Visual-search_Hero_3-1_NY.jpg

Visual Search revolutionerar kundresan

Nya tjänster för bildsök gör det möjligt att använda mobilkameran som sökmotor. E-handeln är det område som snabbast påverkas av den nya tekniken när appar som Google Lens och Pinterest förändrar hur vi interagerar med världen omkring oss.

Teknik Artificial Intelligence / Machine Learning / Deep learning

Vad är Visual Search?

Sedan mobilappen Shazam lanserades 2008 har vi vant oss vid att på några sekunder kunna identifiera vilka artister som ingår i favoritcaféets spellista eller vilken låt som hörs i bakgrunden av en tv-serie. Nya AI-tjänster för bildsök används på liknande sätt, men istället för att registrera ljud via en mikrofon identifieras föremål och deras kontext via mobilkameran.
 
Bilden som används att söka med kan vara:

  • Nedladdad
  • En skärmdumpar
  • Ett foto
  • Något som visas i kamerans sökfält

Ta till exempel en bild på en tröja du gillar och använd Visual Search för att ta reda på var den är köpt och vad den kostar – utan att behöva beskriva den exakta färgen, materialet och formen med rätt söktermer.
 
Möjligheten att söka med bilder lägger grunden för ett helt nytt shoppingbeteende och skapar en länk mellan fysisk och digital konsumtion. Istället för att själv scrolla igenom utbudet i en e-handel hamnar kunden direkt på en samlingssida över önskade objekt med möjlighet att jämföra pris och kvalitet mellan olika varumärken.
 

Visual search - fakta

Google Lens och Pinterest dominerar

En av de mest nedladdade apparna inom bildsök är Google Lens, som både kan känna igen objekt och koppla samman dem med information som finns sparad i sökmotorn. Det innebär att du till exempel kan:

  • Få rekommendationer. Genom att rikta kameran mot en restaurang du passerar på gatan hämtas data från Google Maps som tillhandahåller namn, inriktning och recensioner. Du kan också scanna menyn för att ta reda på vilka rätter som är populära. Google matchar namnet på rätten med foton och recensioner som lagts ut av besökare på Google Maps.
  • Ta del av platsinformation. Använd appen som guide och få information om objekt och sevärdheter i omgivningen.
  • Avkoda symboler och skyltar, eller få hjälp med översättning om du befinner dig utomlands och inte kan språket.

De första 16 månaderna laddades Google Lens ner 50 miljoner gånger.

Med 320 miljoner användare är också Pinterest en spelare att räkna med. Användarna är framförallt kvinnor i åldersgruppen 16-35 år som samlar inspirationsbilder på digitala anslagstavlor. 2020 gick Pinterest om Snapchat och blev det tredje största sociala nätverket i USA efter Facebook och Instagram. Det har fått fler och fler varumärken att publicera produktbilder på plattformen.

I juni 2020 adderade Pinterst en köp-knapp till appen Pinterest Lens som gör det möjligt att få ett sökresultat som enbart innehåller köpbara pins med prisuppgift och direktlänk till företagens check out-sidor.

Brett spektrum av användningsområden

Även om e-handel är det område som just nu har störst nytta av funktionerna så finns det fler funktioner som blivit populära bland användarna. Bland recensionerna av Google Lens fascineras många av möjligheten att artbestämma växter och djur.

Du kan också läsa in omslaget på en vinylskiva och få information om både albumet och artisten. Att koppla samman bildsök med AI öppnar möjligheter för helt nya funktioner som gör vardagen enklare för den vetgirige.

AR förstärker köpupplevelsen

Sökresultaten blir allt mer träffsäkra efterhand som nya appar tillkommer och företag blir bättre på att sökoptimera sina bilder. H&M, Asos och Ikea har alla utvecklat egna AI-tjänster för att guida kunderna till produkter ur det egna sortimentet. Dessa kopplas sedan ofta samman med AR-filter för att skapa möjlighet att interagera. Kanske vill du testa färgen på ett läppstift till ditt ansikte eller virtuellt placera ut en stol i ditt vardagsrum.

De nya shoppingbeteendena gör det allt viktigare för företag att se till att både texter och bilder på deras webbsidor är sökbara för att nå konsumenter i olika steg av kundresan.

Så kan du SEO-optimera dina bilder:

  1. Välj bilder där det är lätt att identifiera föremål utan för mycket distraktion.
  2. Undvik bildbyråbilder, alternativt redigera dem så att de blir unika
  3. Optimera bilderna för webb
  4. Använd beskrivande filnamn.
  5. Lägg till titelattribut för bild.
  6. Lägg till sökord i alt-texten med information om till exempel färg, produktnamn, tillgänglighet och pris.
  7. Lägg eventuellt till en bildtext med kompletterande information.
  8. Lägg till bilderna i din XML-struktur.

Inspiration och fördjupning

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Från kontantlösa betalningar till kontaktlösa – så förändras betalmönstren i Norden

Kommer du fortfarande att bära omkring på en plånbok om fem år? Förmodligen inte. Digital teknik öppnar upp för nya kontaktlösa betalningar som bättre integreras i köpupplevelsen.

Innovation-boom_16-9.jpg

Företag bekämpar Covid-19-krisen med innovation

Coronaviruset har tvingat företag världen över att snabbt ställa om sina verksamheter. Det har lett till en mängd nya innovationer från medicinsk skyddsutrustning till smarta mötesverktyg.

Newsletter-Bg_3-1_SE.jpg

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera på vårt e-nyhetsbrev och håll dig uppdaterad om de senaste kommunikationstrenderna och hur du kan kommunicera smartare och mer effektivt.

Kom igång!