Fem trender företag behöver känna till 2021
Vad förväntar sig konsumenter av ditt företag? Ole Petter Nyhaug, partner och Creative Director för analysbyrån Opinion presenterade fem insikter från den nordiska rapporten Consumer stories.

Sömlöst
Konsumenter i dag efterfrågar lösningar som gör livet enklare och vardagen smidigare. I dag upplever så många som 30 procent av de nordiska respondenterna att de har för många valmöjligheter. Att förhålla sig till dem tar helt enkelt för mycket tid och energi. Detsamma gäller överflödet av företagsrelationer och sociala medier-kontakter. De nordiska konsumenterna drömmer om en enklare tillvaro där de får vägledning i de dagliga besluten.
Smart
Under flera år har konsumenter fått höra att företag samlar in deras användardata. Nu har vi kommit till en punkt där de berättigat ställer frågan: vad tjänar jag på det? Konsumenter förväntar sig att deras personliga information ska användas för att skapa smarta, personaliserade tjänster inom alla områden, från personliga spellistor till hälsorekommendationer och aviseringar om var man för stunden laddar sin elbil billigast.
Kontroll
När en allt större del av våra dagliga liv flyttar online blir datasäkerhet en viktig punkt på agendan. För att vinna konsumenternas förtroende behöver företag vara transparenta med hur de använder kunddata, det är också viktigt för konsumenter att känna at de har kontroll och äger sina egna uppgifter. Sju av tio i Norden oroar sig för datasäkerhet och tre av fyra vill ha möjlighet att surfa incognito.
Balans
Både klimatförändringarna och coronaviruset förstärker konsumenternas känsla av att vår tillvaro på jorden är ur balans. I relation till företag efterfrågar konsumenter varor och tjänster som hjälper dem att leva mer hållbart. Det gäller både konsumtion, där man gärna vill att varan ska vara etiskt producerad och klimatkompenserad, och tjänster som gör att man hittar balansen även i sitt privatliv genom till exempel appar för avslappning och meditation.
Community
När Opinion undersökte vilka ämnen som engagerade människor i Norden mest var det de sociala frågorna som toppade listan: ensamhet, mental hälsa och flyktinghjälp. Trots att vi lever i ett allt mer digitaliserat samhälle har betydelsen av mänsklig, fysisk kontakt inte minskat. Företag behöver visa en mer mänsklig sida i relation till sina kunder och i utvecklingen av produkter och tjänster.