Marknadstrender FinTech

Tiden är mogen för smarta betaltjänster

Enfuce vill revolutionera hur vi ser på betaltjänster.
– Jag vill förstå framtiden – och leverera lösningar redan idag som påverkar den positivt, säger företagets vd och medgrundare Monika Liikamaa.


Monika Liikamaa, VD och grundare.

Monika Liikamaa är en före detta bankir och utvecklare som vill mer. Hennes drivkraft är det egna bolagets mission – from payment to purpose.

– Vi finns eftersom det tar alldeles för lång tid för traditionella banker att få ut nya och innovativa produkter, säger hon och fortsätter:

– Alla banker bygger till exempel egna lösningar för att det ska vara säkert och när jag var IT-chef på bank var en av mina största utmaningar att planera för kapacitet. Men är man smart finns inte det problemet längre.

Med molntjänster kan en IT-chef idag få precis den kapacitet hon behöver på några sekunder och bara så länge som hon behöver den. Ofta handlar det om toppar några dagar i månaden, sedan är det ganska låg trafik.

– Det är det här det handlar om. Att stanna upp och fundera på hur man löser saker och ting. En banks kärnverksamhet är att ta risker – inte leverera IT-tjänster, säger Monika Liikamaa.

– Teknik är aldrig problemet. Det är kontexten och tajmingen som avgör om en bra idé fungerar eller ej. Och just nu är tiden mogen för smarta betalningslösningar, menar Monika Liikamaa.

Smarta betalningslösningar

Enfuce levererar flexibla, skalbara och säkra, molnbaserade betalningslösningar som går snabbt att implementera. Företaget grundades 2016 med målet att revolutionera marknaden för betalningslösningar.

Monika Liikamaa, toimitusjohtaja ja perustaja.Monika Liikamaa– Teknik är aldrig problemet. Det är kontexten och tajmingen som avgör om en bra idé fungerar eller ej. Och just nu är tiden mogen för smarta betalningslösningar, menar Monika Liikamaa.

Pandemin har dessutom fått ordentlig fart på digitaliseringen.

– Digitaliseringen går på steroider just nu, på gott och på ont och även gamla verksamheter ser att de måste agera för att överleva. Det för alla framåt, säger hon.

– Det är alldeles för enkelt att köpa nu och betala senare, säger hon.

Betalkort fortsatt viktiga

Det dyker upp nya sätt att betala hela tiden, men kortföretagen (till exempel Mastercard och Visa) har inte ändrat sig särskilt mycket genom åren.

– Men vi måste förhålla oss till betalkorten, för de är det enda betalningsmedlet som är sammankopplat globalt i realtid. Det finns en massa andra lösningar, men de uppdateras inte direkt.

Och det finns ju lösningar idag som tidigare kändes som rena fantasier. Till exempel snabb kreditupplysning inför ett köp online.

– Framtiden går mot lättare, snabbare och enklare, säger Monika Liikamaa.

Däremot tror hon att kredithanteringen kommer att regleras hårdare.

– Det är alldeles för enkelt att köpa nu och betala senare, säger hon.

En annan utmaning globalt är starkare autentisering kopplat till kortbetalningar.

– Hela världen behöver en typ av digitalt ID som är lika smidigt som de lösningar vi har i Norden.

– Vi vill få så många som möjligt att förstå hur deras livsstil bidrar till klimatförändringarna – och hur de kan agera istället för att minska sin påverkan.

Spännande tilläggstjänster

Utöver kort- och betalningslösningar, levererar Enfuce också tjänster inom Open Banking och en lösning som mäter koldioxidavtryck.

– Med My Carbon Action gör kan våra kunder berätta för sina kunder hur de kan göra enkla livsstilsförändringar i vardagen, säger Monika Liikamaa.

70 procent av våra utsläpp handlar om vad vi konsumerar, vad vi äter och köper, var vi bor och hur vi reser.

– När vi köper eller konsumerar något, så emitterar vi också. Men det syns inte riktigt idag och då är det lätt att ge upp.

Tekniskt är det enkelt att ta fram stöd för att visa rätt väg och skapa hopp. Det är bara att koppla korttransaktioner mot rätt data. Men att hitta en datamodell som stöttar en sådan kalkyl är svårare. Datan är landspecifik, för det är stor skillnad på att bo i Sverige och konsumera svenskt och att bo i Frankrike och konsumera franskt.

– Vi letade länge och hittade till slut D-mat och Michael Lettenmeier. Det är hans forskning som ligger till grund för lösningen My Carbon Action, säger Monika Liikamaa.

– Vi vill få så många som möjligt att förstå hur deras livsstil bidrar till klimatförändringarna – och hur de kan agera istället för att minska sin påverkan.

– Vi måste lära oss att se data och digitalisering som en möjlighet, inte något vi måste hantera. Det handlar inte om planering längre. Det handlar om aktivering, avslutar hon.

Future Impact Builder

Det var när Monika Liikamaa arbetade med finska banken Aktias kortverksamhet som hon träffade på PostNord Strålfors för första gången.

– Vi skickade våra fakturautskick till dem och i det samarbetet konstaterade vi att vi ville jobba mer tillsammans.

Idag samarbetar Enfuce, PostNord Strålfors, Aktia och Veritas kring innovationssatsningen Future Impact Builder, som ska ta fram bra och hållbara lösningar inom Fintech.

– Vi bygger verkliga samarbeten. Det är dags att sluta snacka skit och komma med innovativa lösningar som är hållbara och som går att sätta i produktion direkt, konstaterar hon.

Monika Liikamaa är övertygad om att det är tekniska lösningar i kombination med kunskap som kommer att lösa framtidens utmaningar.

– Vi måste lära oss att se data och digitalisering som en möjlighet, inte något vi måste hantera. Det handlar inte om planering längre. Det handlar om aktivering, avslutar hon.

Lätt att komma i gång!
PostNord Strålfors Payment Management-tjänst går snabbt att implementera. Hos oss får du allt på ett ställe, eftersom vi arbetar med alla de stora aktörerna på den nordiska marknaden. Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de betalningslösningar som passar ditt företag bäst.

Kontakta oss

 

Inspiration och fördjupning

Ikano-Bank_16-9.jpg

Digital partner med ett långt och nära samarbete

En Omnikanallösning från PostNord Strålfors ger både tids- och kostnadsbesparingar för Ikano Bank. Den stöttar också verksamhetens hållbarhetsarbete. Nyckeln är ett långsiktigt partnerskap där man utvecklas tillsammans.

New-payment-patterns_Photo_16-9.jpg

Från kontantlösa betalningar till kontaktlösa – så förändras betalmönstren i Norden

Kommer du fortfarande att bära omkring på en plånbok om fem år? Förmodligen inte. Digital teknik öppnar upp för nya kontaktlösa betalningar som bättre integreras i köpupplevelsen.

Payment-Management_16-9_2.jpg

Payment Management

Betalningar i Omnichannel – hur, var och när du vill. Med vår lösningsplattform inom Payment Management, blir det enkelt och bekvämt för dig att låta dina kunder bestämma.