Fem trender företag behöver känna till 2021

Vad förväntar sig konsumenter av ditt företag? Ole Petter Nyhaug, partner och Creative Director för analysbyrån Opinion presenterade fem insikter från den nordiska rapporten Consumer stories.

Keynote Ole Petter Nyhaug

Sömlöst

Konsumenter i dag efterfrågar lösningar som gör livet enklare och vardagen smidigare. I dag upplever så många som 30 procent av de nordiska respondenterna att de har för många valmöjligheter. Att förhålla sig till dem tar helt enkelt för mycket tid och energi. Detsamma gäller överflödet av företagsrelationer och sociala medier-kontakter. De nordiska konsumenterna drömmer om en enklare tillvaro där de får vägledning i de dagliga besluten.

Smart

Under flera år har konsumenter fått höra att företag samlar in deras användardata. Nu har vi kommit till en punkt där de berättigat ställer frågan: vad tjänar jag på det? Konsumenter förväntar sig att deras personliga information ska användas för att skapa smarta, personaliserade tjänster inom alla områden, från personliga spellistor till hälsorekommendationer och aviseringar om var man för stunden laddar sin elbil billigast.

Kontroll

När en allt större del av våra dagliga liv flyttar online blir datasäkerhet en viktig punkt på agendan. För att vinna konsumenternas förtroende behöver företag vara transparenta med hur de använder kunddata, det är också viktigt för konsumenter att känna at de har kontroll och äger sina egna uppgifter. Sju av tio i Norden oroar sig för datasäkerhet och tre av fyra vill ha möjlighet att surfa incognito.

Balans

Både klimatförändringarna och coronaviruset förstärker konsumenternas känsla av att vår tillvaro på jorden är ur balans. I relation till företag efterfrågar konsumenter varor och tjänster som hjälper dem att leva mer hållbart. Det gäller både konsumtion, där man gärna vill att varan ska vara etiskt producerad och klimatkompenserad, och tjänster som gör att man hittar balansen även i sitt privatliv genom till exempel appar för avslappning och meditation.

Community

När Opinion undersökte vilka ämnen som engagerade människor i Norden mest var det de sociala frågorna som toppade listan: ensamhet, mental hälsa och flyktinghjälp. Trots att vi lever i ett allt mer digitaliserat samhälle har betydelsen av mänsklig, fysisk kontakt inte minskat. Företag behöver visa en mer mänsklig sida i relation till sina kunder och i utvecklingen av produkter och tjänster.

Innehåll på Smarter Communication Summit 2020

Inledning Smarter Communication Summit

Dagens moderator Anna Olin Kardell och PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, hälsar välkomna till Smarter Communication Summit 2020 och presenterar årets tema.

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisering och hållbarhet är de två trender entreprenören Rebecka Carlsson tror kommer att påverka näringslivet mest det kommande årtiondet. I en inspirerande keynote ger hon både framtidshopp och underlag för bättre beslut utifrån FN:s globala mål.

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

En personlig keynote om Coca Cola, Mad Men och världens bästa hotell. Alex Hunter, Customer Experience Expert och Virgin Groups tidigare Head of Digital, talar om psykologin bakom goda kundupplevelser och vikten av att samla in rätt kunddata.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug, partner och Creative Director för analysbyrån Opinion, listar fem trender företag måste förstå för att skapa goda kundrelationer de kommande fem åren: Sömlösa upplevelser, Smartness, Kontroll, Balans och Community.

Ikano Bank

Lasse Bengtsson, Output Manager Operations Services, Nordic och Peter Carlsson, Head of Operations Services berättar hur 20 års partnerskap med PostNord Strålfors format verksamheten. I dag har IKANO Bank en flexibel kommunikationslösning med stora möjligheter att anpassa sig efter kundernas behov.

Paneldiskussion om CX

Hur skapas goda kundupplevelser? Anna Olin Kardell modererar ett samtal med:

  • Björn Heselius, Principal Designer, Nitor
  • Christian Strömlind, Chief Commercial Officer Telia
  • Mattias Norén, Group Head of Business Development, PostNord Strålfors
  • Ulrika Wennberg, Zero friction Manager, Volvofinans Bank

Kivra

Den digitala brevlådan som på kort tid blivit väldigt populär i Sverige. Möjligheten finns nu också att få kvittot digitalt när man handlar i butik. Kivras Partner Manager Sofia Caravaggi berättar mer om Kivra och vilka möjligheter som finns framåt.

Lowell

Mobilfaktura gav kredithanteringsbolaget Lowell snabbare betalningar och bättre kundkommunikation. Jens Lindeblad, Lowell Sverige AB och Mia Jansson, PostNord Strålfors berättar hur de tillsammans arbetat fram rätt lösning.

Nordea Finans

Nordea Finans stora utmaning är att nå ut brett till så många kunder som möjligt, trots de begränsningar som banksekretessen innebär.

För Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist hos Nordea Finans är fakturan en av de viktigaste kanaler för att nå ut till kunden.

Altere - Norskt kundcase

Altere levererar molntjänsten Utility Cloud som digitaliserar kundprocessen för nordiska energibolag med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning. Håvard Heggen, Head of billing och Torbjørn Hompland, CEO förklarar vilka fördelar det innebär för kunden.

Kombispel

– Med PostNord Strålfors har vi en samarbetspartner som kan ta oss in i framtiden, säger Fredrik Holdar, affärsområdeschef för Kombispel. Företagen har en lång gemensam historia som både innebär mycket skoj och en vana att hålla varandra på tårna i den tekniska utvecklingen.

Kredinor – Norskt kundcase

Ingjerd Grenne Thurmer, Head of Marketing och Petter Gjeitnes, head of Business Development berättar om företagets erfarenheter av att arbeta med ”Digital first”. En tydlig strategi för digitalisering har gjort att de i dag skickar majoriteten av sina meddelanden i digitala kanaler.

Visma - Danskt kundcase

Säkerhet är avgörande för ett företag som ligger i framkant av digitaliseringen i Danmark. Kunderna måste veta med säkerhet att deras data är i trygga händer. Det är den hos Visma, som i samarbete med PostNord Strålfors skickar ut 11 miljoner lönebesked via  e-Boks.

SEGES – Danskt kundcase

SEGES är ett utvecklings- och innovationshus för jordbruk och mat. Digitala lösningar som gör det lättare att vara jordbrukare är något SEGES fokuserar på i sitt samarbete med PostNord Strålfors.

Avslutning

Dagens moderator Anna Olin Kardell och PostNord Strålfors CEO Ylva Ekborn summerar dagen.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!