”En samarbetspartner som kan ta oss in i framtiden”
En unik lösning hjälper Kombispel att kommunicera med sin äldre målgrupp, som blir alltmer digital. Nyckeln är ett mångårigt samarbete med PostNord Strålfors och att arbeta både analogt och digitalt i samma flöde.
Kombispel startades 1956 och bedriver traditionella lotterier och försäljning av skraplotter. Företaget har drygt 50 anställda, med huvudkontor i Stockholm.
Vi har samarbetat med PostNord Strålfors sedan mitten av 1990-talet, så vi har en 25-årig gemensam historia. Det är få leverantörer som vi har det med så det är något väldigt speciellt, säger Jonas Lindholm, vd för Kombispel.
Legat i framkant digitalt sedan 1990-talet
Kombispel var tidigt ute med en hemsida för Kombilotteriet på 1990-talet, och har länge legat i framkant digitalt. Företagets befintliga prenumeranter och målgrupp har en hög medelålder. Internt har det funnits en känsla av att man nästan varit för tidigt ute.
– Vi har alltid haft lite av en rädsla för att stöta oss med dem som inte är digitala idag, att man ska tycka att man hamnar utanför om man inte kan ta del av det. Men nu ser vi även i de äldre målgrupperna ett kraftigt ökat behov och en förväntan att få en bra digital upplevelse, säger Fredrik Holdar, affärsområdeschef på Kombispel.
Jonas Lindholm
Vd Kombispel
Fredrik Holdar
Affärsområdeschef på Kombispel
Utmaningen är att Kombispels kunder ska få en lika bra upplevelse digitalt som när de får ett postalt utskick.
– Då gäller det att vi ställer om och kommunicerar med dem när och var de föredrar att bli kontaktade, säger Jonas Lindholm.
Jag vill inte ha en leverantör som passivt gör det jag säger, utan jag vill ju bli ifrågasatt och få fundera över varför jag gör det jag gör, och om det finns bättre alternativ.
Fysisk och digital kommunikation hand i hand
PostNord Strålfors grundleverans till Kombispel är fysisk kommunikation, det vill säga print och kuvertering. Att kunna slå ihop olika lotter eller lotterier i en och samma försändelse ger också Kombispel lägre kostnader för distribution – och en bättre kundupplevelse.
Men efterfrågan på digital kommunikation ökar för varje år. PostNord Strålfors levererar kommunikation för Kombispel både via e-post och Internetbanksfaktura. Kombispel tar fram sina budskap i plattformen Access Interactive.
– Jag skapar allt innehåll till kunderna där och vi har olika budskap för olika kundgrupper. Jag tycker att det funkar väldigt bra. Jag byter ut texter varje månad och har bra överblick, säger Kidi Oller Westerberg, ansvarig för kundkommunikation på Kombispel.
För tillfället samarbetar PostNord Strålfors och Kombispel även med att ta fram förutsättningarna för SMS med betalfunktioner.
– Det finns vissa grupper där Kombispel ser att de kan få en stor effekt på betalningarna genom att till exempel skicka ut en påminnelse via SMS och ge kunden möjlighet att utföra sin betalning direkt i telefonen, säger Jonas Fredriksson, Key Account Manager på PostNord Strålfors.
Det känns tryggt att veta att vi idag bara har använt en väldigt liten del av de möjligheter som finns. Det är viktigt för oss att kunna ha en samarbetspartner som vi känner kan ta oss in i framtiden.
Långt samarbete som genomsyras av ärlighet och nyfikenhet
Jonas Fredriksson poängterar tre nyckelfaktorer för det framgångsrika partnerskapet med Kombispel. Företagen har samarbetat i många år och relationen genomsyras av ärlighet och nyfikenhet.
I ett så långt samarbete kommer det perioder med större eller mindre utmaningar. En ärlig dialog är grunden för att få det att funka. När vi väl tagit oss igenom en större utmaning, så blir samarbetet och förtroendet ännu starkare, säger Jonas Fredriksson.
– Vi har ju genom åren naturligtvis tittat på andra leverantörer, företag som helt kommer från det digitala och kopplar på brevflödena vid sidan om. Men ingen har egentligen den bredden med en imponerande printverksamhet kopplad till de här digitala plattformarna, säger Fredrik Holdar på Kombispel.
Det är positivt att PostNord Strålfors utmanar honom med nya lösningar och perspektiv, menar han.
– Jag vill inte ha en leverantör som passivt gör det jag säger, utan jag vill ju bli ifrågasatt och få fundera över varför jag gör det jag gör, och om det finns bättre alternativ.
– Det känns tryggt att veta att vi idag bara har använt en väldigt liten del av de möjligheter som finns. Det är viktigt för oss att kunna ha en samarbetspartner som vi känner kan ta oss in i framtiden, avslutar Fredrik Holdar.
Korta fakta om samarbetet med Kombispel
- Kund: Kombispel
- Utmaningen: Analogt och digitalt i samma flöde till en äldre målgrupp
- Lösningen: Print och kuvertering kompletterat med digitala kanaler: eMail och Internetbanksfaktura. Förstudie till sms med betalfunktion.
- Resultatet: Enklare för Kombispels kunder att utföra sin betalning. Enklare för Kombispels kundkommunikatörer att få ut rätt budskap till rätt kund i rätt kanal. Lägre kostnader för distribution och en bättre kundupplevelse.
Jonas Fredriksson poängterar tre nyckelfaktorer för det framgångsrika partnerskapet med Kombispel. Företagen har samarbetat i många år och relationen genomsyras av ärlighet och nyfikenhet:
– I ett så långt samarbete kommer det perioder med större eller mindre utmaningar. En ärlig dialog är grunden för att få det att funka. När vi väl tagit oss igenom en större utmaning, så blir samarbetet och förtroendet ännu starkare, säger Jonas Fredriksson.
Har du också behov av att få ut rätt budskap till rätt kund i rätt kanal? Kontakta oss så tittar vi på dina behov.
+46 (0)70 942 11 66
jonas.fredriksson@stralfors.se