New-payment-patterns_Photo_3-1.jpg
Marknadstrender Ny teknik IT-säkerhet FinTech

Från kontantlösa betalningar till kontaktlösa – så förändras betalmönstren i Norden

Kommer du fortfarande att bära omkring på en plånbok om fem år? Förmodligen inte. Digital teknik öppnar upp för nya kontaktlösa betalningar som bättre integreras i köpupplevelsen.

Norden i framkant

Eilin Schjetne, Product Director för Norden och Baltikum på VisaEilin Schjetne, Product Director för Norden och Baltikum på Visa.Högt mobilanvändande, en växande e-handel och förändrad lagstiftning är några av faktorerna bakom ett förändrat betalmönster i de nordiska länderna. De senaste åren har flera nya aktörer och tjänster etablerat sig på betalmarknaden.

Kortbetalning dominerar, men mobilbetalningar och digitala plånböcker ökar snabbt i popularitet. Både via fintech-bolag som Swish, Vipps och MobilePay och mer traditionella banker och kreditbolag.

– Norden har alltid legat långt framme när det gäller betallösningar, det gör att resten av världen följer utvecklingen och frågar vad som är stort här, säger Eilin Schjetne, Product Director för Norden och Baltikum på Visa.

Att blippa har alltid varit populärt i de nordiska länderna men vi har aldrig förut sett en så stark ökning av användandet.

Stark ökning av NFC-betalningar

Under covid-19-pandemin har en beteendeförändring varit tydlig då fler och fler kortanvändare gått över till kontaktlösa betalningar med blipp (NFC-betalningar) istället för att använda chip och PIN-kod.

– För att ha mindre kontakt med terminalen på grund av smittorisken, förklarar Eilin Schjetne.

Utvecklingen har varit tydlig i hela Norden. Enligt betalningsförmedlaren Nets ökade kontaktlösa betalningar med 12 procent under de första 16 veckorna 2020, från 57 procent till 69 procent. I ett pressmeddelande kommenterar Robert Hoffmann, Head of Merchant Services utvecklingen:

–  Att blippa har alltid varit populärt i de nordiska länderna men vi har aldrig förut sett en så stark ökning av användandet.

Betalmönster i Norden

Nya betalmönster i Norden
* Kontaktlösa betalningar med Apple Pay och Samsung Pay har ingen beloppsgräns eftersom transaktionen godkänns genom mobilen.

Fler uppkopplade enheter

Även med digitala plånböcker som Apple Pay, Samsung Pay och Google Pay, kan man använda NFC-funktionen i butik. En digital kopia av kortet sparas då i betalappen och används sedan på samma sätt som ett fysiskt.

De som använder mobila betalningar älskar det. Har man klockan på så vet man att man alltid kan betala för sig.

Funktionen gör det möjligt att betala med vilken uppkopplad enhet som helst, till exempel en smartwatch, en uppkopplad ring eller ett aktivitetsarmband.

– De som använder mobila betalningar älskar det. Har man klockan på så vet man att man alltid kan betala för sig, säger Eilin Schjetne.

Säkrare digitala betalningar

Att betala med digital plånbok anses i dag minst lika säkert som att betala med ett fysiskt kort. Vid betalning krypteras kortnumret och sparas inte lokalt. Istället skapas ett virtuellt kontonummer (token) vid varje transaktion. Den uppkopplade enhet som används har sedan en krypteringsnyckel i minnet.

För att köpet ska gå igenom behöver användaren därefter välja ytterligare en verifieringsmetod för att legitimera sig, oftast genom en kod eller biometri.

–  Ansiktsigenkänning och fingeravtryck är något vi kommer att se mer och mer av. Det gör det enklare att slippa lösenord och koder.

På Visa använder man sig också av AI och Machine Learning för att övervaka transaktioner i realtid och kunna skilja normala transaktioner från svindel.

Ökad kundnöjdhet med flexibel betalning

– Det ska vara så lite friktion kring betalningen som möjligt oavsett om den sker i en fysisk butik eller online.

Betalningen spås framöver att bli en både smidigare och mer integrerad del av köpupplevelsen där betallösningarna kommer att kunna anpassas mer till individen med fler valmöjligheter för hur och när vi väljer att betala.

– Som kund vill man kunna styra om man får räkningen via en e-faktura eller mejl likaväl som att det ska finnas en flexibilitet i betalningsalternativen.

eArchive_Stefan-Winbo_Expertprofil.jpg
Thomas Otterlund
Product Manager, PostNord Strålfors

Thomas Otterlund, Product Manager PostNord Strålfors ser en stor efterfrågan på mobilbetalningar.

– Vi har en tjänst som heter Mobilfaktura som innebär att vi skickar fakturan till den kanal mottagaren har valt, som sms eller e-post. I brevet får slutkunden en länk till betalning med flera olika alternativ. Det kan vara MobilePay, Swish eller Vipps, beroende på vilket nordiskt land man befinner sig i, eller direktbetalning via kort eller banköverföring.

Intresset för att kunna erbjuda fler betalsätt ökar och tjänsterna är något som uppskattas av både avsändare och mottagare.

– Det går snabbt och enkelt att betala. Vid till exempel en betalningspåminnelse innebär det att skulden kan lösas utan onödiga dröjsmål.

Inspiration och fördjupning

Etikk-teknologi_2_16-9_NY.jpg

Etik+teknik ger nordisk fördel

Betalningslösningar från Kina och USA dominerar den globala e-handeln. Men mittemellan de två stormakterna försöker den norska uppstickaren Vipps norpa åt sig en del av kakan.

Payment-Management_16-9_2.jpg

Payment Management

Betalningar i Omnichannel – hur, var och när du vill. Med vår lösningsplattform inom Payment Management, blir det enkelt och bekvämt för dig att låta dina kunder bestämma.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!