Det stärker kassaflödet i verksamheten samtidigt som man får nöjdare kunder.
– Vi matchar de kommunikationskanaler som en verksamhet erbjuder med de betalkanaler som en konsument önskar. Vi är som ett ekosystem för olika betallösningar, berättar Thomas Otterlund.
Strålfors erbjuder en plattform med flera betallösningar
Det finns en mängd företag och fintechbolag på marknaden som levererar olika betallösningar. I samarbete med dem kan Strålfors genom sin plattform erbjuda ett utbud av flera säkra, enkla och snabba betallösningar åt sina kunder i samma lösning.
– Vi har partnerskap och integration med relevanta betallösningar och kommunikationskanaler i Norden. Det underlättar för företag så de slipper komplexitet och sparar pengar. Genom vår plattform får de tillgång till ett stort urval av kanaler och betallösningar för att erbjuda konsumenterna en bra kundupplevelse, säger han och utvecklar:
– Vi matchar de kommunikationskanaler som en verksamhet erbjuder med de betalkanaler som en konsument önskar. Vi är som ett ekosystem för olika betallösningar.
Strålfors stärker kundupplevelsen
En faktura är en utmärkt plattform för kundkommunikation. Fakturan ska innehålla relevant information presenterad på ett enkelt och överskådligt sätt så att mottagaren snabbt förstår vad man betalar för.
– Det som gör en faktura till en bra plattform för kundkommunikation är att den är återkommande. Det är enkelt att presentera olika erbjudanden här, förklarar han.
Strålfors erbjuder också hjälp med att utforma fakturor så att de blir enklare och tydligare samt skapar nya möjligheter för interaktivitet.
– Utifrån vår erfarenhet kan vi rekommendera en bra fakturalayout. För att öka chansen att få betalt och konvertera till digitalt kan vi till exempel lägga till en QR-kod på pappersfakturan. Då kan mottagaren snabbt och enkelt betala med sin mobiltelefon samt välja digital kanal för nästa faktura. Det vinner båda parter på, avslutar han.
Är du intresserad av att kunna erbjuda dina kunder smidiga alternativ för betalning av fakturor som ger bättre kundupplevelse och snabbare betalning? Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!
+46 (0)72 581 31 19
henning.englund@stralfors.se