Framtidens betallösningar

De senaste åren har konkurrensen inom betalningslösningar och andra finansiella tjänster ökat kraftigt. Det finns allt fler leverantörer och bättre och säkrare tjänster än någonsin tidigare.

Experter, inspiration & lösningar Smartare betalningar

På den här sidan hittar du inspiration och goda råd från Nordens ledande experter, insikter i hur andra verksamheter har löst sina utmaningar och spännande framtidsspaningar om olika lösningar och trender.

Med våra Payment Management-lösningar tar du bort komplexiteten med digital fakturering och kan ägna tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär.

Behöver du hjälp att komma igång? Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de betalningslösningar som passar ditt företag allra bäst.

Intervjuer med experter

Expert-Avy_Joacim-Gustafsson_16-9.jpg

En del i ett digitalt ekosystem

Avy är en plattform och boendeapp som erbjuder digitala lösningar för det mesta i hemmet – hyresavier, felanmälan, tvättstugebokningar och tillval till lägenheter.

– Vi är en av många pusselbitar som behövs för att vardagen ska fungera, säger Joacim Gustafsson, vd på Avy.

Expert_LINK-Mobility_Robin-Jonsson_16-9_3.jpg

Möt kunden där kunden vill vara

Hur gör du din affär relevant i en digital värld? Frågar du Robin Jonsson på LINK Mobility är det genom att leverera värde i mobilen.

– Vi konsumenter är kräsna. Några har WhatsApp, andra har Messenger. Vi vill inte förflytta oss. Det betyder att de företag som förstår att möta kunden i kundens kanal har stor fördel, säger han.

Expert_Danske-Bank_Tim-Wolff-Jacobsen_16-9.jpg

Framtidens finansiella motorvägsnät

Lika enkelt som att skicka ett SMS. Det är det nordiska P27-samarbetets vision för betalningar över landsgränserna. Målet är en ny betalningsinfrastruktur som ska stärka handeln mellan de nordiska länderna. Tim Wolff Jacobsen som är Senior Vice President, Head of Payments på Danske Bank och Danske Banks representant i P27 Nordic Payments, berättar om projektet.

Inspiration och kundcase

Lowell_16-9.jpg

Vi hjälper dig att navigera rätt

Lowell erbjuder såväl stora som små företag helhetslösningar inom kredithantering och inkasso. Ett av de viktigaste initiativen på senare år är att erbjuda enkla och snabba tjänster direkt i mobiltelefonen. De är först i Sverige med att lansera Mobilinkasso.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Så förändras betalmönstren i Norden

Kommer du fortfarande att bära omkring på en plånbok om fem år? Förmodligen inte.

– Digital teknik öppnar upp för nya kontaktlösa betalningar som bättre integreras i köpupplevelsen, säger Eilin Schjetne, Product Director för Norden och Baltikum på Visa.

Ikano-Bank_16-9.jpg

Digital partner med ett långt och nära samarbete

Ikano Bank har börjat att kommunicera i digitala brevlådor, optimera fysiska flöden, öka takten för elektroniska fakturor och arkivera all kommunikation digitalt, så att den blir lättillgänglig via Mina Sidor och andra appar som utvecklas.

– PostNord Strålfors har många lösningar som hjälper oss säger Lasse Bengtsson, Output Manager på Ikano Bank.

Digital-signering_16-9.jpg

Webinar 3/6: Låt dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala

Betalningsmarknaden digitaliseras snabbt och allt fler nya betalningslösningar växer fram. För att skapa en bättre kundupplevelse och snabbare betalningar är det avgörande att du enkelt låter dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala.

Våra lösningar inom Payment Management

Mobilfaktura-16-9.jpg

Mobilfaktura

Vill dina kunder själva bestämma hur de ska betala fakturan? Med mobilfaktura får de flera olika betalningsmöjligheter direkt i telefonen – snabbt och enkelt.

Internet-Bank-Invoice_16-9

Internetbankfaktura

Internetbankfaktura är en fakturakanal som över 3,6 miljoner svenskar använder idag. Kunderna kan betala sina räkningar när de själva vill. Enkelt och säkert.

Payment-in-DMB_16-9.jpg

Betalning i digitala brevlådor

Betalningar direkt i en digital brevlåda eliminerar risken för felbetalningar och sena inbetalningar minskar. Det ger dig ett bättre pengaflöde.

