Niklas-Bergman_3-1.jpg Niklas-Bergman_16-9.jpg
Marknadstrender Ny teknik

Så möter du framtiden på rätt sätt

Riskkapitalisten, investeraren och entreprenören Nicklas Bergman har spenderat en stor del av sitt professionella liv med att försöka reda ut var teknologin kommer ta oss i framtiden.
– Vi människor har en tendens att tycka illa om förändringar – och teknik har en tendens att övervinna det motståndet så länge vi hittar sätt att använda den till vår fördel, säger han.

Vi möter hela tiden nya tekniska landvinningar – som individer, företagare eller som samhälle. Tekniken har en självklar plats i våra liv sedan länge och den kommer att fortsätta förändra vad vi gör, hur vi gör det och när vi gör det
 
Nicklas Bergman har arbetat med entreprenörer, start-ups och etablerade företagare inom tech och digitalisering under många år. Hans intresse för teknik och hur den tagit sig in i vår vardag och förändrat sättet vi lever på driver honom framåt. Han är framför allt intresserad av att förstå hur vi ska interagera med tekniken för att den ska bli en del av affären.

– Det allra viktigaste för att kunna hantera den snabba utvecklingen är att inte se åt andra hållet. Vi kommer inte undan tekniken och vi hamnar alldeles för långt efter om vi inte är öppna för förändring, säger Nicklas Bergman.

Tekniken förändrar oss

– Det spelar ingen roll vilken sorts teknik det handlar om. Den brukar introduceras i våra liv på ungefär samma sätt. Med viss skepsis börjar vi att experimentera och prova på den nya tekniken. Sakta börjar vi acceptera den och hittar sätt att använda den till vår fördel, samt låter den ändra vårt perspektiv på hur vi kan bygga affärer och hantera vårt vardagsliv, berättar Nicklas Bergman och fortsätter:

– Vi är helt övertygade när en innovation totalt förändrar hur vi gör saker. Vi ser det till exempel idag med internet och smartphones. Det finns många exempel på hur vi byggt våra liv, våra företag och vår vardag runt dessa innovationer.

Nicklas Bergman har under de senaste 25 åren arbetat som entreprenör och investerare, mest med fokus på investeringar och affärsutveckling inom tillväxtmarknader, IT och teknik. Idag delar han sin tid mellan befintliga och nya tekniksatsningar, egna skunk works-projekt, samt talar, skriver och ger råd om framtidens teknik och hur det påverkar och integreras i näringsliv och samhälle. Läs mer om Nicklas på nicklasbergman.com

Digitalisering skapar komplexa flöden

Men det finns många aspekter att analysera, hantera och bemöta i en digital transformation. Nicklas menar att en innovation som leder till lösningen på ett problem som konsekvens också kan föra med sig nya problem som man måste förhålla sig till.

– Det finns flera perspektiv på hur vi inkluderar digitala innovationer i våra liv och i samhället. Ett av dem som är väldigt intressant är hur vi kan se konsekvenser av digitaliseringen i två, tre, och ibland ännu fler led.

– Ett exempel är utvecklingen av självkörande bilar. En direkt konsekvens av dessa smarta självkörande bilar är att vi räddar liv i trafiken, vilket är fantastiskt. Men med det kommer även en utmaning i att organdonationer plötsligt blir färre. Det är ett komplext flöde som är svårt att förutse, säger Nicklas Bergman.

Nyfikenhet räcker långt

Hos många företagare idag finns känslan av att aldrig vara tillräckligt snabb på det nya, och en rädsla för att man ska tappa gentemot sina konkurrenter när man inte är bäst i ”digitaliseringsklassen”. Och visst, enligt Nicklas Bergman är det viktigt att som företagare försöka förstå vad som händer inom ny teknik och hur och när det skulle kunna ha en påverkan på den egna verksamheten. Men det behöver inte vara så svårt.

