Smarter Communication Summit

Den 21 oktober 2020 hälsade PostNord Strålfors VD, Ylva Ekborn, välkommen till ett nordiskt och helt digitalt event. Deltagarna kunde följa en fullspäckad eftermiddag från studion i Stockholm där kunder, föreläsare och experter delade erfarenheter från hela Norden – live eller på länk.

Se innehållet från eventet
Events Summit 2020

Att PostNord Strålfors valde att gå från ett fysiskt till ett digitalt event just i år hade förstås att göra med den pågåenden coronapandemin. Men precis som moderatorn Anna Olins Kardell påpekade, matchar det också den transformation företaget genomgått de senaste åren, från printleverantör till digital partner.

– I fjol hanterade vi en miljard meddelanden och mer än hälften av dem var digitala, berättade Ylva Ekborn.

Under årets Smarter Communication Summit hade deltagarna möjlighet att inspireras av 18 programpunkter uppdelade på en nordisk scen och fyra nationella spår. De svenska, norska, danska och finska marknaderna gav alla sina perspektiv på temat ”Connecting the dots” och hur man som företag kan stärka den digitala dialogen med sina kunder vid alla befintliga kontaktpunkter.

Höjdpunkter från dagen

Innehåll på Smarter Communication Summit 2020

Inledning Smarter Communication Summit

Dagens moderator Anna Olin Kardell och PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, hälsar välkomna till Smarter Communication Summit 2020 och presenterar årets tema.

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisering och hållbarhet är de två trender entreprenören Rebecka Carlsson tror kommer att påverka näringslivet mest det kommande årtiondet. I en inspirerande keynote ger hon både framtidshopp och underlag för bättre beslut utifrån FN:s globala mål.

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

En personlig keynote om Coca Cola, Mad Men och världens bästa hotell. Alex Hunter, Customer Experience Expert och Virgin Groups tidigare Head of Digital, talar om psykologin bakom goda kundupplevelser och vikten av att samla in rätt kunddata.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug, partner och Creative Director för analysbyrån Opinion, listar fem trender företag måste förstå för att skapa goda kundrelationer de kommande fem åren: Sömlösa upplevelser, Smartness, Kontroll, Balans och Community.

Ikano Bank

Lasse Bengtsson, Output Manager Operations Services, Nordic och Peter Carlsson, Head of Operations Services berättar hur 20 års partnerskap med PostNord Strålfors format verksamheten. I dag har IKANO Bank en flexibel kommunikationslösning med stora möjligheter att anpassa sig efter kundernas behov.

Paneldiskussion om CX

Hur skapas goda kundupplevelser? Anna Olin Kardell modererar ett samtal med:

  • Björn Heselius, Principal Designer, Nitor
  • Christian Strömlind, Chief Commercial Officer Telia
  • Mattias Norén, Group Head of Business Development, PostNord Strålfors
  • Ulrika Wennberg, Zero friction Manager, Volvofinans Bank

Kivra

Den digitala brevlådan som på kort tid blivit väldigt populär i Sverige. Möjligheten finns nu också att få kvittot digitalt när man handlar i butik. Kivras Partner Manager Sofia Caravaggi berättar mer om Kivra och vilka möjligheter som finns framåt.

Lowell

Mobilfaktura gav kredithanteringsbolaget Lowell snabbare betalningar och bättre kundkommunikation. Jens Lindeblad, Lowell Sverige AB och Mia Jansson, PostNord Strålfors berättar hur de tillsammans arbetat fram rätt lösning.

Nordea Finans

Nordea Finans stora utmaning är att nå ut brett till så många kunder som möjligt, trots de begränsningar som banksekretessen innebär.

För Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist hos Nordea Finans är fakturan en av de viktigaste kanaler för att nå ut till kunden.

Altere - Norskt kundcase

Altere levererar molntjänsten Utility Cloud som digitaliserar kundprocessen för nordiska energibolag med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning. Håvard Heggen, Head of billing och Torbjørn Hompland, CEO förklarar vilka fördelar det innebär för kunden.

Kombispel

– Med PostNord Strålfors har vi en samarbetspartner som kan ta oss in i framtiden, säger Fredrik Holdar, affärsområdeschef för Kombispel. Företagen har en lång gemensam historia som både innebär mycket skoj och en vana att hålla varandra på tårna i den tekniska utvecklingen.

Kredinor – Norskt kundcase

Ingjerd Grenne Thurmer, Head of Marketing och Petter Gjeitnes, head of Business Development berättar om företagets erfarenheter av att arbeta med ”Digital first”. En tydlig strategi för digitalisering har gjort att de i dag skickar majoriteten av sina meddelanden i digitala kanaler.

Visma - Danskt kundcase

Säkerhet är avgörande för ett företag som ligger i framkant av digitaliseringen i Danmark. Kunderna måste veta med säkerhet att deras data är i trygga händer. Det är den hos Visma, som i samarbete med PostNord Strålfors skickar ut 11 miljoner lönebesked via  e-Boks.

SEGES – Danskt kundcase

SEGES är ett utvecklings- och innovationshus för jordbruk och mat. Digitala lösningar som gör det lättare att vara jordbrukare är något SEGES fokuserar på i sitt samarbete med PostNord Strålfors.

Avslutning

Dagens moderator Anna Olin Kardell och PostNord Strålfors CEO Ylva Ekborn summerar dagen.

Summit-2020_Sponsors_1080.jpg

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om trenderna inom digital kommunikation och hur du kan kommunicera mer effektivt.

Kom igång!