Kundanpassade lösningar för fakturabetalningar inom telekom

Bransch Telekommunikation

Mobil- och bredbandsfakturor som är krångliga att betala riskerar att leda till kostsamma inkassoärenden och ökad churn. Med flera kanalval och betalningsalternativ ökar ditt telekomföretag kundlojaliteten.

Att välja kanal och betalsätt ger en bättre kundupplevelse

Fakturaintensiva branscher som telekom har en stor kundbas med individer som alla föredrar olika sätt att få och betala sina fakturor. Att erbjuda kunderna flera kanaler och betalningssätt kan minska risken för kostsamma påminnelser, onödiga inkassoärenden och i slutändan kunder som väljer att byta leverantör.

Strålfors hjälper telekomföretag i hela Norden att skicka fakturor till rätt person, i rätt kanal och med tillgång till flera olika betalningslösningar. Vi har koll på de lagar och regler som gäller för den hårt reglerade branschen och säkerställer att du lever upp till kraven i respektive nordiskt land.

Läs mer om våra lösningar:

Låt kunderna välja kanal för sina fakturor

Låt kunderna välja kanal för sina fakturor

Med miljoner fakturautskick varje månad behövs smidiga och välfungerande processer som skickar fakturorna till den kanal kunden föredrar. Med Strålfors lösningar ger du dina kunder möjligheten att själva välja kanal för sin kommunikation, ta emot fakturan på det sätt de tycker bäst om och inte minst få relevant information om t.ex. pris- eller abonnemangsändringar i rätt tid.

Läs mer om Omnichannel

Hjälp kunderna att betala fakturorna smidigt och enkelt

Hjälp kunderna att betala fakturorna smidigt och enkelt

Hela 76%* av svenskarna tycker det är ganska eller mycket viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder. Med telekombranschens breda kundbas finns en stor möjlighet i att erbjuda flera smidiga betalningslösningar för att göra det enkelt för kunderna att betala sin faktura direkt genom exempelvis Swish, internetbanken eller digitala brevlådor – och därmed få betalt i tid.

Läs mer om Payment Management

*Källa: Insight Intelligence, Strålfors m.fl. ”Sverige betalar 2023. Svenska folkets attityder till betalmetoder och betaltjänster”

 
Bättre kassaflöde och minskad churn med SMS-påminnelse  

Bättre kassaflöde och minskad churn med SMS-påminnelse  

De flesta kunder både kan och vill betala fakturorna i tid - men det händer även den bäste att fakturan för mobilabonnemanget glöms bort. Med en fakturapåminnelse via SMS kan du minska risken för kostsamma inkassoärenden som i sin tur kan leda till churn. Påminn i rimlig tid och erbjud Swish-betalning utan påminnelseavgift.

Läs mer om fakturapåminnelse via SMS

 
Jeanette-Wittgren_500px_Bg-White_2402.jpg
Jeanette Wittgren
Sales Manager

Vill du kunna kicka fakturor till rätt person, i rätt kanal och med tillgång till flera olika betalningslösningar? Kontakta oss så hjälper våra experter dig att komma igång!

+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se

Skicka ett meddelande

Inspiration och fördjupning

Customer-loyalty-article_16-9.jpg

Stärk kundlojaliteten med kundkommunikation i världsklass

Att behålla sina kunder är ett viktigt fokusområde för telekomföretag. Kunderna kan enkelt byta leverantör på grund av en enda dålig kundupplevelse. En viktig faktor för att stärka kundlojaliteten är att kommunicera med kunderna på deras villkor.

Kunden sköter autogiro i egen regi och tar hjälp av Lowell för utskick av fakturapåminnelser.

Med en påminnelse via SMS sker 60% av betalningarna inom två timmar

Lowell, en av Europas största aktörer inom kredithanteringstjänster, är fakturapartner till en gymkedja i Norden. Kunden sköter autogiro i egen regi och tar hjälp av Lowell för utskick av fakturapåminnelser. Genom att skicka första betalningspåminnelsen via SMS får medlemmarna chansen att betala direkt via Swish utan påminnelseavgift, och kunden får in sina avgifter snabbt.