Kundcase
Telia: ”Vi talar samma språk”
Det nordiska samarbetet mellan PostNord Strålfors och Telia har pågått i över tjugo år. Telia Finland har i 15 år varit kund hos Strålfors när det gäller lösningar för print. År 2022 utökades samarbetet till att även omfatta digitala distributionskanaler i samband med att Telia ville effektivisera sitt partnernätverk och valde Strålfors som sin samarbetspartner för fakturahantering.
Scandic Danmarks resa mot sömlös hantering av digital post
Med 6 000 hotellrum och 3 000 anställda tar Scandic varje dag emot upp till 200 meddelanden med digital post, inklusive känslig information som myndighetsbesked om ersättningar. Scandic valde att implementera PostNord Strålfors Digital Mailroom lösning, som automatiserar posthanteringen och frigör resurser som i stället kan användas till mer värdeskapande uppgifter.
Frende Forsikring effektiviserar dokumenthanteringen
Enastående kundservice, banbrytande teknik och engagemang för kundernas behov har gjort Frende Forsikring till en ledande aktör inom försäkringsbranschen.
Smartare och smidigare kommunikation med leverantörer och kunder hos Elon
Totalt 900 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island gör Elon till både Sveriges och Nordens största butikskedja för hemelektronik och vitvaror. Med ett brett erbjudande av produkter från hundratals olika varumärken, en snabbt växande e-handel och en kedja bestående av fria fackhandlare är smidig kommunikation med både underleverantörer och kunder en viktig framgångsfaktor.
Med en påminnelse via SMS sker 60% av betalningarna inom två timmar
Lowell, en av Europas största aktörer inom kredithanteringstjänster, är fakturapartner till en gymkedja i Norden. Kunden sköter autogiro i egen regi och tar hjälp av Lowell för utskick av fakturapåminnelser. Genom att skicka första betalningspåminnelsen via SMS får medlemmarna chansen att betala direkt via Swish utan påminnelseavgift, och kunden får in sina avgifter snabbt.
PayEx samarbete med Strålfors säkrar utskicken av pappersförsändelser
PayEx levererar betalningslösningar och erbjuder tjänster inom hela Norden. Varje månad skickar företaget närmare två miljoner pappersförsändelser till kunder. När PayEx egen printshop växte ur sina lokaler inleddes samarbetet med Strålfors för att utveckla affären och säkra utskicken av pappersförsändelser så som fakturor och kravbrev.
Digitala affärslösningar avgörande för Momentum Industrial
Momentum Industrial är en av Sveriges ledande leverantörer av industrikomponenter. Med fokus på den industriella underhållsmarknaden erbjuder man produkter, know-how och smarta logistiklösningar till sina kunder i Skandinavien.
Alektum Group förbättrar kundupplevelsen och ökar inbetalningarna med rätt kanaler
Koncernen Alektum Group har verksamhet i 14 europeiska länder. Kärnverksamheten är inkasso och till det kopplas marknads- och kreditinformation, juridisk rådgivning och faktureringslösningar. Alektum har samarbetat med PostNord Strålfors sedan år 2000 och Strålfors lösning Omnichannel gör det lättare för Alektum att få betalt.
Öresundskraft gör en kraftsamling för nöjdare kunder
Den 23 december 1859 fick Helsingborgarna för första gången se sina gator lysas upp och gnistan för Öresundskraft tändes där och då. Idag har bolaget 125 000 kunder och har tre år i rad blivit utnämnda till bäst i Sverige när det gäller kundservice inom energibranschen. 1859 var inte energifrågan en stor snackis, 2022 är det helt annorlunda.
Det svåra är inte vad som står i avtalet
När Intrum skulle outsourca sin kundtjänst för EDI-fakturering, var det naturligt att vända sig till Strålfors. De två bolagen har samarbetat under lång tid inom olika digitala tjänster. Man känner varandra, man har skrivit många avtal tidigare. Men outsourcing i lite större skala ställer annorlunda krav. Eftersom det svåra inte står i något avtal.
Skellefteå Kraft – en digital framgångssaga
Skellefteå Kraft har genomgått en imponerande digital resa. Trots stora utmaningar har de idag en effektiv verksamhet med kanske Sveriges bästa kundservice i energibranschen. – Utan PostNord Strålfors kundfokus hade vi aldrig kommit så här långt, säger Eva-Lena Berglund, chef Fakturering.
Digitalisering för Allente närmare kunden
Allente står för all entertainment. Namnet ska spegla det nya varumärkets position på marknaden och vad de strävar efter att erbjuda sina kunder. PostNord Strålfors har i nära samarbete med Allente byggt ett system där all fakturering går via Strålfors Omnichannel-plattform, vilket har hjälpt Allente att accelerera sin digitala resa.