3-1_swish.jpg

Swish

Swish är den populäraste mobilbetalappen i Sverige med sex miljoner användare. Den ger dina kunder möjlighet att betala med bara några tryck på mobilen. Snabbt, tryggt och enkelt. 

Paper-Invoice-puff-16-9.jpg

Pappersfaktura

Den traditionella pappersfakturan är enkel att målgruppsanpassa. Det är en trygg och populär betalform som smidigt kan kopplas till digitala tjänster.

Marknadstrender Omnichannel FinTech

Enklare och smartare betalningar

Har du någon gång funderat över vilka betallösningar ni erbjuder era kunder?
Gör ni det enkelt för dem? Och vad finns det för alternativ?

Vi på PostNord Strålfors samarbetar med Nordens ledande leverantörer av betallösningar för att kunna erbjuda de alternativ som passar ditt företag, din marknad och dina kunders behov allra bäst.

– Vi hjälper redan många ledande företag att få betalt i tid och samtidigt förbättra sina kunders upplevelser, säger Thomas Otterlund, Product Manager hos PostNord Strålfors.

Betalningslösningar i Omnichannel

Våra Payment Management-lösningar är framtagna med ett Omnichannel-perspektiv, så att du enkelt kan låta dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala sin faktura.

– Vi tycker att betalning av fakturor ska vara lika tydligt, enkelt och säkert som det är effektivt. Med våra lösningar inom Payment Management har vi tagit bort komplexiteten med digital fakturering. Det gör också att våra kunder kan ägna all sin tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär, säger Thomas Otterlund.

Allt fler föredrar idag att betala i digitala kanaler som till exempel Kivra, Swish eller e-faktura. Dessa lösningar gör betalningarna snabbare och enklare, men digital fakturering är samtidigt en komplex process som kräver integration av flera olika tjänster, dataflöden och hög säkerhet.

– Idag finns det många betallösningar för fakturering. Samtidigt har varje kund sina unika preferenser. Om fakturan inte passar kundens önskemål, kan det leda till missade betalningar, dyra påminnelser, lägre kassaflöde och i slutändan också en dålig kundupplevelse, säger Thomas Otterlund.

Enklare kundupplevelser drivkraft

Inom telekombranschen har den digitala omställningen pågått i över 20 år – men för finanssektorn är den här och nu med en snabb teknisk utveckling som följd. Och det är bolagen som klarar av att förenkla kundupplevelsen som har bäst potential att lyckas.

En lösning som revolutionerar branschen

Lowell erbjuder såväl stora som små företag helhetslösningar inom kredithantering och inkasso. Ett av de viktigaste initiativen på senare år är att erbjuda enkla och snabba tjänster direkt i mobiltelefonen. De är först i Sverige med att lansera Mobilinkasso.

– Vi drivs av att få krediter att fungera bättre för alla, såväl för företag som för deras kunder. Digitala lösningar gör det enklare för oss att leva upp till det företaget vi vill vara, säger Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation på Lowell.

Kundcase Lowell

Men – vem ansvarar för kunden?

Många i branschen tror också att det kommer ett PSD3, ett tredje EU-direktiv, som tvingar bankerna att öppna sina plattformar för mer än bara betaltjänster. Kanske får vi appar som med några enkla knapptryck kan hantera bolån. Eller som enkelt möjliggör P2P-lån, alltså lån mellan privatpersoner.

– Vi är på väg mot ett superkomplext ekosystem med finansiella tjänster. Det innebär stora möjligheter – men också stora utmaningar för lagstiftarna. Vem har egentligen det slutliga ansvaret för kunderna, säger Claire Ingram Bogusz, Senior Lecturer at Uppsala University, i en intervju.

Läs hela intervjun med Claire Ingram Bogusz

Tom-Rapaport-16-9.jpg

Det är enkelt att komma igång!

Med PostNord Strålfors Payment Management får du allt på ett ställe, eftersom vi samarbetar med alla stora aktörer på den nordiska marknaden. Kontakta oss, så hittar vi tillsammans de betalningslösningar som passar ditt företag allra bäst.

Kontakta oss
Tom-Rapaport-500x500_Bg-white.jpg