Enklare och smartare betalningar
Har du någon gång funderat över vilka betallösningar ni erbjuder era kunder?
Gör ni det enkelt för dem? Och vad finns det för alternativ?
Vi på PostNord Strålfors samarbetar med Nordens ledande leverantörer av betallösningar för att kunna erbjuda de alternativ som passar ditt företag, din marknad och dina kunders behov allra bäst.
– Vi hjälper redan många ledande företag att få betalt i tid och samtidigt förbättra sina kunders upplevelser, säger Thomas Otterlund, Product Manager hos PostNord Strålfors.
Betalningslösningar i Omnichannel
Våra Payment Management-lösningar är framtagna med ett Omnichannel-perspektiv, så att du enkelt kan låta dina kunder bestämma hur, var och när de vill betala sin faktura.
– Vi tycker att betalning av fakturor ska vara lika tydligt, enkelt och säkert som det är effektivt. Med våra lösningar inom Payment Management har vi tagit bort komplexiteten med digital fakturering. Det gör också att våra kunder kan ägna all sin tid åt att bygga en bättre kundupplevelse – och i slutändan även en bättre affär, säger Thomas Otterlund.
Allt fler föredrar idag att betala i digitala kanaler som till exempel Kivra, Swish eller e-faktura. Dessa lösningar gör betalningarna snabbare och enklare, men digital fakturering är samtidigt en komplex process som kräver integration av flera olika tjänster, dataflöden och hög säkerhet.
– Idag finns det många betallösningar för fakturering. Samtidigt har varje kund sina unika preferenser. Om fakturan inte passar kundens önskemål, kan det leda till missade betalningar, dyra påminnelser, lägre kassaflöde och i slutändan också en dålig kundupplevelse, säger Thomas Otterlund.
Enklare kundupplevelser drivkraft
Inom telekombranschen har den digitala omställningen pågått i över 20 år – men för finanssektorn är den här och nu med en snabb teknisk utveckling som följd. Och det är bolagen som klarar av att förenkla kundupplevelsen som har bäst potential att lyckas.
En lösning som revolutionerar branschen
Lowell erbjuder såväl stora som små företag helhetslösningar inom kredithantering och inkasso. Ett av de viktigaste initiativen på senare år är att erbjuda enkla och snabba tjänster direkt i mobiltelefonen. De är först i Sverige med att lansera Mobilinkasso.
– Vi drivs av att få krediter att fungera bättre för alla, såväl för företag som för deras kunder. Digitala lösningar gör det enklare för oss att leva upp till det företaget vi vill vara, säger Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation på Lowell.
Men – vem ansvarar för kunden?
Många i branschen tror också att det kommer ett PSD3, ett tredje EU-direktiv, som tvingar bankerna att öppna sina plattformar för mer än bara betaltjänster. Kanske får vi appar som med några enkla knapptryck kan hantera bolån. Eller som enkelt möjliggör P2P-lån, alltså lån mellan privatpersoner.
– Vi är på väg mot ett superkomplext ekosystem med finansiella tjänster. Det innebär stora möjligheter – men också stora utmaningar för lagstiftarna. Vem har egentligen det slutliga ansvaret för kunderna, säger Claire Ingram Bogusz, Senior Lecturer at Uppsala University, i en intervju.