E.ON är redo för nästa steg
Det har gått riktigt snabbt för digital kundkommunikation att bli det normala för energiföretaget E.ON. – För bara några år sedan var det ett komplement och nu är det precis tvärtom. Det gör det bekvämare för våra kunder och enklare för oss, säger Mikael Bladh, Head of Back Office.
Så skapar Coop hållbar kommunikation
Coop är en av Sveriges största livsmedelskedjor med näthandel och 800 butiker över hela landet. Sedan 2010 har de ett strategiskt samarbete med PostNord Strålfors. – PostNord Strålfors agerar som en verklig samarbetspartner. De försöker hela tiden hitta lösningar och förbättra affären för oss som kund, säger Jonas Taube, reklamchef på Coop.
Digitalisering av inkommande post halverar handläggningstiden
Sigtuna kommun är först ut bland Sveriges kommuner att införa digital posthantering. – Att digitalisera den inkommande posten gör vår hantering både enklare och effektivare, samtidigt som posten blir spårbar, säger Åsa Otterbjörk, IT- och digitaliseringschef vid Sigtuna kommun.
”En samarbetspartner som kan ta oss in i framtiden”
En unik lösning hjälper Kombispel att kommunicera med sin äldre målgrupp, som blir alltmer digital. Nyckeln är ett mångårigt samarbete med PostNord Strålfors och att arbeta både analogt och digitalt i samma flöde.
Lowells lösning revolutionerar branschen
Lowell satsar på digital tjänsteutveckling. Ett av de viktigaste initiativen är att erbjuda enkla och snabba tjänster direkt i mobiltelefonen. – Vi vill vara ledande i branschen och då måste vi ständigt hitta nya vägar för att kunna ge våra kunder de bästa lösningarna, säger Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation på Lowell.
HB-Care skonar miljön och sparar tid med digitala signaturer
Tidigare krävdes en körning till regionkontoret när en ny förare skulle underteckna ett anställningsavtal. Det var både tidskrävande och miljöskadligt. I dag görs signaturen digitalt och utan att den dagliga verksamheten påverkas, säger Jimmi Fischer, personalchef på HB-Care.
Full kontroll och kortare ledtider
Övergången till dynamiska fakturor har gjort det möjligt för Nordea Finans att låta kunden bestämma hur de vill ta emot information. Kortare ledtider från produktion till distribution gör det också enklare att snabbt nå ut med aktuella ämnen via fakturan.
Odder kommun
Danska Odder har valt att låta PostNord Strålfors digitalisera och distribuera all ingående post. Nu ska antalet meddelanden som skickas fel inom kommunen bli noll.
Telias digitala resa
Telia i Danmark är på en resa som ska göra företaget helt digitalt, både internt och gentemot kunderna.
Effektivare fakturahantering med EDI
Tack vare PostNord Strålfors EDI-tjänst kan Arbetsförmedlingen enkelt utbyta elektroniska meddelanden med sina 6 000 leverantörer – oavsett vilket system de använder sig av och var i världen de befinner sig.
Unikt samarbete med Futursoft lyfter affärerna
PostNord Strålfors har slutit ett återförsäljningsavtal med det finska programvaruföretaget Futursoft, som specialiserat sig på systemlösningar inom fordons- och maskinbranschen. – De använder vår multikanallösning We Mail som de brandar om gentemot sina kunder, berättar Jukka Leivonen, säljare på PostNord Strålfors i Finland.
Brämhults Juice – från order till frukostbord
”Att jobba med PostNord Strålfors betyder att vi inte behöver uppfinna hjulet varje gång. De är experter vi kan lita på.” Läs hela intervjun med IT-chefen Jari Mätseranta.
Inga fler dubbla fakturor för Remeo
Remeo är ett av de ledande företagen inom återvinning och avfallshantering i Finland. Med ett nytt, flexiblare system för kundfakturor får rätt kund rätt faktura i rätt tid.
Miljonlotteriet hittar nya kunder med prediktiv analys
Lotter, kundtidningar, fakturor och riktade erbjudanden. Med hjälp av PostNord Strålfors skickar Miljonlotteriet ut 2,5 miljoner försändelser om året. Med prediktiv analys stärker de relationen med kunderna ytterligare.
Pågens brödbak skapar många transaktioner
Att sälja en så viktig basvara som bröd på flera olika marknader för med sig en enorm mängd dagliga affärstransaktioner och stora mängder fakturor. Pågen använder sig av PostNord Strålfors som operatör för all EDI-kommunikation.
VolvoFinans: ”Kunden måste få välja själv”
Hur anpassar man sin kundkommunikation när allt fler kunder väljer e-faktura? Det är en av utmaningarna som Volvofinans Bank står inför. Samtidigt är deras fysiska utskick en uppskattad kanal av både kunder och återförsäljare.
Skånetrafiken
Skånetrafiken i Sverige lanserar ett kort för ID-baserat resande i samarbete med PostNord Strålfors. Resultatet blir smartare och miljövänligare biljetthantering och effektiv kortdistribution.