Minska risken för onödiga inkassoärenden
Många kunder både kan och vill betala sina fakturor, men har av olika skäl missat det. Påminnelser med avgift kan skapa både frustration och stress, framför allt om kunden egentligen kan betala i tid. Att driva ärenden till inkasso är också kostsamt och ofta onödigt.
För att göra det enkelt för kunden att betala snabbt och smidigt kan du skicka en betalningspåminnelse via SMS, en så kallad “soft reminder”. Kunden slipper betala påminnelseavgift och kan betala direkt via Swish eller en annan smidig betalningslösning. Det minskar också antalet ärenden till kundtjänst.
– En av våra kunder som använder fakturapåminnelse via SMS fick in 60% av betalningarna på bara två timmar, berättar Mia Jansson, Key Account Manager på Postnord Strålfors.
Fakturapåminnelse via SMS
- SMS med hög öppningsfrekvens
- Smidiga betalningsmetoder
- Snabba inbetalningar
- Färre kundtjänstärenden
- Färre inkassokrav
Från SMS till inbetalning i fem steg
- För att undvika förseningsavgifter och få bättre cashflow så skickar vi ett SMS med en påminnelse till kunden. Vid utskick av SMS:et verifierar vi att kundens mobilnummer har rätt format. Har ni som avsändare valt att kommunicera via Kivra så skickar vi ut påminnelser dit i första hand. Om kunden inte finns registrerad i Kivra går påminnelsen ut som en printad försändelse.
- SMS:et har ditt företag som avsändare för att öka sannolikheten att kunden öppnar meddelandet. Det innehåller en personlig hälsning som du själv tar fram, information om belopp, datum och länk till en betalningssida.
- Kunden klickar sig till landningssidan och kan betala direkt via Swish med all information förifylld, eller med annan betalningsmetod som du har valt. Påminnelsen är giltig i tre dagar utan påminnelseavgift.
- Kunden betalar och får en bekräftelse direkt på landningssidan. Om man är osäker på om man har betalat eller om betalningen verkligen gick igenom, finns all information kvar på landningssidan.
- Om betalningen inte genomförs inom förutbestämd tid följer vi ytterligare steg för att säkerställa utskick och betalning via andra digitala eller fysiska kanaler.
Din nordiska partner för användarvänliga utskick och betalningslösningar
Hela 76%* av svenskarna tycker det är ganska eller mycket viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder. Med Strålfors lösningar för fakturering och betalningar låter du kunderna bestämma var och hur de ska ta emot fakturor och betala dem. Användarvänliga lösningar som mobila betalningar, internetbank och digitala brevlådor skapar bättre kundupplevelser, snabbare inbetalningar och bättre cashflow.
*Källa: Insight Intelligence, Strålfors m.fl. ”Sverige betalar 2024, svenska folkets attityder till betalmetoder och betaltjänster”
Vill du komma igång med smidiga betaltjänster som ger bra kundupplevelser och snabbare betalningar? Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de lösningar som passar ditt företag allra bäst.
+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se