Hållbarhet och digitalisering

Rebecka Carlsson grundare av Heureka Ventures och entreprenör inom hållbarhet och tech höll en fartfylld föreläsning om disruption och exponentiell utveckling.

SCS2020_speakerImages5RebeckaCarlsson.jpg

Klimat, digitalisering och exponentiell utveckling är de krafterna som kommer att påverka näringslivet mest de kommande decennierna. Hur kan vi använda den kunskapen för att fatta bättre beslut idag?

Produkter och tjänster med inbyggt klimatansvar är inte bara avgörande för planeten och något som konsumenter allt mer efterfrågar utan också utan också en konkurrensfaktor som kan vara nödvändig för din verksamhets överlevnad.

Under de kommande 100 åren får vi uppleva en teknikutveckling som motsvarar 20 000 år, säger Rebecka Carlsson.

Disruption och exponentiell utveckling

Med en bakgrund på Singularity University hämtade Rebecka Carlsson exempel både inom och utom Norden när hon talade om exponentiell utveckling. Människor är inte vana vid att planera för en exponentiell utveckling. Våra sinnen är betydligt bättre på att bedöma linjära förändringar i lokalsamhällen än teknik som på kort tid vänder upp och ned på spelreglerna på ett globalt plan.

För att hänga med gäller det att vara uppmärksam även på små tekniska framsteg, även om de till en början kan verka obetydliga, för väldigt snabbt kan de bli avgörande för den egna branschens eller företagets framtid.

Solceller ansågs för bara några år sedan ansågs vara ineffektiva och för dyra men är idag den billigaste energikällan i 30 länder. Andra exempel på exponentiell teknik är: artificiell intelligens, Internet of Things, Virtual Reality, rymdteknologi och robotik.

Ny teknik avgörande för klimatet

– Under de kommande 100 åren får vi uppleva en teknikutveckling som motsvarar 20 000 år, säger Rebecka Carlsson.

Och den kunde inte komma lägligare. Vi står inför en allvarlig klimatkris som kräver exponentiell utveckling på flera nivåer. Vi har gått in i ett decennium som kommer att präglas av klimatåtgärder.

Företag kan bidra på två sätt:

  • Minska ditt eget företags utsläpp genom att ständigt optimera dina processer, dina produktionsmetoder och din leveranskedja.

  • Minska utsläpp från andra genom att skapa produkter och lösningar som gör det enkelt för konsumenter och organisationer att agera hållbart

Rebecka Carlsson avslutade med att uppmana åhörarna att fundera på inom vilka områden deras företag kan vara pionjärer och hur innovation och ny teknik kan vara beståndsdelar i en hållbar affärsmodell.

Innehåll på Smarter Communication Summit 2020

Inledning Smarter Communication Summit

Dagens moderator Anna Olin Kardell och PostNord Strålfors CEO, Ylva Ekborn, hälsar välkomna till Smarter Communication Summit 2020 och presenterar årets tema.

Rebecka-Carlsson_16-9.jpg

Keynote Rebecka Carlsson

Digitalisering och hållbarhet är de två trender entreprenören Rebecka Carlsson tror kommer att påverka näringslivet mest det kommande årtiondet. I en inspirerande keynote ger hon både framtidshopp och underlag för bättre beslut utifrån FN:s globala mål.

Alex-Hunter_16-9.jpg

Keynote Alex Hunter

En personlig keynote om Coca Cola, Mad Men och världens bästa hotell. Alex Hunter, Customer Experience Expert och Virgin Groups tidigare Head of Digital, talar om psykologin bakom goda kundupplevelser och vikten av att samla in rätt kunddata.

Ole-Petter-Nyhaug_16-9.jpg

Keynote Ole Petter Nyhaug

Ole Petter Nyhaug, partner och Creative Director för analysbyrån Opinion, listar fem trender företag måste förstå för att skapa goda kundrelationer de kommande fem åren: Sömlösa upplevelser, Smartness, Kontroll, Balans och Community.

Ikano Bank

Lasse Bengtsson, Output Manager Operations Services, Nordic och Peter Carlsson, Head of Operations Services berättar hur 20 års partnerskap med PostNord Strålfors format verksamheten. I dag har IKANO Bank en flexibel kommunikationslösning med stora möjligheter att anpassa sig efter kundernas behov.

Paneldiskussion om CX

Hur skapas goda kundupplevelser? Anna Olin Kardell modererar ett samtal med:

  • Björn Heselius, Principal Designer, Nitor
  • Christian Strömlind, Chief Commercial Officer Telia
  • Mattias Norén, Group Head of Business Development, PostNord Strålfors
  • Ulrika Wennberg, Zero friction Manager, Volvofinans Bank

Kivra

Den digitala brevlådan som på kort tid blivit väldigt populär i Sverige. Möjligheten finns nu också att få kvittot digitalt när man handlar i butik. Kivras Partner Manager Sofia Caravaggi berättar mer om Kivra och vilka möjligheter som finns framåt.

Lowell

Mobilfaktura gav kredithanteringsbolaget Lowell snabbare betalningar och bättre kundkommunikation. Jens Lindeblad, Lowell Sverige AB och Mia Jansson, PostNord Strålfors berättar hur de tillsammans arbetat fram rätt lösning.

Nordea Finans

Nordea Finans stora utmaning är att nå ut brett till så många kunder som möjligt, trots de begränsningar som banksekretessen innebär.

För Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist hos Nordea Finans är fakturan en av de viktigaste kanaler för att nå ut till kunden.

Altere - Norskt kundcase

Altere levererar molntjänsten Utility Cloud som digitaliserar kundprocessen för nordiska energibolag med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning. Håvard Heggen, Head of billing och Torbjørn Hompland, CEO förklarar vilka fördelar det innebär för kunden.

Kombispel

– Med PostNord Strålfors har vi en samarbetspartner som kan ta oss in i framtiden, säger Fredrik Holdar, affärsområdeschef för Kombispel. Företagen har en lång gemensam historia som både innebär mycket skoj och en vana att hålla varandra på tårna i den tekniska utvecklingen.

Kredinor – Norskt kundcase

Ingjerd Grenne Thurmer, Head of Marketing och Petter Gjeitnes, head of Business Development berättar om företagets erfarenheter av att arbeta med ”Digital first”. En tydlig strategi för digitalisering har gjort att de i dag skickar majoriteten av sina meddelanden i digitala kanaler.

Visma - Danskt kundcase

Säkerhet är avgörande för ett företag som ligger i framkant av digitaliseringen i Danmark. Kunderna måste veta med säkerhet att deras data är i trygga händer. Det är den hos Visma, som i samarbete med PostNord Strålfors skickar ut 11 miljoner lönebesked via  e-Boks.

SEGES – Danskt kundcase

SEGES är ett utvecklings- och innovationshus för jordbruk och mat. Digitala lösningar som gör det lättare att vara jordbrukare är något SEGES fokuserar på i sitt samarbete med PostNord Strålfors.

Avslutning

Dagens moderator Anna Olin Kardell och PostNord Strålfors CEO Ylva Ekborn summerar dagen.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!