Magnus Widgren får samma frågor från sina kunder som alla marknadsförare: Hur kan vi sälja mer? Hur får vi mer lojala kunder som kommer tillbaka gång på gång? Hur får vi våra kunder att vilja handla hos oss?
Han menar att svaret finns här och nu – och att det handlar om relevans och att förstå nutiden.
– Vi lever i en speciell tid. Aldrig någonsin i historien har vi människor varit mer negativt inställda till marknadsföring och reklam. Samtidigt letar vi hela tiden efter underhållning för stunden. Det betyder att vi måste vara mer relevanta och intressanta i den regelbundna kommunikationen med våra kunder när vi väl möter dem. Till exempel i transaktionsögonblicket.
– Har ni en databas med kunskap om kunden – använd den för guds skull, så kan ni gå från transaktion till relation, säger Magnus Widgren.
Enkelt framför pris och kvalitet
När det kommer till transaktionen har kunden en massa frågor som helst ska ha svar så fort som möjligt – vad ska jag betala, när ska jag betala och hur ska jag betala? Marknadsföraren missar ofta att transaktionen är ”The magic moment” för kunden. Det är då det bara måste funka.
– Vi måste därför bli bättre på att använda transaktionen, säger Magnus Widgren och lyfter ett citat från Dr Nicola Millard, framtidsforskare på British Telecom.
– Hon säger att ”ju enklare det är att interagera med ditt varumärke, desto mer lojala kunder får du.” Det är en viktig nyckel. Kunden väljer alltid enkelt framför pris och kvalitet, även om det kostar mer.
Idag lämnar kunderna en massa spår efter sig, till exempel vid köp eller ett nästan slutfört köp. Det handlar helt enkelt om att aktivera all denna data direkt – och koppla den till kommunikation.
– Har ni en databas med kunskap om kunden – använd den för guds skull, så kan ni gå från transaktion till relation, säger Magnus Widgren.
Datadriven kreativitet
Enkelt förklarat fungerar automatiserad datadriven kreativitet på så sätt att ett urval görs av innehållet genom testning mot olika målgrupper i olika kanaler. Med hjälp av artificiell intelligens får varje kreativ enhet ett betyg mellan 0 och 100. Sedan versioneras innehållet baserat på insikterna från denna data och unikt innehåll skapas helt automatiskt.
– De som producerar innehåll måste tänka på ett annat sätt. Det handlar inte längre om en slutlig produkt som ska tas fram och sedan versioneras. I stället måste de tänka igenom vad kunden vill åstadkomma och ta fram rätt komponenter – för alla överallt, förklarar Magnus Widgren. Det blir också enklare att få varumärket att kommunicera konsekvent på olika marknader. Det går att bygga ihop lokala budskap, men ändå vara ”on brand”.
– Vi har nu 50 olika scener där varje scen har ett unikt syfte. Vår AI klipper automatiskt ihop olika versioner av materialet och så testar vi detta på YouTube mot olika målgrupper.
Modulärt innehåll
Magnus Widgren pratar om helt modulärt innehåll i stället för en one size fits all-kampanj. Traditionell segmentering blir helt förlegad när vi kan titta på och använda realtidsdata från konsumenterna.
– Det här är hur spännande som helst. Vi kan till exempel direkt se vad som händer om vi byter ut en viss typ av innehåll.
Han berättar om ett case de har för ett internationellt känt dryckesvarumärke just nu. Där har de matat in rörligt material från de två senaste åren i Edisens plattform.
– Vi har nu 50 olika scener där varje scen har ett unikt syfte. Vår AI klipper automatiskt ihop olika versioner av materialet och så testar vi detta på YouTube mot olika målgrupper. Ser vi att något funkar bra i Spanien, då testar vi i Mexiko också. Och så vidare.
Full koll på material och budget
Det Magnus Widgren gillar allra mest med att arbeta på det här sättet är hållbarhetstänket. Normalt sett går du till din byrå och köper en kampanj, som säkert levererar bra. Men oftast bara en gång. Det är svårt att återanvända färdiga idéer och leveranser.
– Nu kan vi i stället aktivera en 360-lösning som aktiverar kampanjer i alla möjliga kanaler, så länge som materialet är relevant. Hela tiden har du full koll på ditt material, vilka rättigheter som gäller och när du behöver köpa nytt och hur mycket, konstaterar han.