Fakturapåminnelse via SMS

Med en fakturapåminnelse via SMS utan påminnelseavgift ökar ni betalningsgraden och minskar risken för kostsamma inkassoärenden. Och förbättrar cashflow!

Bransch Telekommunikation

Minska risken för onödiga inkassoärenden 

Många kunder både kan och vill betala sina fakturor, men har av olika skäl missat det. Påminnelser med avgift kan skapa både frustration och stress, framför allt om kunden egentligen kan betala i tid. Att driva ärenden till inkasso är också kostsamt och ofta onödigt.

För att göra det enkelt för kunden att betala snabbt och smidigt kan du skicka en betalningspåminnelse via SMS, en så kallad “soft reminder”. Kunden slipper betala påminnelseavgift och kan betala direkt via Swish eller en annan smidig betalningslösning. Det minskar också antalet ärenden till kundtjänst.

– En av våra kunder som använder fakturapåminnelse via SMS fick in 60% av betalningarna på bara två timmar, berättar Mia Jansson, Key Account Manager på Postnord Strålfors.

Fakturapåminnelse via SMS 

  • SMS med hög öppningsfrekvens
  • Smidiga betalningsmetoder
  • Snabba inbetalningar
  • Färre kundtjänstärenden
  • Färre inkassokrav

Från SMS till inbetalning i fem steg 

  1. För att undvika förseningsavgifter och få bättre cashflow så skickar vi ett SMS med en påminnelse till kunden. Vid utskick av SMS:et verifierar vi att kundens mobilnummer har rätt format. Har ni som avsändare valt att kommunicera via Kivra så skickar vi ut påminnelser dit i första hand. Om kunden inte finns registrerad i Kivra går påminnelsen ut som en printad försändelse. 
  2. SMS:et har ditt företag som avsändare för att öka sannolikheten att kunden öppnar meddelandet. Det innehåller en personlig hälsning som du själv tar fram, information om belopp, datum och länk till en betalningssida.  
  3. Kunden klickar sig till landningssidan och kan betala direkt via Swish med all information förifylld, eller med annan betalningsmetod som du har valt. Påminnelsen är giltig i tre dagar utan påminnelseavgift.  
  4. Kunden betalar och får en bekräftelse direkt på landningssidan. Om man är osäker på om man har betalat eller om betalningen verkligen gick igenom, finns all information kvar på landningssidan.  
  5. Om betalningen inte genomförs inom förutbestämd tid följer vi ytterligare steg för att säkerställa utskick och betalning via andra digitala eller fysiska kanaler. 

Din nordiska partner för användarvänliga utskick och betalningslösningar 

Hela 76%* av svenskarna tycker det är ganska eller mycket viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder. Med Strålfors lösningar för fakturering och betalningar låter du kunderna bestämma var och hur de ska ta emot fakturor och betala dem. Användarvänliga lösningar som mobila betalningar, internetbank och digitala brevlådor skapar bättre kundupplevelser, snabbare inbetalningar och bättre cashflow.  

*Källa: Insight Intelligence, Strålfors m.fl. ”Sverige betalar 2024, svenska folkets attityder till betalmetoder och betaltjänster” 

Jeanette-Wittgren_500px_Bg-White_2402.jpg
Jeanette Wittgren
Sales Manager

Vill du komma igång med smidiga betaltjänster som ger bra kundupplevelser och snabbare betalningar? Kontakta våra experter, så hittar vi tillsammans de lösningar som passar ditt företag allra bäst. 

+46 (0)76 881 20 51
jeanette.wittgren@stralfors.se

Skicka ett meddelande

Inspiration och fördjupning

Easy-payment_16-9.jpg

Kundanpassade lösningar för fakturabetalningar inom telekom

Mobil- och bredbandsfakturor som är krångliga att betala riskerar att leda till kostsamma inkassoärenden och inte minst till frustrerade kunder. Hela 76%* av svenskarna tycker det är viktigt att kunna välja mellan olika betalmetoder. Med flera kanalval och betalningsalternativ ökar ditt telekomföretag kundlojaliteten.

Invoice-as-selling-tool_16-9_New.jpg

Telekomfakturan som sälj- och kommunikationskanal

Fakturan är en viktig och naturlig kontaktväg mellan telekomföretaget och kunden. Använd fakturans fulla potential med aktuell information och personliga erbjudanden om senaste mobilen eller extra surf så blir den en värdefull kanal som främjar merförsäljning.

B2B-invoice_16-9.jpg

Effektiv fakturahantering B2B för telekombolag

Låt inte ineffektiva fakturaprocesser mellan dig, dina leverantörer och företagskunder stå i vägen för fokus på din kärnverksamhet. Med en nordisk, automatiserad lösning för att skicka och ta emot e-fakturor kan ni lägga tid och fokus på rätt saker.

Customer-service_16-9.jpg

Rätt verktyg för effektivare kundservice i telekombranschen

I en bransch med hög konkurrens är det viktigt som telekomleverantör att möta kundernas förväntningar på service. Uppdaterade system med all kommunikation och snabb tillgång till rätt information om abonnemang och fakturor är viktigt för att hålla kunderna lojala och minimera risken för churn.