Hållbarhet och digitalisering
Rebecka Carlsson grundare av Heureka Ventures och entreprenör inom hållbarhet och tech höll en fartfylld föreläsning om disruption och exponentiell utveckling.

Klimat, digitalisering och exponentiell utveckling är de krafterna som kommer att påverka näringslivet mest de kommande decennierna. Hur kan vi använda den kunskapen för att fatta bättre beslut idag?
Produkter och tjänster med inbyggt klimatansvar är inte bara avgörande för planeten och något som konsumenter allt mer efterfrågar utan också utan också en konkurrensfaktor som kan vara nödvändig för din verksamhets överlevnad.
Under de kommande 100 åren får vi uppleva en teknikutveckling som motsvarar 20 000 år, säger Rebecka Carlsson.
Disruption och exponentiell utveckling
Med en bakgrund på Singularity University hämtade Rebecka Carlsson exempel både inom och utom Norden när hon talade om exponentiell utveckling. Människor är inte vana vid att planera för en exponentiell utveckling. Våra sinnen är betydligt bättre på att bedöma linjära förändringar i lokalsamhällen än teknik som på kort tid vänder upp och ned på spelreglerna på ett globalt plan.
För att hänga med gäller det att vara uppmärksam även på små tekniska framsteg, även om de till en början kan verka obetydliga, för väldigt snabbt kan de bli avgörande för den egna branschens eller företagets framtid.
Solceller ansågs för bara några år sedan ansågs vara ineffektiva och för dyra men är idag den billigaste energikällan i 30 länder. Andra exempel på exponentiell teknik är: artificiell intelligens, Internet of Things, Virtual Reality, rymdteknologi och robotik.
Ny teknik avgörande för klimatet
– Under de kommande 100 åren får vi uppleva en teknikutveckling som motsvarar 20 000 år, säger Rebecka Carlsson.
Och den kunde inte komma lägligare. Vi står inför en allvarlig klimatkris som kräver exponentiell utveckling på flera nivåer. Vi har gått in i ett decennium som kommer att präglas av klimatåtgärder.
Företag kan bidra på två sätt:
-
Minska ditt eget företags utsläpp genom att ständigt optimera dina processer, dina produktionsmetoder och din leveranskedja.
-
Minska utsläpp från andra genom att skapa produkter och lösningar som gör det enkelt för konsumenter och organisationer att agera hållbart
Rebecka Carlsson avslutade med att uppmana åhörarna att fundera på inom vilka områden deras företag kan vara pionjärer och hur innovation och ny teknik kan vara beståndsdelar i en hållbar affärsmodell.