4 corner-model

Inom EDI pratar vi ibland om 4-corner model för att beskriva de fyra aktörer som är involverade när elektroniska affärsdokument skickas mellan företag. Modellen har fått sitt namn eftersom det finns just fyra "hörn" eller parter i kommunikationen:

  • Avsändaren av dokumentet (t ex en leverantör som skickar en e-faktura)

  • Avsändarens VAN-operatör

  • Mottagarens VAN-operatör

  • Mottagaren av dokumentet (t ex en kund som tar emot e-fakturan)

Vad är syftet med 4-corner model?

Syftet med 4-corner model är att förenkla och effektivisera utbytet av affärsdokument som order, orderbekräftelser, leveransaviseringar och fakturor. Genom att låta VAN-operatörer (Value Added Networks) sköta själva överföringen blir det enklare för företagen att fokusera på sin kärnverksamhet.

Så fungerar flödena i 4-corner model

Ponera att ett företag vill skicka en elektronisk faktura till sin kund. Då ser flödet ut så här:

  • Avsändaren skapar ett strukturerat e-faktura-meddelande utifrån en överenskommen standard som EDIFACT eller XML. Meddelandet skickas sedan till avsändarens VAN-operatör.

  • Operatören ser till att e-fakturan är korrekt ifylld, konverterar den vid behov till mottagarens format och skickar den vidare till mottagarens VAN-operatör.

  • Mottagarens VAN tar emot e-fakturan och skickar den sista biten fram till mottagarens ekonomisystem eller fakturaportal.

  • Mottagaren får e-fakturan direkt integrerad i sina system och kan hantera den i sitt elektroniska arbetsflöde för fakturor.

Kommunikationen sker på några sekunder och eliminerar behovet av att skicka fakturor i pappersformat eller som PDF.

Vad är fördelarna med 4-corner model?

De stora vinsterna med att anamma 4-corner model för EDI är:

  • Ökad effektivitet - information flödar elektroniskt mellan företagens system istället för att matas in manuellt. Det sparar tid och minskar felkällor.

  • Lägre kostnader - företagen slipper portokostnader, utskrifter och manuell fakturahantering. Samtidigt gör VAN-operatörerna jobbet med att översätta och anpassa meddelandeformaten.

  • Ökad säkerhet - alla aktörer har en säker kommunikationslänk med sin VAN. Det innebär mindre risk för fel och obehörig åtkomst jämfört med till exempel e-postbaserad överföring.

  • Större flexibilitet - med en uppkoppling mot en VAN kan företagen utbyta affärsdokument med alla sina partners, oavsett vilka affärssystem eller standarder de använder.

4-corner model används även i den europeiska infrastrukturen för e-handel, PEPPOL, som PostNord Strålfors är en del av. Genom vår roll som aktiv PEPPOL-operatör hjälper vi våra kunder att enkelt komma igång med EDI och få ut de här fördelarna i sin verksamhet.

Hoppas det här gav en bra överblick av vad 4-corner model innebär och varför det är en sådan viktig princip inom EDI!


Gratis konsultation

Behöver du konkreta tips på hur ditt företag kan utnyttja alla fördelar med EDI? Fråga oss om EDI. Vi har experterna som kan hjälpa dig.

Karl-Johan Engfors
Senior Account Manager