– Det allra viktigaste för att kunna hantera den snabba utvecklingen är att inte se åt andra hållet. Vi kommer inte undan tekniken och vi hamnar alldeles för långt efter om vi inte är öppna för förändring, säger Nicklas Bergman och avslutar:

– För många företag kan en digitaliseringsresa kännas övermäktig. Det är lätt att känna att man ligger väldigt långt efter. Men precis som i vanliga livet har vi en tendens att jämföra oss med dem som är allra bäst i klassen.

– Ett bra exempel just nu är Volvo. De lyfter energifrågorna högt upp i organisationen, vilket tydligt visar att detta är viktigt och ett förankrat och långsiktigt arbete. De låter frågorna genomsyra hela affären.

Så hur strukturerar jag mitt företag eller min organisation på bästa sätt för att klara framtiden?

– Det där är ju verkligen tiotusenkronorsfrågan, säger Nicklas Bergman och skrattar. Men när jag tittar tillbaka på organisationer som jag tycker fungerar bra, så kokar det ner till att företagskulturen måste vara tillåtande, uppmuntrande, kreativ och tillåta kritiskt tänkande. Då har du kommit långt.
 
Men detta är inget som man löser på fem minuter, utan ett långsiktigt arbete. Ska man vara mer konkret, så kan det i det korta perspektivet handla om att organisera sig på ett nytt sätt för att möta en förändring som man vet måste till.

– Ett bra exempel just nu är Volvo. De lyfter energifrågorna högt upp i organisationen, vilket tydligt visar att detta är viktigt och ett förankrat och långsiktigt arbete. De låter frågorna genomsyra hela affären.

Om du står inför en sådan förändring själv, ger Nicklas Bergman rådet att samla in all tillgänglig information om ämnet, strukturera den och sedan göra den tillgänglig för alla medarbetare. Han lyfter också vikten av samtal och dialog om frågorna på arbetsplatsen.

Hur vet vi när vi är på rätt väg, eller på fel väg?

– Om du startar nytt projekt eller affärsområde i ett företag så kommer alla nyckeltal i ett inledande skede visa att du är på helt fel väg. Det är lätt att sätta strategier i backspegeln och lika svårt att veta om det nya sättet att jobba är rätt.

– Hur lång tid man har på sig är inte nyckeln som jag ser det. I stället handlar det om engagemanget från ledningen och vilka resurser förändringsarbetet får. Det är bara om du verkligen har stöd för ditt förändrings- eller innovationsarbete som du kommer att lyckas, säger Nicklas Bergman.

Om du fick bestämma helt själv, hur hade du byggt förändring i en organisation?

– Jag hade börjat med kulturen och skapat den där nyfikenheten och kreativiteten som krävs. Sedan hade jag sett till att organisationen har rätt struktur för att fånga upp det som driver innovation och nytänkande. Men det är en lång resa och det kräver metodiskt arbete och starkt engagemang. Så länge vi är öppna, vill förstå och prova nya saker så kommer vi långt med det. Du behöver inte göra allt med detsamma, så länge du är villig att börja någonstans, avslutar Nicklas Bergman.

Inspiration och fördjupning

Personalized-communication_16-9.jpg

Personalisering på kundens villkor

Fördelarna med datadriven kommunikation är många, om det är till nytta för alla parter. När konsumenter känner oro över hur företag använder deras persondata är det dags att fundera på nya strategier.

The-future-of-payment_16-9_3.jpg

Framtidens betallösningar

De senaste åren har konkurrensen inom betalningslösningar och andra finansiella tjänster ökat kraftigt. Det finns allt fler leverantörer och bättre och säkrare tjänster än någonsin tidigare. Ta del av inspiration och goda råd från Nordens ledande experter, insikter i hur andra verksamheter har löst sina utmaningar och spännande framtidsspaningar om olika lösningar och trender.

Innovation-boom_16-9.jpg

Företag bekämpar Covid-19-krisen med innovation

Coronaviruset har tvingat företag världen över att snabbt ställa om sina verksamheter. Det har lett till en mängd nya innovationer från medicinsk skyddsutrustning till smarta mötesverktyg.