Åtta globala trender för retail

Mats Lindgren, Head of Insight & Value Offers PostNord delade med sig av en trendspaning för Retail 2027. Alla trender är drivna av digitaliseringen – och konsumenternas nya krav.

mats-lindgren-01-smarter-communication-day-2018-stockholm.jpg

De här trenderna bör du som arbetar inom retail ha koll på:

  1. Personalisering. Sensorer och digitala enheter kommer att skapa en hyperpersonaliserad kundupplevelse även i fysiska butiker. Med hjälp av kunders aktivitet online och köphistorik genereras personliga förslag.
  2. Automatisering. Yrkesroller i butik som inte inkluderar kundkontakt kommer att automatiseras. Antalet arbetstillfällen i butik minskar till följd av detta signifikant (men ökar på lager där behovet av att plocka ihop varor för hemleverans ökar).
  3. Smidigare köp. När du lämnar butiken med dina varor kommer din check out vara automatisk. Behovet av köande och scanning av varor försvinner.
  4. Paket till dörren. Trenden med färre stora butiker kommer att fortsätta. Förarlösa bilar eller drönare står för leveranserna.
  5. Automatiserade beställningar. Vanliga hushållsinköp kommer att bli automatiskt levererade.
  6. Ökad näthandel. Online-försäljningen kommer att växa från dagens 10 procent till 40 procent år 2027. Inom vissa sektorer kommer siffran överstiga 50 procent.
  7. 3D-print. Butiker kommer att kunna skapa 3D-printade varor on demand med ökad flexibilitet och lägre krav på lagerhållning.
  8. Virtual Reality (VR). Tekniken kommer att förändra upplevelsen både i butik och hemma. Potentiella köpare kan till exempel bläddra igenom lagret virtuellt innan köp.